ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Tankarna försvinner bit för bit

Publicerad 2013-05-01 20:58:00 i Allmänt,

Innan idag lade jag mig på sängen och vilade lite. Blundade, kände de svala lakanen mot den solvarma huden.
Det var alldeles tyst i huvudet. 
Tyst!
 
För jag minns när det aldrig var tyst där bland inne. Siffror tragglades om och om igen, för att skapa en liten trygghet mitt i kaoset som var mitt ätstörda liv. 
Låg jag "okey" till? Ja. Men kanske ändå inte? Jo. 
Imorgon då?
Hur mycket, vad, när, måste jag? Vågar jag? Nej. Jo. Lite. Kanske. 
Ständigt denna matematik. 
För att komma fram till alldeles för låga tal. 
Farligt låga tal. 
Siffror som långsamt dödade mig, mitt liv och min kropp. 
 
Det är så tyst där nu. Det finns inga siffror i mitt liv längre. Inga innehållsförteckningar. Mycket av allt det där har jag glömt. Om jag verkligen tänker efter kan jag nog komma ihåg. Så därför låter jag bli. 
 
Mat ska inte vara en mattelektion. 

Mat är inget man ska planera efter siffror. Mitt i allt räknande försvinner nämligen logiken: man kan inte veta vissa saker. Kan inte bestämma vissa saker. Omöjligt. Vi kan försöka styra över det, men i slutändan förlorar vi. Ibland nästan allt. Alltid alldeles för mycket. 
 
Jag blir glad när jag upptäcker de här sakerna. 
Tystnaden. 
Jag får ännu mer hopp om mitt friska liv. 
Kvalitén på det. 
 
Det går att läka.
Det går att få bort tankarna.
Att vara frisk är inte att leva med ångesten och tvinga sig själv till svåra rätta val hela tiden. 
Det gör man när man försöka bli frisk. 
Men sedan. Sedan får man glömma bort. Det försvinner bit för bit, av sig själv. 
Jag tror att ju fler gånger jag känner alla de där underbara känslorna jag stängde av, 
ju längre bort hamnar smärtan. 
Det onda. 
Det onda min ätstörning var. 
Allt det onda den åsamkade mig.
 
En av de väldigt få positiva sakerna med en ätstörning är att den inte är kronisk.
Det går att komma ur. Det går att kämpa sig fri. 
Jag lovar!

Kommentarer

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-05-01 21:11:49

Det låter helt underbart och otroligt glädjande och hoppfullt! Tack för att du delar med dig.

Postat av: MÅ

Publicerad 2013-05-01 23:30:55

TACK för de orden. Jag är på väg att bli frisk; eller jag lever inte ut min ätstörning men i huvudet är allt som förr. FULLT av tankar som snurrar, räknar, jämför, försöker räkna ut om jag vart duktug eller dålig. Jag har börjat undra om de någonsin kommer försvinna. Eller om jag ska lära mej leva med dem. Men det vill jag inte! Jag vet inte ens om jag orkar leva med dem, det är ett halvt liv, ett stympat liv. Därför är det så otroligt SKÖNT att höra dej beskriva ett tyst liv!! Jag kan knappt komma ihåg hur det var, men åååh så jag längtar dit! Tack för dina ord!

Svar: Jag förstår precis hur du menar!Det är ett plågsamt stadie på väg mot friheten; man tror ibland att det alltid kommer vara den där kampen mot tankarna. Men tankar förändras. Någon sa en gång till mig att man måste tänka samma tanke 21 dagar i sträck, sedan blir det en invand tankegång!
Jag mindes inte heller mycket av tiden "innan ÄS", men jag gör det NU, när jag börjar känna igen mig själv och mitt liv igen. För även om allt såklart är annorlunda fyra år senare så är livet sådär härligt som det kunde vara så ofta innan sjukdomen... Du kommer att känna igen. Och du kommer att njuta dubbelt upp, precis som jag gör nu!!!

Stora styrkekramar!
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-05-02 13:31:45

Du gör mig så lycklig genom att vara lycklig.

Svar: Åh, skickar massa glada fina känslor till dig varje dag sötnos!!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: LS*

Publicerad 2013-05-02 19:54:18

Har också börjat tänka på detta - ibland med den lilla sjukdomsbiten kvar som viskar "Vad dum du är som släpper kontrollen", men oftast bara som du: tacksam över all tid som förflyter utan tankarna, oron, beräkningarna. All tid som blir över till ANNAT.
Jag är fortfarande i stadiet när det förvånar mig, förundras över det. Men jag griper samtidigt girigt åt mig mer och mer av friskheten ju mer jag får smak på den. Det kanske går ändå...?

Fint skrivet!

Svar: Det går!!!!!Men man blir lite paff ibland, jag tror du vet vad jag menar med "oj, det har gått tre timmar nu och jag har bara... varit!". Man överraskar sig själv, de ögonblicken växer och pltsligt rullar faktiskt dagarna bara på. Inte så mycket mat. Inget planerande, mer än vad man ska göra, med vem, vad man känner för etc.
Då får tillbaka ditt psykiska välmående, din person. Inte bara en frisk kropp!
Stora kramar!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-05-02 21:46:13

Fina fina Emma! Det här gör mig så himla glad och hoppfull. Att det går, att det faktiskt kan bli tyst. Det låter helt jäkla underbart!

Stor kram fantastiska tjej <3

Svar: Det går!!!!Och som vanligt är det den där magiska tiden som får verka, du behöver bara stå för styrkan att hålla dig flytande och faktiskt SE de felaktiga tankegångarna du har som sjuk. Så länge du någonstans vet att det du ser och tänker är fel och behöver förändras kommer det ske, med lite tid <3
Stora, stora kramar!!!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela