ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Hormoner, Atarax, kompisglassande och fin-sambo

Publicerad 2013-05-08 21:04:49 i Allmänt,

Om jag säger upp och ned, plus åt alla håll?

Finbesök, hatade älskade mens. Humöret låg och skvalpade vid fötterna när jag vaknade, grått väder och tryckande. Sambo satt som vanligt söt vid matbordet, men ändå kan allting uppfattas så annorlunda. Hans lugna tystnad är plötsligt ignorans, kaffet smakar syrligt, kroppen värker, något trycker bakom ögonen. 
 
Stingsligheten kom och magen började skutta rundor. Hjärtklappning och nej, nej, nej, inte panik. Atarax, så, andas. Lång sambokram, innan han måste iväg. Sedan ensam hemma, lugnar mig. Tar en liten promenad någon timme senare, tryckande värme som får mig att känna mig klibbig. 
 
Sambo hemma, underbara sambo. Han är verkligen min varma fina trygghet, speciellt nu förtiden. Det finns ingenting jag inte skulle kunna berätta för honom (i stort sett, haha). 
 
Träffade fina bästis, åt glass vid Domkyrkan (ja, jag bor i stort sett där med en Glasskultursglass i handen). Gick bland mina favoritgator, pratade fram och tillbaka om olika saker. Började hitta lugnet ännu mer, hitta glädjen igen. När jag väl kom hem igen räckte det med att se sambo så kändes det bra igen. Plattformen är återuppbyggd. Befinner mig nedbäddad i soffan framför TV:n medan sambo svänger ihop hemgjord sorbet (tro mig, det är det bästa som finns mot mensvärk. Förutom Ipren)
 
Snart är den klar, snart är dagen över och imorgon hoppas jag att allt känns lite mer som vanligt. 
 
Jag hatar hoppen fram och tillbaka, det är verkligen jättejobbigt att ha PMS och mens. Skalan revideras till att enbart avse ytterligheter: uppe eller nere. Inte så mycket av den där sköna mitten jag njuter så mycket av vanligtvis. Ja, er "Dalai Lama" Emma är en svajig en dessa dagar. Men det är okey, jag vet ju varför... 
 
Och med alla fina människor omkring mig är jag trygg i att de dagar min egen glädje tillfälligt överger mig finns mitt övriga liv där, redo att lyfta upp mig istället. Det är en mäktig känsla. Att sedan ha en sambo som får en att må som en riktig prinsessa, det är nästan för bra för att vara sant ;)

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2013-05-09 09:36:19

Hej Finaste Underbaraste Emma!

Jag vet inte om du minns mig? Förvirrade kommentarer? Träningsnarkoman? Två ton ångest..?

Jo, här är jag! Fast inte samma tjej som då. Eller jo, det är jag ju. Men jag är inte sjuk längre! Jag har tänkt så länge skriva en kommentar, men på något sätt har orden liksom fastnat. Eller så har jag haft annat för mig ;) Livet är ju så. Fullupp! Härligt!

Jag är utskriven nu!!! Eller okej, har varit det i över en månad. Känslan: Nervöst, pirrigt, ansvarligt och KUL. Jag klarade det liksom, jag har gråtit. Knaprat atrax, ljugit, gråtit, velat dö, velat leva, varit otroligt RÄDD. Men jag är så glad och lycklig nu. Jag har så många fina vänner. Jag tror även jag börjar bli kär också! Jag har en underbar familj. Livet är inte perfekt, men det är såhär jag vill ha det. Lite upp och lite ner. Kanske inte alltid vara på topp, men inte ska det gå ut över min kropps välmående? Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå att jag velat välja bort allt det här. Livet! Livet. Det är ju så underbart, så fint. Så värdefullt!

Jag trivs i mig själv. Jag gillar Elin, hon är en fin tjej. Hon är min trygghet. Hon vet exakt vad jag behöver, och hon kan alltid ge mig det. Om jag bara vågar räcka ut handen. Och HAHA, jag är fortfarande samma SPRUDLANDE BANANDANSANDE TJEJ! Mår så skitbra nu!!! Sen såklart att tankar kan spöka, men det är otrolig skillnad på påverkan av dessa!!

Så, med handen på hjärtat. Jag rä så otroligt tacksam och glad över att jag hittade dennna bloggen i höstas, den och andra faktorer rädda mig. Att få läsa dina texter, dina svar till mig och andra har hjälpt mig så. Minns när du skrev "hitta bitchen i dig Elin" blev jag rädd, fattade nada. Nu i efterhand hittade jag nog bitchen ändå, för här är jag ju ;) Jag har varit så rädd, så otroligt mega rädd. Rädd för att släppa taget. Rädd för att bli normalviktig - "Fet" - rädd för livet, rädd för andra, RÄDD. Men du hjälpte mig mycket,m otroligt mycket på vägen. Såklart att jag inte "är i mål" än, blir man nånsin det? Man kommer livet ut få jobba med sig själv, mer eller mindre antar jag. Men jag mår bra nu. Det gör jag verkligen. Mina tankar fylls inte längre av enbart mat, mitt liv går inte ut på att förbränna alla jag ätit eller hänga vid en toastol för ångesten över ett halvt äpple.

Även fast livet varit upp och ner ett bra tag har jag nog innerst inne hoppats på, eller inte kunnat acceptera att det inte skulle vara så, att livet är fint och värt att leva. Någonstans inuti mig måste trott det, trots tyngder utav ångest, rädsla och oro. Annars hade jag nog inte varit här jag är idag. Texten spårade lite nu kanske, men jag vill bara säga TACK. Jag har aldrig träffat dig Emma, men du har en betydande plats i mitt hjärta och i min själ. Du är en stor inspiration och du har hjälpt mig både medvetet och undermedvetet, otroligt mycket och jag är dig tacksam som sjutton!!! FINA FINA DU!

P.S Kan inte fatta att jag sitter här med lite små fladder i magen över en speciell person. Hur kan detta hända mig? I höstas tyckte jag inte ens att jag var värd en hög med skit!! Nej för tusan, jag är en bra tjej! Så himla genom snäll och go!

JUSTE! STOR MEGA VARM KRAM TILL DIG UNDERBARASTE <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela