ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Framsteg sedan bloggens start

Publicerad 2013-05-05 17:02:00 i Allmänt,

Jag vill bli frisk så att jag kan...
 
- Orka göra roliga saker med sambo och vänner
- Alltid välja det jag är sugen på
- Inte få konstiga blickar
- Röra på mig utan att bli koma-trött
RESA och bara njuta av annorlunda mat
Ligga och läsa en hel dag när jag känner för det
- Låta sambo laga maten när jag inte orkar/hinner/vill
- Fika/äta med vänner utan krusiduller
- Tänka på en massa andra saker än träning och kalorier
- Känna mig sexigt kvinnlig (bröst&rumpa)
- Göra bra ifrån mig i skolan

Detta skrev jag den tretttioförsta oktober. Det har inte ens gått ett år. Då vägde jag runt tjugo kilo mindre men bar på ton av ångest. Egentligen har mitt liv aldrig varit just så tungt som under ätstörningens diktatur. 
 
Vilken lista!
Det är skönt att läsa igenom den och inse hur långt jag har kommit!
För jag kan stryka allt det där! De målen har jag uppnått redan, jag kan inte säga exakt när, men jag kan säga att de är uppnådda. Som jag skrev för några inlägg sedan, så försvinner tankarna med tiden. Sedan kan man förvånas över att man ens hade dem med sig någongång, de känns så gamla och fel. 
 
Men det handlar inte bara om att fixa mat-delen, att bocka av liknande listor. Det handlar om mig, hur jag mår, varför jag blev sjuk, vad som kan få mig att må så dåligt att jag gör så mot mig själv. Därför tänker jag inte tjoa lite till A nästan behandlingsmöte, säga "men nu fungerar allt superduper, tack så mycket!" och gå hem. Problemen står och faller inte med att man kan äta. Det handlar om varför man slutade! 
 
Jag börjar förstå. Med A:s hjälp börjar jag plocka isär minnen, tankar och handlingar som skedde innan ätstörningen. Jag lär mig att se mönster i mitt beteende nu som jag behöver jobba med. Jag lär mig att själv hitta nya tankegångar, jag stärker min självkänsla och mitt självförtroende. Ja, genom min behandling nu lär jag mig att hitta tryggheten i mig själv. Styrkan. För den finns där, det gör den i alla människor. Man får se till att leta upp den, och lära sig att använda den på rätt sätt, i rätt situationer för att ta hand om sig själv. 
 
Har ni liknande listor?
Har ni saker ni kan bocka av?

"Man bör aldrig skämmas för att erkänna att man har haft fel, för det betyder ju att man är klokare idag än igår."

Jonathan Swift
 

"Alla måste ha känt att en munter vän är som en solig dag som sprider sitt ljus överallt; och de flesta av oss kan efter eget tycke göra denna värld till ett slott eller ett fängelse."

Sir John Lubbock
 

Kommentarer

Postat av: annii

Publicerad 2013-05-05 19:23:27

go go go!! fantastiskt emma!! helt galet och fy vad stolt jag är över dig. käääärlek

Svar: hahaha, gaaah!!! Jag med! Kändes så konstigt att läsa den listan, för jag kan minnas den där arga frustrerade känslan jag hade när jag skrev den: jag ville ju så gärna dit, men kunde inte riktigt se hur. Och nu är jag HÄR!!!!!!! Galet, härligt, underbart!!!!!Massa massa kärlek, världens finaste Anni!!!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela