ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

"Fet" är inte en känsla! (OBS: Varning för triggande bilder!)

Publicerad 2013-05-30 21:56:00 i Allmänt,

"Jag känner mig så fet!"


Har ni hört de orden?
Har ni sagt de orden?
 
Det har jag, 
jag har tjatat,
jag har gnatat
de där orden tusentalsgånger!

Jag ser hur sjuk jag var nu. Och jag längtar inte tillbaka, inte en millimeter, inte en sekund. Fy fan, om ni ursäktar språket. Men fy fan, för det livet jag "levde" innan. 
 
 
Den här dagen minns jag. Jag var i Helsingör med min familj och jag kämpade verkligen för att bli bättre. Åt en glass med älskade mamma och var överlycklig för att hon såg så lycklig ut, men ångesten förstörde mycket av dagen. Hade med egengjorda "pannkakor" och åt när resten av familjen åt stekt spätta som doftade himmelskt. Kände mig smällfet. Trodde folk tittade för att jag var äcklig i en kort klänning...
 
 
Det här var min "Beach 2012"-look. Sexig? Inte ett skit. Konstant ångest och bikiniskräck. Dessutom ledvärk som in i, sov väldigt dåligt. 
 
Sexig, vacker, självsäker, stark, idealisk, fin, glad, lycklig, optimistisk tjej?
Inget någonstans. 
Ändå hade jag gått upp tio kilo på de här bilderna, 
så den där j*****vla ätstörningen intalade mig att jag var FET!
FET?!?!!
Jag "kände mig" fet?!?!
 
Jag vill ruska om er som velar. SLUTA vela! 
Sluta intala er att NI vill vad en SJUKDOM vill!
 
Vad har din ätstörning gjort för positivt för dig?
Hur har din ätstörning berikat ditt liv?
 
Om alla andra säger att du är alldeles för smal, hur kan du då "känna dig fet" ?
Hör du att det inte är logiskt alls?
Hör du att det är din ätstörning som talar?
 
Så: varför inte bara kämpa allt du kan mot parasiten/hjärntvättaren/monstret?
 
Och även om det känns helt galet, med tanke på att jag 
 

Kommentarer

Postat av: LS*

Publicerad 2013-06-02 08:46:44

Jag vägde mig för en vecka sedan. Jag var precis normalviktigt. Och siffran var exakt samma som i november 2009. Jag kände mig inte särskilt fet.

Däremot blev siffran ytterligare påminnelse om hur sjuk jag varit. För i november 2009 såg jag ut ungefär såhär:
http://1.bp.blogspot.com/-FCmhTRvo2cA/Uaro7xALX1I/AAAAAAAAAvU/eeMN_YNxaEY/s1600/v39+5b.jpg

Svar: Men fina fina!Jag rös när jag tänkte på att du orkade igenom en graviditet sådär :( Vilken resa och tänk vad mycket du måste ha gått igenom och lärt dig!
Ibland ser jag på gamla bilder och förfasas, som du säkert sett här på bloggen. Jag tror att det är bra att göra, när man börjar få distans och "friska ögon", för att förstå hur dålig man faktiskt var och jämföra med hur fantastiskt livet kan vara om man är normalviktig istället!!!

Stora kramar
ungefaer.blogg.se

Postat av: MA

Publicerad 2013-06-02 11:37:45

snälla hjälp mig att tänka rätt :/ jag är ju som sagt inte helt utmärglad och jätte underviktig utan ligger mer på gränsen på normalviktig.. jag får så svårt att tänka att träning inte är det bästa för mig just nu iaf inte i allt för stora mängder sås om timvisa promenader och gymhäng.. och att kunna fika godsaker då och då utan att det ska påverka vikten allt för mkt.. jag åt igår en god middag med grillat och goda röror å bakpotatis sen blev det efterrät.. jag blir sån att när jag väl äter godsaker drar jag automatiskt ner på kolhydraterna till middagen för att sne kunna äta mer av deserten.. alltså mer än vad resrten av sällskapet äter.. lite av hetsätning.. jag panikäter alltså äter deserten snabbt och mkt för att undvika tankarna! jag vill kunna njuta av en normalportion ist för att få som idag dagen efter ha total ångest och vill träna för att förbränna bort allt onödigt som jag åt igår!!! jag ska även på kalas idag för min lillasyster som fyller 20 och då blir det ju tårta och jag vill inte ha det! det känns för ofta att äta sötsaker 2 dagar efter varandra samt att jag känner mig äcklig och pluffsig för det jag åt igår och att jag inte kunnat träna.. vad ska jag göra! :/ hur gjorde du för att handskas med sådana situationer? // MA

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela