ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En väldigt bra lista

Publicerad 2013-03-02 19:33:34 i Allmänt,

Ingen kärlek är värd att må dåligt för. Om den här relationen får mig att älska mig själv mindre är den inte värd att vara i.

 

Jag tillåter ingen att tala om för mig vem jag är.

 

Jag är inte orsaken till någon annan irritation, ilska eller raseri.

 

Jag förtjänar att vara fri från ångest och lidande.

 

Jag har rätt att ha mina egna åsikter, att fatta mina egna beslut och att få det som jag vill ibland. Jag har rätt att stå upp för mig själv.

 

Ingen har någonsin rätt att misshandla mig och göra mig illa verbalt eller fysiskt.

 

Jag förtjänar lugn och ro, förutsägbarhet och stabilitet i mitt liv.

 

Jag förtjänar en miljö och en omgivning där jag kan utvecklas, blomstra och må bra, inte endast överleva.

 

Jag ska vara snäll mot mig själv och behandla mig själv med omtanke och respekt, och jag tänker förvänta mig att andra också gör det.

 

Jag kan lita på mina egna känslor, min intuition och mina iakttagelser.

 

Jag ska vara medveten om var mina gränser går och vara uppmärksam på när någon överträder dem.

 

Jag ska fokusera på mig själv. Om jag känner en tomhet ska jag fylla upp den med med mig själv - mina känslor, mina önskningar, mina drömmar och övertygelser. Den enda som kan göra mig själv hel och fylla min inre tomhet och ge mig en mening - är jag själv.

 

Om jag vill kan jag hitta en trygg plats där jag är skyddad från att bli skadad på något som helst sätt. Det kan vara en plats inuti mig själv, eller en plats utomhus, eller ett särskilt rum där jag kan hämta kraft och vara trygg. Den här platsen kan hjälpa mig att hantera det som är svårt, smärtsamt eller skrämmande.

 

Jag kan ge mig själv det jag försöker få ifrån andra i form av kärlek, uppmuntran, beundran, godkännande.

 

Om någon ger mig makt är den antagligen inte värd att ha. Jag måste ta makten själv.

 

Jag kan säga nej till det jag inte vill ha eller det jag inte gillar. Jag har rätt att säga nej.

 

Jag behöver inte ta andras skit.

 

Jag är en viktig människa.

 

Jag är en värdefull person.

 

Jag förtjänar att bli behandlad med respekt.

 

Jag kan avgöra själv vad som är bäst för mig.

 

Jag kan göra förändringar i mitt liv om jag vill.

 

Jag är inte ensam; jag kan be andra om hjälp.

 

Jag är värd att någon annan anstränger sig för mig och jobbar med sig själv för mig.

 

Jag förtjänar att göra mitt eget liv lyckligt och tryggt.

 

Jag kan lita på min egen kreativitet och mina egna resurser.

Kommentarer

Postat av: annii

Publicerad 2013-03-02 19:46:53

och kom ihåg varenda ord, varenda mening. de är dina och de är sanna. underbara kvinna. tack du finns i mitt liv! kärlek

Svar: fina fina du, tack för att DU finns, för att vi hittade varandra och ÅHH!!! Kärlek, kärlek i massor <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela