ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En mysig kväll och bra lunch-recept!

Publicerad 2013-03-10 21:24:50 i Allmänt,

Minus snö och istid (wtf?!?!) var det sååå mysigt att traska in till storebror, en snabb sväng inom Malmborgs och sedan laga spagetti med köttfärssås. Tänk er färskpasta och köttfärssåsen från himlen (storebrors hemliga recept). 
 
Men lunchen då? Jag är lite kass på matbilder just nu, men jag VET att många där ute äter lite för fjuttiga luncher vilket resulterar i kvällssug istället. Mina bästa tips är: våga kolhydrater och fett! Faktiskt. Det kan vara långsiktiga mål, men det är faktiskt det enda som hjälper mot ologiska sug runt åtta/nio på kvällen. Jag tycker personligen, numera, att pasta är det bästa att äta till lunch om jag känner mig sådär smöhungrig en dag. Men det var alldeles för läskigt för att jag skulle våga äta det i början, så istället testade jag andra mindre laddade saker. Fullkornsbulgur, cous-cous, potatis, ris? Vad känns minst obehagligt? Testa! Börja någonstans, inte mitt i backen!
 
Just nu har jag världens sug efter falafel/kycklingkebab mest hela tiden, jag har missat det i fyra år (gaaah?!). Men hemmagjord är billigare och nääästan lika god!
 
 
Så, ett stort bröd (jag köpte libanesiskt tunnbröd, vad det nu heter, på Netto. Tänk dubbelt så stort och tjäckt som ett tacobröd?), stek en kycklingfile slizead med grillkrydda (den lata kockans bästa vän...), blanda turkisk yoghurt med vitlök, salt, peppar och lite stark sås (typ tacosås?). Sallad, tomat, gurka och lök efter behag, smäll på allt på brödet, vik ihop så gott det går (har insett att mitt ögonmått suger, haha) och hugg in!
 
Mumsigt, gott och enkelt!
 
Nu sitter jag med några chokladpraliner i soffan och knapprar som vanligt, äter clementiner och åhh! Söndagskvällar!

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-03-11 15:05:49

Mums va gott det ser ut! Bra tips och det kanske är ngt som jag ska ta med mig som lunch när jag börjar jobba :) Det är så bra att du tipsar om hur man kan ta små steg framåt genom att börja med det minst obehagliga. Har funkat för mig och nu börjar jag äta potatis igen utan problem. Här näst blir det pasta ;)

Sv: tack så himla mycket för din fina kommentar. Den värmer och jag ska försöka att ta till mig av alla dina klocka ord <3 Är så glad att du fick den hjälp du behövde för att bli friskare och må bättre!
kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela