ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En lång dag och sjuka beteenden

Publicerad 2013-03-02 19:46:12 i Allmänt,

Hej alla fina!
Det har varit en lååång dag med mycket tankar och känslor. Mycket kärlek, från vänner och familj i alla fall. Veckans obehag börjar luckras upp och jag ser mig själv igen. Den där fina, fantastiska personen jag egentligen är ;) 
 
Det har, som ni vet, varit tungt ett tag. Men jag känner min egen styrka nu, jag känner att jag har kraften att vända i tid. Ta kontroll över mitt mående, ta mig från "dåligt" till "bättre". Jag kan. Jag vet. Jag är så mycket starkare nu!
 
Och jag kan klara mig ensam, jag kan klara mig med andra. Jag börjar veta vart jag har mig själv, i fler och fler situationer. Jag vet att det är ren lögn när röster viskar "värdelös, ful, egoist, överkänslig". Det vägrar jag lyssna på. Jag är ingen dålig människa! Tvärtom.
 
För vi har nog alla människor i vår omgivning som trampar på oss. Ni vet, den där personen som kan säga av en vid anklarna? En blick. Ett ord. Tystnad. What ever. Elaka människor som behandlar dig dåligt. Som får dig att  dåligt. 
 
Gör du som jag har gjort så länge? Det vill säga, intalar dig att det är ditt eget fel? "Om jag bara var bättre, om jag bara gjorde si, eller om jag bara sa så. Om jag var smartare, duktigare, snällare, omtänksammare. Om". Stryk "om". Människor får inte behandla dig dåligt. Människor ska inte få dig att göra illa dig själv, tänka illa om dig själv eller få dig att tvivla på dig själv. Det finns så mycket osäkerhet och kass självkänsla i ätstörningarnas värld, det vet ni. Men det behöver inte fortsätta vara så!
 
Kan du se dig själv i spegeln och känna att du duger? Eller hör du en liten malande, elak röst? Kanske andras ord, som etsat sig in i ditt hjärta? Eller dina egna?
 
Det ska inte vara så. Det får inte vara så. Varför är vi så jävla snälla? Så förstående, så vi maler ner oss själva istället för att våga se att det kanske är fel på någon annan? Är det lättare för oss att lägga all skuld på oss själva? Vad är det som är så farligt med att lägga skulden på någon annan? Varför lyssnar vi inte på den där lilla rösten som skriker "fel fel fel, du är ju bra! Du har ju inte gjort något! Sluta skuldbelägga dig själv!". 
 
Jag är en snäll människa. För snäll. För jag låter andra trampa på mig, för att undvika konflikter. För att allt ändå är beroende på mig. Mitt beteende. Mina straff från andra. "Om jag bara var en bättre människa". 
 
Det är hemskt. Det är jobbigt att se det här. Jättejobbigt. Men det börjar komma upp inom mig, känslomässigt, det gick upp ett ljus på mitt senaste behandlingssamtal. Jag kan inte leva sådär. För det kommer alltid finnas människor som inte tar ansvar för sitt beteende gentemot andra. Och jag gör mig själv till ett tacksamt offer för de människorna genom att ta på mig all skuld och alltså ge dem full spelplan, där jag alltid förlorar.
 
Känner ni igen er?

Kommentarer

Postat av: Linnéa

Publicerad 2013-03-02 21:20:31

Jag känner igen mig! Jag säger gärna ifrån om någon gör tvärtemot vad jag tycker är okej. Men jag offrar mig gärna för andras önskemål även om jag hellre vill något annat egentligen.

Du är så himla stark. En enorm inspirationskälla!

Svar: Åh Linnéa! Kom ihåg det här, de här orden och SLUTA sätta dig själv i baksätet. DINA önskningar är ju faktiskt de viktigaste i DITT LIV, och de önskningar som du ska se till att uppfylla! Ditt liv är din chans att göra det där du mår bra av, det du känner för och som känns rätt. Låt inte andra hindra dig i det: sätt inte andra före dig själv. Martyrer blir nästan aldrig avtackade!!!
STORA kramar, min vän
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-03-03 06:41:13

Vill du gissa? Kärlek

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-03-03 09:30:31

Tack för detta och förgående inlägg! Fick mig att verkligen inse vad jag håller på med.

Ännu en gång inspirerar du en till att ta upp kampen och förbättra sitt liv! :)

Låter tufft med att din pojkvän ska plugga utomlands. Man klarar mer än vad man tror. För vad är alternativet? Kämpa på!
kram

Postat av: Elin

Publicerad 2013-03-03 17:10:35

amen to you!

Jag blev så sjukt träffad, jag är för snäll jag med. Jag blir trampad på. Jag låter mig bli trampad. Jag vill ju bara bli omtyckt... MEn jag måste ju faktiskt bli omtyckt för den JAG ÄR. JAg ska inte behöva ändra mig/försöka göra "rätt" för att bli accepterad.

Åh, nu rinner mina salta strimmor i ansiktet. Du skriver så himla fint Emma! Blir så lycklig utav dig. Jag förtjänar att må bättre.

Du är min stora förebild, du vet det va? Åh. Vill bara uttrycka mig i ord hur glad jag blir av din blogg, dina ord, din värme... Men det är svårt. Det är sånt man har kramar, skratt och uttalade ord för. Men du ska veta att jag vill verkligen tacka dig.

Kram <3

Postat av: Victoria

Publicerad 2013-03-03 20:15:38

Håller med, och jag känner igen mig en hel del...

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-03-04 13:39:07

Du kanske har rätt. Har den tanken om att de allra flesta har kvar sina barndomsvänner, men det kan ju vara en felaktig bild jag har. För jag har ju ändrats en hel del (till det bättre) och då är det ju inte konstigt att man växer ifrån varandra?

Tack för att du påminner mig om att det är hur jag mår med dem och just nu mår jag inte så bra av dem och då kan man ju ta en break och se om man kommer varandra närmre i framtiden.

Du är så himla fin <3
kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela