ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Alldeles....alldeles VANLIG!

Publicerad 2013-03-13 20:05:42 i Allmänt,

Det blev en bra dag, trots uppförsbacken tidigare!
Pluggandet har gått bra, det känns lugnt inför tentan (eller, så lugn man nu kan vara?), en liten runda till gymmet med sambo och hans vän. God pasta-lunch, lite mellanmål, massa clementiner och någon chokladbit. Indisk hemlagad mat, mycket kramande. Jag tror att vi båda mer eller mindre medvetet tänker på lördag. 
 
Nu sitter jag i alla fall, mätt och belåten, i den kära gamla soffan. Ansiktsmasken är på, datorn i knät med Jose Gonzalez och sambo som sällskap. Riktiga mys-män, lucky me ;)
 
Livet kan vara så otroligt vanligt, trots allt. Tänker ni också på det ibland? Dagarna som flyter förbi, för att sedan glömmas. Jag ser det inte som en förlust, eller något man ens ska fundera på att sörja. Tänk vad lugna dagar? Att bara må bra hela dagen, göra "vanliga" saker och känna sig trygg. Annars minns man ju dagen som något dåligt, eller hur?
 
Jag tror att jag har lärt mig att se mitt liv mer för vad det är. Jag kanske, utifrån sett, är en helt vanlig "Svensson", men det gör ingenting. För jag är ju jag. Det är någon trotsig tonårsdröm, det där om att vara så jävla annorlunda. Sedan inser man förhoppningsvis att man är det genom att just bara vara sig själv. 
 
Det är ju först när man följer samhällsnormer och mönster, mallar,
som man tappar bort sin egen unikhet!
 
Jag var annorlunda som smal. Människor glodde efter mig, jag fick kommentarer (både positiva och negativa). Uppmärksamhet. Hallelujah. Men det var oftast inte alls roligt. Jag såg de där medlidsamma blickarna, de chockerade, ibland arga. Ibland bara beklagande. Stackars henne, sa de. 
 
Jag vill inte bli känd som ett offer. Jag är ellre en normal frisk kvinna. En normal, lycklig, kvinna. Varför ska någon komma ihåg mig för att jag är så himla smal? När de kan tänka på mig och tänka intressant, rolig, fin, smart, söt osv. Jag har fått ett liv, en chans. Jag vill inte jaga något resten av livet. ag vill inte springa genom livet tills det tar slut och jag inser att jag aldrig hittade det jag alltid sprang efter. 
 
Så, en stolt vanlig tjej i soffan. 
Glad, 
harmonisk (för det mesta)
men framförallt rätt vanlig.
På mitt eget vis.

Kommentarer

Postat av: Cecilia

Publicerad 2013-03-13 20:46:28

Sv: Åh, ja visst är det gott. Äts på tok för sällan..

Tycker du verkligen att det är för lite? Vad hade du laggt på extra? Åt förvisso mer potatis och sås :)

Kram!

Svar: Hihi, precis, mer potatis och sås såklart! :) och jag kan glatt meddela att jag numera är uppe på 12-bitarssushi, åt det till kvällsmat igår, och åååhhh!!! Laxnigirisarna bara smälte i munnen, mumma!
Finns ett ställe här i Lund som har makis med friterad räka och en annan med teriyaki-kyckling, dog matlyckodöden lite när jag testade! Vilka är dina favoriter?
Blir lite trött bara jag LÄSER om hur mycket du har jobbat, kommer det bli mindre i framtiden? Servicejobb kan vara så jävla stressiga dessutom. Ta hand om dig!
Stora kramar!
ungefaer.blogg.se

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2013-03-13 21:22:44

Det är ju precis DU som gör dig till den unika och fina Emma du är!

Egentligen är dagarna helt normala nu för tiden, faktiskt. Känns UNDERBART. Dock har ju min mage varit som den är, men den verkar relativt bra idag i alla fall, skönt det.

På fredag, vet du? Då är jag hos min pojkvän igen. Efter 1.5 månad får jag krama om honom, pussa på honom och mysa med honom. Efter 1.5 månads längtan.. Jag dör lite inombords. Håller tummarna för att magen inte ska strula ihop sig TOTALT.

Kram på dig <3

Svar: Haha, taaack och detsamma!!!!! Fina fina Bea :DJaa, läste om dina magproblem, STACKARE! Hatar dagar med svullen mage, jag är lite laktoskänslig (från att ha varit allergisk). När jag "är duktig" och kör på laktosfritt märker jag av laktos mycket mer efteråt..
Tråkigt att se att du fick kritik om inlägget med språkfel, jag känner igen mig mycket i de där läkarbesöken. Känner sig ju utlämnad bara genom att vara där, måste kunna bli lyssnad på och ha någon som engagerar sig, oavsett språk!!!
Hoppas du kommer tillrätta (pensionärsuttryck?) med vad det är, så du slipper det där. Men kom ihåg att du är en pudding i alla fall, kunde lika gärna ha varit lite mens-svullnad.

ÅHH pojkvännen, alltså 1,5 månader är LÅNG tid även om jag förutsätter att ni hörs på tele/wow/skype? Klart, jag håller alla tummar och tår för att du ska må bättre tills dess, och bara njuta av din älskling :)

Kan tipsa om arlas laktosfria vaniljyoghurt, är riktigt god med vaniljprickar i! Eller Alpros vaniljyoghurt, lite dyr bara.

Jag tänkte på det där med att läsa på produkter: ofta märker jag inte av laktos om det är tillagat i mindre mängd, och de andra sakerna brukar ju vara samlade på ett ställe i affären vid mejerihyllorna. Bra att du hade mamma med i alla fall, mammor är bra att ha!

Stora stora kramar <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2013-03-14 09:01:17

Hade det varit mens-svullnad hade jag varit glad.. Det här var en svullnad som inte går att beskriva, hård, öm och illamående. Precis som en hetsätningsattack. Så fort jag åt något svullnade magen tio storlekar.. Sen jag slutade med laktosen har de blivit lite bättre i alla fall.. Dock är jag fortfarande otroligt orkeslös och trött, usch. Tack för tipsen! Jag testade valios vaniljyoghurt.. Alldeles för söt kan jag säga. Jag är ingen sockermänniska har jag märkt, mer än de där extra smörgåsarna igår med lite apelsinmarmelad.. ;) <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela