ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Tisdag, kväll

Publicerad 2013-01-15 23:38:10 i Allmänt,

Det har varit en underbar tisdag idag!

För ett år sedan har jag inte kunnat göra något av det jag har gjort idag. Eller ett år? Det hade räckt med sex månader bakåt i tiden. 
 
- Jag hade kunnat äta frukost ensam, men långt ifrån "tillräckligt" eller på en halvtimme. Snarare två timmar.
- Jag hade inte kunnat åka hem till en kompis oplanerat, jag hade antagligen inte ens haft denna nya vän. Nej,   det tror jag inte. 
- Jag hade inte kunnat dricka kaffe och äta choklad tillsammans med henne. 
- Jag hade inte kunnat sitta och vara engagerad i ett tre timmar långt samtal med henne och en annan vän. Mat-planering, ångest och stress gjorde mig alltid så disträ. 
- Jag hade inte kunnat sitta ner så länge utan att ha tränat innan/vetat att jag skulle träna efteråt.
- Jag hade inte kunnat ta bussen dit och hem, hela vägen, utan antagligen försökt gå/cykla i snön. 
- Jag hade inte kunnat ta en ostmacka när jag kom hem, runt halv fem, för att jag var jättehungrig.
- Jag hade inte kunnat laga mat tillsammans med sambo, samma mat. Ris med créme fraise-köttfärsgryta (urgod btw!).
- Jag hade inte kunnat gå till Netto med sambo och köpa en egen påse lösgodis. Antingen hade jag köpt ingenting, typ cola zero, och deppat för mig själv under filmen för att alla andra käkade godis. 
- Jag hade inte kunnat ligga i min säng nu, med sambo, och känna mig sådär underbart lugn och lycklig som jag gör nu. Ångesten hade dödat mig, jag hade räknat, räknat, räknat och planerat morgondagen i siffror. Antagligen dragit ner rejält på det mesta eftersom jag säkert åt typ 200-300g godis ikväll. "Aja baja Emma, varför ska du få äta något gott och njuta precis som vanliga människor gör ibland? Nu blir du smällfet för att du gjorde det EN gång och alla kommer se ner på dig". Eller inte?

En av mina kära vänner idag tittade på min kropp, när jag stod och färgade håret i BH och byxor. 
Jag kände mig liiite obehaglig till mods, tänkte på "pluffs" på magen och sådant där fånigt. 
 
Sedan sitter vi på bussen tillsammans, på väg ner till centrum. 
"Alltså Emma, tränar du mycket nu? För du ser så vältränad ut, du har verkligen en superfin kropp!"

Jag bara tittar lite på henne, rätt chockad. Det här är en av de snyggaste tjejerna jag känner, tänk er naturligt smal men med bröst och rumpa!?
 
"Du har verkligen min drömkropp nu Emma!"
 
Och jag kände mig så himla kluven. En sida av mig blev såklart jätteglad, det är en underbar komplimang att få nu när jag faktiskt har min normalvikt. Min friska vikt! Men samtidigt känner jag mig så korkad. För sådär har jag tänkt så många gånger angående henne, och en del andra. Tänk om alla bara insåg att de är fina som de är och slutade längta efter det där andra gröna gräset någon annan har? Dalai Lama-varning på mig, jag vet. Men ändå...
 
Glöm inte det, att andra kanske önskar sig det där som just du har,
fast du inte har vett att uppskatta det själv!

Utåt sett är vi ju så jäkla lyckade allihopa, men om man gräver lite på ytan hos vissa kommer osäkerhet och problem upp. Men hur verkar du själv utåt? Egentligen? Brukar vi inte berätta om allt det där bra, som vi känner oss säkra över när vi berättar? Jag vet att många människor har uppfattat mig som världens gladaste energiknippe vissa dagar, när jag efter skolan har kommit hem och bara gråtit i flera timmar och drömt om att ta livet av mig. Fasader!!!
 
Bla bla bla, romaninlägg ;)
 
Imorgon blir en späckad dag, först ska jag till UMO och be om p-piller! Och nej, jag är inte rädd för att gå upp i vikt, det gjorde jag inte förra gången jag hade det. Jag tror det är lite myt?!
Sedan jobbar jag, 12-15 och stor risk att jag måste jobba över. På kvällen drar kören igång igen, så klockan 19-21 får jag äntligen sjunga igen! Puh...!!!
 
Så, varning på förhand om kassa uppdatering. Men minst ett inlägg, som vanligt...
 
Until then, good night!
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-16 00:01:05

Fan vad bra du är.

Svar: haha, Tack! :)
ungefaer.blogg.se

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-01-16 10:10:59

Du ser strålande ut, du skriver strålande och hela din fina personlighet strålar! Tack för att du delar med dig till andra på din blogg.

Svar: Älskar dig mamma :)
ungefaer.blogg.se

Postat av: A

Publicerad 2013-01-16 12:31:38

Hej emma!
Tittar in här då och då. Känner att du är en såndär klok människa man önskade att man hade som vän.

Jag har ett förflutet som bulimiker/ästörd men även tendens till att dra på mig en prestationskofta vilket leder till att jag blir helt knäckt av för mycket saker som sker på samma gång. Ändå sätter jag mig själv i den sitsen. Jag bollar 4 jobb just nu, samtidigt som jag försöker få bukt med de sista bitarna av mat-problemen. Men jag blir snarare kontra-produktiv. För jag har börjat känna lättnad över en låg vikt, ångest vid för stort matintag. Kontrollen har börjat göra sig påmind ( shapemeup appen används flitigt) och jag skäms och blir rädd. Vill inte hamna i ätstörningens klor igen. Men jag har alltid haft känslan av att vara ensam, jag har pojkvän, lätt att skaffa nya vänner. Men jag dras inte till att vara social, jag känner mig mest trött hela tiden. Trött på typ allt o alla. ( fast det syns ju inte, då alla tar mig för en trygg, glad och social tjej. ) Mina bulimiska problem är inte lika framträdande, det har hänt att jag haft återfall som en liten hetsätning i samband med menstrutionen, eller att jag ätit för lite, kräkts då. Men inte så påtagligt ofta att jag känner mig "sjuk". däremot känner jag mig inte "frisk" för jag har min kontroll och den vikt jag ansett som "låg o bra", men jag står o stampar för jag kommer ju inte framåt. Snarare har jag sen flytten i september, utvecklat ett mer destruktivt förhållande till maten. Jag kan äta allt, men helst nyttigt, vilket oftast det alltid blir. Spontanfika & godis mitt i veckan ger mig ångest och tankar som "fan va onödigt"....
Jag tror jag är fortfarande "sjuk" men ändå mer frisk än någonsin. Det som är mest kritiskt just nu, är att ingen vet, vad jag handskas med. Alla ästörda känslor om inte är relaterade till maten är just dem som skrämmer mig. Tröttheten, asocial, stresskänslig Osv.

Emma, hur hade du gjort i min sits? När du känner att du har tagit på dig för mycket ansvar (jobb) än du egentligen klarar psykiskt. Men då alla tror du är en frisk person så tkr man bara du är ambitiös och produktiv.

Jag vet inte hur jag ska palla alltihopa utan att snart bryta ihop och krasha..

ps. har gått ner 3 kg sen jag flyttade, pga stress men nu tror jag även mat-spöket gör sig påmint.
Kram / Från en som bara vill skriva av sig och få höras

Postat av: Fröken Elva

Publicerad 2013-01-16 20:43:46

Åh, jag blir så jäkla peppad varje gång jag klickar in här! Jag hoppas verkligen att du tar åt dig av det här: du är en inspirationskälla utan dess like och din styrka smittar verkligen av sig. Sträck på dig och var stolt - du klarar vad som helst!

Svar: Haha, taaaaack! Ska försöka suga i mig din kommentar, det är SVÅRT med komplimanger..! Men växte en centimeter och ler som en fåne, så något går in i alla fall ;)
Tycker DIN blogg är jäkligt härlig, fastnade direkt. Även lånat lite recept från dig, dina frukostar blev jag tipsad om och det är jag verkligen glad för!

Stor kram och kärlek!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Fröken Elva

Publicerad 2013-01-17 19:36:30

Tipsad om? Det låter oerhört spännande! Vem är det som skvallrat, haha? Jag är en riktig frukost-lover, bästa stunden på dagen (förutom när man måste gå upp mitt i natten -.-)

Svar: Frukost är underbart, man ska ha gått om tid och kunna sitta och sega, fixa i ordning lite fint och mysa!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela