ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

One of those days

Publicerad 2013-01-29 21:11:29 i Allmänt,

Mer slask, slaskregn och mycket skola...

Kände mig fin i nya jeans och var på gymmet en stund med sambo och en kompis till honom. Smet hem tidigare än dem och lät de ha gott om tid på sig för grabbsnack i bastun och allt det där.
 
Idag har jag funderat mycket. Verkligen saknat mina vänner. Framförallt bästis, såklart. För även om jag är student och har "all tid i världen" så fungerar det inte riktigt så. Skolan tar mycket tid, inte just i form av föreläsningar, men allt läsande och förberedande inför seminarier. Sedan vill jag umgås med sambo, jobba extra, gå på kör, gymma ibland (typ 1gång/veckan, haha) och slappa. Eller slappa? Mer ha egen tid!
 
Nåväl. Det har känts tungt idag. Men det är okey. För det är så ibland. Det kommer det nog alltid att vara, bara det att inte ätstörning och minnen kommer inge mig den känslan. Vissa minnen är dock tunga att bära. Bilderna i huvudet. Allt jag har gjort mot mig själv, alla situationer jag har varit i. Ibland tillåter jag mig att känna efter när de kommer upp och sörja lite. För det behövs, tror jag. 
 
Som ni kanske vet har jag varit inlagd på sluten avdelning på psyk i Malmö. Tiden innan och under tiden är nog de värsta jag har. Hetsätningar varje dag, utmattning och totalt mörker. Sjukhusdoft, skrik, gråt och röster. Nerdrogade zombies, tomma blickar och tydliga ärr. Och så olika åldrar! Jag trodde nog att livet skulle vara tryggt och färdiguppbyggt när man var över trettio. Det är inte sant. Det finns många som inte har hittat rätt då heller. Eller senare, för den delen. Och det skrämmer mig, även om jag ser det som en sporre, så skrämmer det mig att man kan falla handlöst fast man har jobb, familj, ja kort och gott ett tillsynes fullvärdigt liv. Så mycket ensamhet. Så mycket skam och sorg. 
 
En vän till mig föreslog att jag skulle bli kontaktperson på AB-centrum i Malmö. Har ni varit i kontakt med dem? Jag kan sitta på en föreläsning och lyssna aktivt, skolan har blvit mycket roligare nu när jag kan koncentrera mig. Samtidigt sitter jag där och lyssnar på principer, lagar, förarbeten och rättsfall och... jag vet inte. Är det verkligen det jag ska göra? 
 
Jag har funderat ofta på det där med att hjälpa andra som är sjuka. Med min kunskap kan jag nog förstå mer, konkurrera ut de där tröga behandlarna som statuerar skräckexempel i även min berättelse. Att vara kontaktperson hade nog gett mig väldigt mycket. Men samtidigt. Det hade tärt på mig. 
 
Ni vet känslomässiga svampar? Inte? Jag är i alla fall en sådan. En människa som suger i mig omgivningens stämning och färgas av den. Det handlar inte så mycket om osäkerhet hos mig, jag tror uppriktigt inte längre att allas dåliga humör är mitt fel. Men det påverkar mitt eget humör. 
 
Att inse lidandet som finns när man har en ätstörning kanske gör det outhärdligt att jobba med det?
För även om det såklart går bra för vissa kanske man misslyckas med en del andra,
som behöver mer tid på sig?
Tänk att möta en människa som är på väg rakt nedåt?                                                                                        Jag var själv ett sådant fall för ett par behandlare.
Jag hade gått sönder. 
 
Så jag lägger nog de drömmarna på hyllan, i alla fall några år till. Jag kan nog göra mycket gott som jurist också! Idealisten verkar i alla fall ha vaknat till efter fyra års slummer. Omvärlden blir mer och mer intressant och jag upplever mig ha störra inflytande, mer potential att påverka den. Inte omvälvande, som jag trodde när jag var yngre. Men inom min räckvidd. Inom min "hjärtvidd", för mina nära och kära. 
 
Mycket flummande nu, men det är saker som tål att tänkas på. Många av oss bloggare som försöker ta oss ur en ätstörning och våra fina läsare kämpar ju gemensamt, genom att peppa varandra. Det stödet har varit avgörande för mig många gånger. Era kommentarer är så förstående och underbara, jag tar verkligen till mig era ord på ett annat sätt eftersom jag vet att ni vet. Hur det är. På riktigt. Inte bara utifrån mina beskrivningar, utan genom erfarenhet. 
 
Men så länge jag kan och vill kommer jag blogga här. För att just blogga är tillräckligt långt bort och tillräckligt nära, om ni förstår? Även om jag gärna hade haft en "bloggfika" och sådant där, det hade varit jättekul i och för sig. Haha, vad motsägelsefullt. kom på hur otroligt mycket jag tycker om många av er. Men jag tror att vi alla mår bra av att umgås med "friska" människor, för att slippa tänka ätstörning. Det har i alla fall hjälpt mig väldigt mycket!
 
Som vanligt är jag öppen för frågor och svar: det är en önskan och ära att om möjligt kunna hjälpa någon där ute!
Och under tiden tuffar jag på. Kanske blir det lite mer vardagliga inlägg, de där perioderna jag har nu när ätstörningen håller sig på avstånd. Jag har faktiskt fastnat lite för det där med mindfullness (även om jag tyckte det lät otroligt fånigt när jag hörde talas om det första gången) och tänker peppa er med glada men sanna inlägg om mitt liv. Liv. Det som jag inte har haft på så länge!
 
Mitt projekt om att sluta röka då? 
Det är på G.
Jag laddade ner appen Rökfri och nu tickar de två rök-veckorna ner....
Sedan är det stopp!
Och jag tänker verkligen försöka.
Förra året vände jag min ätstörning.
Detta året vill jag sluta röka. 
Spännande?
Lite. 
Men jag kommer älska mig själv oavsett.
För jag försöker se på mig själv lite som mamma ser på mig:
jag behöver inte prestera något speciellt för att bli älskad!
 

Kommentarer

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-29 21:28:28

Du är alltid älskad. Utan att göra ett skit mer än vara Emma.
O oj vad inlägget satte igång tankar, kommenterar nog det hela i ett mail. Ville bara säga ; Me too på det mesta o återigen; du är älskad.

Kärlek o kramen

Svar: Nu fick du mig att börja gråta av finhet!älskade fina vän <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-30 11:22:31

Bombar dig med massa kommentarer, men det är p g a att dina inlägg väcker tankar och jag vill kommentera dem :)

Kan bara föreställa mig hur hemskt det måste ha varit att vara på ett sådant ställe :-/ Kan tänka mig att om man aldrig har varit på det sådant ställe så vet man inte hur det är. Även om det inte var en bra erfarenhet så kanske du kan omvända det till det, genom att det gav dig en annan syn. Tänker på detta med att psykiska sjukdomar kan drabba vem som helst oavsett ålder och att man då får en ödmjuk syn på livet? Eller jag vet inte, men jag tänker som så att detta med ätstörningen och att må dåligt har fått mig att verkligen uppskatta att må psykiskt bra och jag tror inte att alla är medvetna om det om de inte mått väldigt dåligt. Så jag skulle inte vilja vara utan denna erfarenhet för jag tycker att den har gjort mig till en mer ödmjuk person.

Tycker det är så strongt att du har kommit så långt med din egen vilja. Du visade dem verkligen! :-D

Jag är också en känslomässig svamp och det var därför många tyckte att jag skulle bli kurator, men det tar för mycket på mig att både bry mig om mina nära och kära och dessutom jobba med det? Hur orkar man det? Därför har jag insett att jag kan kanske jobba som socionom inom andra områden där jag inte direkt hjälper dem med sina psykiska problem. Så du gör helt rätt i att ta avstånd från det, särskilt med tanke på att du inte hunnit få distans till ätstörningen en.

Jurist är ju ett jättebra sätt att påverka samhället :) Håller tummarna för att du lyckas även sluta röka med din starka vilja :)
kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-30 17:52:45

Måste bara berätta för dig om en grej.
När jag var hos en kompis ( som också är ätstörd) här för några veckor sedan diskuterade vi lite om olika bloggar. Jag tipsade henne om din och sa att det är den bästa jag någonsin läst. Förra veckan fick jag ett sms av henne där hon skrev att hon läst bloggen från början till slut och gråtit sig igenom halva. Hon kände igen så så himla mycket och efter hon läst bloggen var hon mer motiverad till förändring än någonsin.

Ville bara du skulle veta det. Det du delar med dig betyder och gör skillnad.

Stor kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-02-04 13:07:23

Det är som terapi att läsa din blogg Emma. Har en dålig dag idag och behöver lite pepp och motivation. Så då går jag bara in här å läser lite, så känns det bättre. För det kan bli bättre och framför allt, jag kan göra det bättre, vara jag vill tillräckligt.

Stor kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela