ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Ni är helt fantastiska!

Publicerad 2013-01-08 23:08:42 i Allmänt,

Ja, allihopa!

I ett annat liv hade jag bjudit hem er alla på spontanmiddag med mycket god mat och en hel del vin, snackat och skrattat och gråtit. För vi bär alla på likartade sår: på ett sätt känner vi varandra väldigt väl, eftersom vi faktiskt vet hur andra i samma situation känner. Det är inte en psykolog som har läst sig till saker. Det är inte en mamma/pojkvän/kompis som har fått saker förklarade för sig. 
 
Vi vet varför man kan darra av ångest efter att ha ätit någonting, vi vet vad långa mörka nätter med mördande tanker innebär. 
 
Därför kan vi vara ett fantastiskt stöd för varandra!
 
Nu finns det ju även en problematik i vår ensamma sjukdom som innebär jämföringar, tävlingar och tankar vi inte alltid mår bra av. Jag var tveksam inför att publicera mitt förra inlägg av denna anledningen men samtidigt kände jag att det kunde vara en bra grej för oss allihopa: jag vill visa er hur friskhet kan se ut och kännas!
 
Min intention med den här bloggen var från början att skriva av mig. Kunna bläddra mellan dagar, se mina egna framsteg etc. Men jag kunde inte låta bli att kommentera hos er andra, jag kunde inte låta bli att skriva till starka fina människor jag dagligen läser om. 
 
Jag känner mig fortfarande lite som en främling i min "nya" kropp. Och det var läskigt att lägga ut en bild, speciellt med ben och allt, med tanke på mina löjliga "lår-komplex". Fast till och med jag kan se den positiva förändringen, skillnaden och jag ryser av den gamla bilden från i somras. Jag tycker det är vidrigt att jag har sett ut sådär, att jag har mått och levt så som jag gjorde då. Att jag i spegeln uppfattade mig själv mer som bilden nedanför, när jag var så långt ifrån det. 
 
Ärlighet varar längst, det är ett ordspråk jag verkligen försöker anamma. Och inte bara gällande mina privata relationer, utan i allt jag gör. Jag tror att ärlighet är den egenskap som imponerar mest på mig, som skapar en tillförlit och trygghet. Jag har läst för mycket blogginlägg där fifflande och lögner smyger sig in. Inte alltid med flit; gud vet hur mycket man ljuger även för sig själv som sjuk. Men det är ledsamt. Det undergrävde alltid mitt hopp om att kunna äta normalt utan att bli smällfet. Ingen tycktes ju följa de där jäkla matlistorna i slutändan ändå?
 
Det går. Det går att äta fritt, det går att äta lite godis varje dag, det går att äta två portioner, det går att låta bli att träna, det går att äta ute, det går att äta sent. Allting går. De enda omöjligheterna angående mat är de du själv sätter upp, som din ångest tvingar fram. 
 
Det finns inte några regler angående ätande lika lite som det finns en generell rekommendation som passar perfekt för alla. 
 
Jag har äntligen börjat lära känna min egen kropp, dess behov och enorma kraft.
Jag hyser äntligen en enorm respekt för den.
Även om jag inte älskar varenda centimeter av den (än?) så respekterar jag deras funktioner. 
Det finns tusentals bra anledningar till varför en kvinnokropp ser ut som den gör, vid normalvikt. 
JAG är inte rätt person att säga emot bl.a. evolutionen.
 
Och i slutändan vill jag faktiskt bara leva ett lyckligt, långt liv!

Kommentarer

Postat av: Em

Publicerad 2013-01-09 08:56:15

vilket härligt inlägg - och appropå förra inlägget så tycker jag du var enormt modig som la ut bilderna. inte minst för att det kan vara skrämmande för en själv att verkligen se svart på vitt hur det ser ut.

Svar: Tack fina du, det krävdes fan lite mod och vankelmod ;)Men det är bra att jag ser det själv, man gör ju faktiskt det när man sätter upp två bilder sådär. Aldrig med skelett!!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-09 13:13:15

Va härligt det lät med en sådan spontanmiddag där man bara kan vara sig själv och släppa ut sina känslor! :)

Tycker det var ett bra inlägg där du tog upp förr och nu. Jag håller som sagt med din behandlare att du har turen att ha så fin kropp som normalviktig! Visst är det lätt att förgylla dåtiden och tro att så fort man blir frisk så ska man må så där bra som man gjorde förr, men det finns inte enda period i ens liv som är utan problem. Dock är ju problemen färre och det är roligare att leva när man är frisk!

Det är så inspirerande att läsa din blogg om hur bra du kämpar och att du tränar mycket på detta med självacceptans som jag tror är grunden för att man ska bli helt frisk. Man får sluta lägga ens värde i vikten och istället hitta andra saker som definierar en, som ens personlighet och du har en fin personlighet så du behöver inte jobba på ngt på den fronten utan bara acceptera hur du ser ut när din kropp mår bra :)
kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-09 14:38:20

Fina Emma!
Idag har jag spenderar halva dagen med att läsa igenom hela din blogg. Jag har gjort det förut och idag kände jag att jag behövde lite klok-Emma terapi.

Din blogg är verkligen bäst! Vet du det? Du är så himla klok och fantastiskt stark Emma. Nu sitter jag här hemma med massvis av nya tankar och en starkare vilja till förändring. Tack vare dig. Tack ! Tack för att du delar med dig av dig själv och din kamp. Och tack för allt stöd fina du .

Stor kram

Svar: Caroline! Tomatröd och glad, vilka komplimanger! Hitta styrka, våga prova, krama om dig själv och bli förbannad ibland. Det är väl summasumarum. Och OMGE DIG med MYYYYCKET kärlek! Människor du älskar och som behandlar dig väl! Själv flyttade jag hem till mamma ett tag bara för att ha det där :)

STOR ENORM kram till dig och mycket mycket pepp!
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-09 22:26:55

Å fina Emma!
Tack för all pepp! Konstigt nog så tar jag åt mig av allt du säger/ skriver. Jag som vanligtvis bara läser/ lyssnar och låter det gå ut genom det andra örat. Men det du säger stannar, väcker känslor och nya tankegångar. Du har verkligen hjälpt mitt " friskhetsfrö" att växa. Tror det beror på att jag ser upp så jäkla mycket till dig. Din resa. Din styrka. Jag litar på dina ord för att jag vet att det du skriver är självupplevt och på riktigt.

Stor kram

Svar: Caroline! Faaan, du gör mig tillintetgjort generad! :D Och stolt och glad! Jag hoppas verkligen att du tar in det jag säger, för det ÄR sant: du kommer bli frisk!
Kom ihåg att jag är en helt vanlig jeppe, det krävs inga superkrafter som just DU inte har. Det är bara den där punkten man ska komma till mentalt och sedan aldrig vela. Eller, aldrig och aldrig. Men bli färdig med ätstört skit helt enkelt. Vilja framåt mer än tillbaka. Det kommer!!!!

Stor kram och kärlek <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela