ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Mys-fika, shopping och tjafs

Publicerad 2013-01-03 11:24:00 i Allmänt,

Igår blev det väldigt dåligt uppdaterat här!
 
Först satt jag och skrev lite på min uppsats, sedan promenad med storebror som avslutades vid stationen, ner till Malmö och hem till bästis. Kompislunch och bakning, geisha-kladdkaka till efterrätt:
Lite snabbshopping på väg ner till centralen, tillbaka till Lund och till sambo. Sedan sambotjafs. Gråt och kramande hela kvällen. 
 
Idag är jag alltså tröttare än trött! Vaknade klockan nio, vilket är rätt sent för mig som brukar vara upppe och skutta vid halv åtta. Särskilt med tanke på att jag somnade vid elva igår. Men det var välbehövliga timmar! 
 
Efter en seg frukost gick jag bestämt in i garderoben. Provade byxa efter byxa och högarna växte. Sorterade hårt. Bort, stanna, bort, stanna. Nu är hålen stora i garderoben men jag känner mig faktiskt lite renad. Visst, det är en sorg att slänga favoritplagg. Det känns lite sniket jobbigt att slänga dyra märkesplagg. Men ingenting är mer värt än mitt mående. Och jag vet hur dåligt jag har mått i de där olika byxorna. 
 
En lång dusch senare klädde jag på mig min nya blus från min spontanshopping igår, målade naglarna och rotade fram ett par örhängen. 
 
Och nu sitter jag i soffan, med en saftig apelsin och ska påbörja dagens "duktig-i-skolan":projekt. Dvs skriva vidare på arbetet som ska in nästa fredag. 
 
Jag vill inte skriva så mycket om bråket med sambo. Det är ingenting hemskt som har hänt i alla fall, det handlar mest om att vi är två väldigt olika envisa människor och det där om att mötas på mitten. Vissa saker retar såklart ihjäl mig men det absolut viktigaste är min enorma kärlek till honom! Det andra får man helt enkelt lösa. Så länge båda vill så tror jag att man kan. Och så får man kanske svälja en del var, från den andra. Kärlek=kompromissa tror jag med ett litet tyvärr. Det finns ingen Hollywood-kärlek i Sverige ;)
 
Men den där geisha-kladdkakan då?
Helt sagolik! Receptet är som en vanlig kladdkaka, förutom att man smälter smöret med 100 g mörk choklad och har fler ägg (4 st istället). Sedan klippte jag lite geishabitar över vår skaåpelse och smoshade in den i ugnen 20 minuter. Vi tre åt upp nästan hela formen, hahaha, med varsin kopp kaffe och mycket snickesnack. 
 
Ingen ångest. För det händer ingenting mer nu. Jag har stannat i vikt nu, nästan oavsett vad jag äter. Och jag äter rätt mycket, insåg jag vid lunchen med kompisarna igår. Även om det kändes lite obehagligt att konstatera gick det att mota bort: sluta jämföra, helt enkelt. JAG vet vad JAG mår bra av! Och det får jag bara lita på. 
Igår kom sambo hem med 50g Ferror Rocher, som ska få göra mig sällskap under dagens pluggande. Ikväll ska vi äta ute, på en indisk restaurang, när han kommer hem från jobbet. Jag tror vi kan behöva det, sitta ner tillsammans och ha en mysig kväll. Imorgon ska jag åka upp till mami, för på lördag väntar en riktig shoppingdag. Det är dags att förminska hålen i garderoben. Eller som mamma sa "Det är dags att vi köper lite riktiga snygga kvinnokläder till dig Emma!". Och jag längtar faktiskt jättemycket :)
 
 

Kommentarer

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2013-01-03 11:30:54

Eftersom jag är miljömupp in i själen, så hoppas jag att du "slänger" dina urvuxna kläder till Myrorna eller så :)

Och vad mysigt att du ska ha en shoppingdag med din mamma!

Svar: Hahahah, åh jag gillar miljömuppar! Absolut, jag var lite slarvig som inte skrev Erikshjälpen (vi har en insamlingscontainer i närheten). Man får inte slänga fina kläder, det är grymt slöseri med naturresurser, och jag älskar att shoppa second hand själv, så det känns bra att bidra med lite snygga kläder ;)

Ja, det ska bli super. Du vet en sådan där heldag, frukost tillsammans hemma, sedan stan och lunch, lite mer shopping och kanske en fika innan man åker hem tillsammans!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2013-01-03 12:01:52

Emma! Vet du vad? JAG HAR FIKAT PÅ STAN!

SENSATION! *FANFAR* (det heter väl så? hehe!)
Och nu menar jag FIKAT! inte en töntig svart kaffe som förpestat mig! Utan en kaffe MED mjölk och en UNDERBAR Kardemumma-bulle! (Ja, jag tänkte lite på dig hihi!) Första gången på MÅNADER. Bästa av allt: Jag var med bästis och hon vet om allt kring mig och mat, och hon sa inget utan var som vanligt. (SKÖNT!) Ingen ångest alls! (SKÖNT!) Bästa av allt: STOR LÄTTNAD OCH NJUTNING!!! Jag vill fan inte leva ett liv utan bullar! Så lycklig är jag! Jag vågade! Utan mamma bredvid eller ångest. Inget alls. Och det var så skönt! Ville bara sprida lite glädje med en förvirrad kommentar här i kommentarsfältet ;)

Ja, juste ja! Jag har gått upp i vikt! Ja, en massa. Och ja, det ÄR jobbigt. Men inte outhärdigt! Det känns mestadels.. okey. Faktiskt! Jag vet ju att jag inte kan bli frisk och underviktig. En lättande tanke är att jag ALLTID kan börja svälta mig själv igen, alltid. Jag är ju rätt bra på det ;) Nä, nu lät det som om jag inte tar detta på allvar! klart jag aldrig vill tillbaka "dit". Med 345 kg ångest och inget liv. Men tanken kan ändå lugna mig; svälta kan jag alltid göra igen.

Jag saknar mina bröst och min rumpa. Den är fortfarande kantig och hård, och brösten är obefintliga. Trots viktuppgång ser jag mager ut. Nu när jag tänker efter minns jag inte ens hur mensvärk känns? Haha,
Visst det är "bara" 5 kg men ÄNDÅ. Börjar inse att nu börjar en jobbig period: Att acceptera sin kropp.. Men KLART jag klarar det!

Heja dig Emma! Så sjukt bra är du!! Härligt att du hade en toppendag, blir så glad :D Du är så inspirerade ska du veta! MASSOR AV MEGA KRAMAR till dig ifrån mig vännen <3<3<3

ÅH. ÄR SÅ LYCKLIG TJOHO!

Svar: Elin, du är SUPER!Du är SÅ STARK! SÅ JÄVLA BRA!!!! Visst är kardemummabullar något speciellt fantastiskt??? Haha, jag kan inte leva utan dem i alla fall. Ska gå in till stan senare bara för att mumsa en, har inte fått en kardemummabulle-kick på flera veckor nu iom semester och högtider, så jag börjar få abstinens. Särskilt när jag läste ditt inlägg nu ;)

BRA jobbat av din kompis. Jag tycker det bästa människor i ens omgivning kan göra är att behandla en "normalt" i matsituationer och inte kommentera alls. Kanske en extra kram eller en "fan vad bra du är" efteråt, annars inget alls. För det ÄR ju normalt att fika. Varför ska man hymla över det då???

Att gå upp i vikt ja... Det ÄR jobbigt. Men det är inte outhärdligt, det är faktiskt bra. Man mår bättre. Jag har gått upp nästan 15 kilo sedan i juni, hahaha, så dug på den du och kom sedan och klaga över 5 kg ;) Och vet du vad? Jag lever. Jag är inte överviktig. Jag är slank. Och jag har aldrig fått så mycket komplimanger som nu, det är mer min egen förvirring som sätter käppar i hjulet för mig ibland. Jag jobbar mest med acceptans, vilket en härlig shoppingrunda kommer underlätta ;)

Jag förstår vad du menar med bröst och rumpa: det är riktigt mysigt att ha fått tillbaka dem! Och det kommer du också få en vacker dag, bara du fortsätter att kämpa framåt så som du gör nu. Jag beundrar dig verkligen, jag vet att det inte alltid är lätt. Men det behöver inte vara jättejobbigt alltid, man behöver inte på ångest efter en fika "bara för att". Ibland tror jag att man intalar sig att saker är jobbigare än de egentligen är, om man bara släpper gamla tankemönster och ser det för vad det faktiskt är: en helt normal fika med en nära vän!

En vacker dag ska vi käka mina speciella kardemummabullar här i Lund Elin!
Du har en innestående hos mig, alltid! <3
Stora enorma kramar och kärlek till dig min fina fina vän!!!!!!!
(Mensvärk suger. Men det är värt det, jag vill inte vara benskör hela livet!!! Dessutom är choklad en accepterad medicin, så varför klaga?)
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-03 14:49:38

Åh den kladdkakan ser ju underbar ut! :-D

Något som hjälpte mig när jag hade gått upp i vikt och köpte nya kläder var att tänka att jag nu var en riktigt kvinna och sexig. Tänkte på alla vackra kvinnor från 50-talet eftersom jag verkligen gillar den stilen och då "ska" man vara mer kurvig. De absolut sexigaste personerna är de som utstrålar styrka vare sig det är en man eller en kvinna :)

Svar: ÅH, precis vad jag tänkte på!! Hahaha, har en stor bok med Marilyn att ta till också, det är rätt skönt att sitta och beundra henne lite. Min kropp är en kurvig kropp egentligen, den har bara varit totalt kuvad och misshandlad så länge att jag hade glömt det. Men det är skönt att ha en rumpa att sitta på, och lite bröst man kan titta på ;)
Ge fan i "bakslagen", på riktigt. Det finns en massa saker i ditt liv som stressar dig mycket just nu, ge dig själv lite cred ist som inte bara ligger i en ångesthög på golvet hela dagarna,, vilket jag gjorde periodvis. Klart att det påverkar maten: det är ju vår svaga punkt och ångesthantering! Godisförbud är inget jag tror hjälper någon egentligen, men kanske dosera upp lite mer? Eller köpa hem mindre saker, enbart? Sambo hade hand om min "godis-stash" och gav ut det jag bad om, haha. Det var faktiskt bra i början!
Jag tycker du är stark och fin! Basta!
Stor varm kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Linnéa

Publicerad 2013-01-03 23:03:33

Jag har också rensat bort kläder från min gaderob. Det första jag gjorde mig av med var min "tjockis-tröja"
Mamma blev nästan arg när jag gjorde det för hon tyckte att jag passade i den, men den symboliserade inget bra för mig..
Har du läst boken Hungrig utav modellen Crystal Renn? Jag läste hela boken idag och jag blev mycket klokare. Jag insåg hur sjukt dagens skönhetsideal är..
Kvinnor är vackrast vid den nivån då de mår bra fysiskt. Den är individuell och det är inget man kan göra åt det. Kram! <3

Svar: Ska läsa den, tack för boktips!!! Har du läst Unbearable Lightness av Portia de Rossi? Sträckläste hela den och grät lite här och där.. Du, tack för att du berättade det här. Man står där och velar, magkänslan signalerar en sak men samtidigt...tar det lite emot att skänka bort vissa plagg. Även om det enligt magen hade varit det bästa för en. Men jag var hård nu, det var mycket som rök så nu kan jag fylla på lite nytt istället ;)
Jag känner nog att min KROPP trivs väldigt bra, men mitt huvud inte riktigt har hängt med i svängarna. Så nu tuffar jag mest på och försöker vänja mig. Det kommer komma en dag när det också KÄNNS bra, stundvis gör det ju det. Tack för kloka ord!
Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela