ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Publicerad 2013-01-07 21:10:06 i Allmänt,

Ja, så är det faktiskt. 
 
Just nu guppar humöret upp och ner, upp och ner och upp igen. Tårar av glädje, tårar av sorg. Tårar över saker som varit och tårar över saker som är. Saker som inte är. Det är jobbigt. Det är utmattande. 
 
Samtidigt hänger uppsatsen som ska in på fredag över mig, men jag orkar inte riktigt bry mig. Det mesta av min energi går åt till att hålla mig flytande. Idag fick jag en stor kram av min behandlar och ett "grattis, nu är du normalviktig! Känns det inte bra?". Det kändes bra att se hennes glada stora leende, det kändes bra med tanke på hur mitt liv ser ut. Men det känns inte alls bra någonstans. Någonstans är jag rädd och jäkligt förvirrad. 
 
För det var ju nu det skulle vara härligt att leva igen. Sådär, som det var när jag var frisk, innan. Det är nog bara det att livet inte var perfekt då heller. Bara  mycket bättre än livet som sjuk att jag målade dit en guldkant kring alla minnesbilder. Ältade de lyckliga minnena om och om igen under mörka perioder tills jag fick för mig att livet var underbart precis hela tiden. 
 
Jag ser fortfarande fel i spegeln. Ibland är det en enda stor klump kött som ser tillbaka på mig, konturlös med ledsna ögon. Nästa gång kanske jag ser den där fina tjejen jag egentligen är. Det är bara  förvirrande. 
 
Från i somras har jag gått upp 17 kilo. Det hade varit konstigt om jag inte märkte någon skillnad. En gång såg jag ett TV-program där sjukligt överviktga människor rasade i vikt och sedan blev deprimerade. De kände inte igen sig själva längre. Det handlar inte alls om vad som är bra för min kropp eller inte, detta är enbart mentalt. 
 
Men det är bara att vänja sig som gäller! För jag vill leva ett långt fint liv helt enkelt. Denna helgen ska jag och sambo spendera i Köpenhamn, på hotell med hotellfrukost. Det har jag inte vågat äta på hur länge som helst, och nu längtar jag tills det! Längtar efter att resa, helst hela tiden! Det är en boja som har försvunnit och om det enda priset jag behöver betala är att jag känner mig lite förvirrad och olustigt emellanåt så är det värt det alla gånger. 
 
Jag tänker aldrig sluta tro på att jag kan bli helt frisk. Speciellt inte nu, med tanke på alla tusentals framsteg jag har gjort och även de bakslag jag har kommit över. Det finns ingen återvändo, så vägen går bara framåt. Kanske en krok här och där, men aldrig en u-sväng. 
 
Just nu sitter jag och är fundersam tillsammans med en godispåse (resterna från gårdagens biobesök). Tänker igenom dagen, tänker igenom hur mitt liv är, hur jag vill att det ska vara. Tänker på gamla saker, nya saker. Vrider och vänder lite. 
 
"Du har tur som har en så otroligt snygg figur av dig själv Emma", sa min behandlare idag. 
 
Och även om jag inte är helt överrens med henne så närde det en tanke jag har haft ett tag: jag vill visa er hur det ser ut. Hur normalvikt som vi alla har varit så rädda för ser ut. Jag vet att skillnader och "spink-bilder" kan vara triggande men det här är viktigt även för mig själv och jag ber er att inte läsa vidare om ni känner att det är jobbigt. 
 
en liten jämförelse. Vi kan börja med hur jag såg ut i somras:
Den här dagen minns jag att jag kände mig väldigt frisk och stark, jag hade gått upp något kilo sedan juni (detta är i augusti) och hade ringt och fått en remiss skickad till St Lars. "Snart är jag frisk" tänkte jag. Yeah, right!

Jag hetsåt ibland, om än mer sällan, ni ser alla sexiga blodådror som ligger som maskar? Jag hade fint ludd över ryggen och var rädd. Hela tiden. Rädd för mat, rädd för allt roligt i livet, rädd för att ändra något, rädd för att vara fast för alltid, rädd för att sambo skulle ge upp hoppet. Många dagar låg jag i sängen under nästan hela dagen med ångest och vansinniga gråtattacker. Kort och gott: jag mådde skit. Men jag vågade inte förändra tillräckligt mycket för att komma ur det.
 
Nu då? 
Idag mår jag bra. Stabilare, lugnare. Hetsätningar är långt bak i tiden, det "värsta" som kan hända nu är att jag äter lite för mycket bara för att något är gott och blir väl mätt. Det går över. Magiskt! Jag är normalviktig. 17 kilo senare. Jag känner saker igen. Jag skrattar fårn magen. Jag tycker det är roligt att leva, jag är tacksam över att jag lever det liv jag gör. Jag vågar sätta gränser och har inte dåligt samvete hela tiden. Skäms inte över mig själv. Äter när jag är hungrig, mumsar godis eller kakor när jag är sugen. Det finns ingen mat kvar på den där svarta listan som var flera mil lång innan. Jag har växt 2 centimeter (!!???!!!), jag har fått tillbaka sexuell lust (grr), och jag är nog en mycket bättre flickvän, kompis och människa än jag någonsin har varit som vuxen. Oavsett förvirring eller inte så går det mesta bra. Jag får jobb jag söker, jag klarar tentor utan att behöver plugga jättemycket, det är skönt att duscha, det är skönt att sitta och ligga, jag tänker inte ens på att det kan vara jobbigt att gå en liten promenad, jag känner inte av kompensationstvång och många andra tvångshandlingar har bara försvunnit. Nästan alla! 
 
Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst om mitt förändrade mående, rada upp fördelar i all oändlighet. Men jag tror att ni förstår vart jag vill komma. Även om livet inte har förändrats så har jag gjort det. Inte bara fysiskt. Jag är helt säker på att jag kommer få min beskärda del av livets smällar och tråkigheter. Men jag kommer att orka. Jag kommer att överleva. Och jag komemr våga känna saker under tiden och inte samla berg av ångest i bakhuvudet. 
 
Jag är inte bara smal längre. 
Jag är en människa igen!

Och det gör att jag står ut med de där stunderna i spegeln ibland. För jag vet ju att mina ögon ljuger för mig. Men det gör inte alla andra. Inte heller mitt övriga mående.

Kommentarer

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-01-07 21:41:52

Så vacker du har blivit!!!
Pojkvännen får hålla hårt i dig. :)

Svar: <3<3<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Soelas

Publicerad 2013-01-07 21:46:52

Åh, gud. Du har ju en jättefin smal kropp nu! Så himla synd att man inte kan se det själv alla gånger.

Ingen skulle påstå att du var tjock, snarare att man skulle vilja göda upp dig lite till ;)
Men du är jätte snygg idag! Ser du det inte i spegeln så kanske du kan se det på bilden?

Kramar!

Svar: Haha, TACK vad du är snäll! Jo, det märkliga är att man ser saker klarare på bild, det blir liksom en bit bort från en själv och alla känslor..! Är det så för dig mig? Just det här inlägget var vääääldigt skönt att skriva och själv läsa igenom, just på grund av det.

Stor varm kram! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-07 22:32:33

Fina fina Emma!

Va långt du har kommit och vad vacker du har blivit. Idag har du en kropp som vem som helst skulle vara avundsjuk på. Förut såg du mest sjuk och ganska läskig ut. Idag är din kropp stark och din hjärna kvick och skärpt. Och det är endast din förtjänst! Du har gjort jobbet och du skall vara fruktansvärt stolt över dig själv.

Du är så stark och så fruktansvärt modig Emma. Du inspirerar och det känns verkligen som ett privilegium att få följa din resa. Jag önskar verkligen att jag hade ditt mod. Men tyvärr är jag fortfarande alldeles för styrd av rädsla och ångest.

Din blogg ger mig hopp. Den ger mig nya tanke sätt och hjälper mig att ifråga sätta saker. Tack!

Och du Emma, när man har varit en känslolös Zombi i x antal år så är det väldigt överväldigande att börja känna igen. Men vet du, det är okej. Hellre känslomässigt kaos än total tomhet. Och det kommer gå över. Du har förändrat nästan hela ditt liv på kort tid. Det tar ett tag att vänja sig.
Och när det gäller kroppen. Jag vet hur det känns, men jag vet också att man vänjer sig. Ge det ett år. Du har varit sjuk och underviktig väldigt länge. Självklart känns det konstig att se sig själv i spegeln. Men vet du, du är vacker och det är så här du är menad att vara.


Stor kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-07 22:33:20

Min kommentar ovan :-)

Svar: Du är ju bara för underbar, vet du det? <3
Sluta inte tro på dig själv bara för att du inte har den där järnviljan just nu, den bara ligger och växer fram under tiden, vilket är ett jävla arbete. Jag VET att du kommer göra samma resa en vacker dag och jag kommer skriva tusentals stolta inlägg under tiden!
JAG tror stenhårt på dig, alltid! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-01-07 22:59:58

Du är så jäkla bra!!!!! Älskar att titta in här. Se dina framsteg och läsa dina kloka ord! Livet är inte en dans på rosor, men precis som du säger. Nu orkar vi iaf leva i både med och motgång! Du är en kämpe<3

Svar: Du, jag kan bara säga DETSAMMA!!!!!EN stor fin kram till dig <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-08 08:59:12

så fakking STOLT över dig, ditt arbete och dina insikter. så fri, så levande, så EMMA.

hoppas vi kan ses snart, så jag får ta del av DIG och inte enkom i bokstavsform för sablar va jag är nyfiken och imponerad av dig. Och tvivlen, ambivalensen, rädslan, oron; jag känner med dig, jag känner igen det hela. men du, det är ett sorgearbete att lämna ngt gammalt, ngt man levt med, ngt man levt för.. oavsett hur destruktivt och hemskt det varit. låt det vara så de dgr det behövs, för de blir färre och färre. gammalt bleknar och ersätts med nytt, med livet och med EMMA.

kram och kärlek

Svar: Åh Annika!!!!!Klart vi ska ses snart, jag föreslår en "date" på Stenugnsbageriet så snart du orkar och kan (grattis igen!!!!). Du är helt fantastisk, och ett STORT stöd <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Anne

Publicerad 2013-01-08 12:07:08

Vad snygg du är och vilken resa!!! Gjorde samma resa för några år sedan och har aldrig ångrat det. Tänker aldrig på kroppen jag hade innan jag blev frisk, den har ju aldrig varit jag, bara ett resultat av en sjukdom.
Nu är jag gravid och har fått ännu en ny kropp, men något mer fantastiskt än det finns inte.
Hoppas du får en fin dag!

Svar: Grattis!!!!! Vad roligt! :DJag är övertygad om att detta är det svåraste och bästa jag någonsin kommer att göra under mitt liv, och som du säger: jag kommer nog glömma den där kroppen. Man glömmer hemska och sorgliga saker så mycket snabbare vilket är rätt fantastiskt i sig!
Lycka till med graviditeten och allt, tack för en jättefin kommentar!
Kramar
ungefaer.blogg.se

Postat av: sanna

Publicerad 2013-01-08 12:17:37

det märkliga är, att du inte ser ut att väga mer - din kropp ser bara vackrare, mer hälsosam och friskare ut! du ger mig hopp, bör också öka på ungefär lika mkt, och om jag kommer se ut som du är valet lätt :)

Svar: Hahaha, men fina du! Tack tack tack, jag blev verkligen SÅ glad över din kommentar! Och du, det var precis min mening med det här inlägget: jag gillar inte att vara för utlämnande och det är svårt att visa upp en kropp jag har nu som jag är lite osäker över. Men jag VET och HOPPAS och TROR att jag kan inspirera och få människor att VÅGA genom att visa hur det är, i verkligheten. Inte bara en massa snack på behandlingar och oroliga föräldrar!
Vi kvinnor har en jäkla massa fettceller över hela kroppen: det sätter sig inte på ETT ställe, då hade jag sett ut som en tunna med spinkiga armar och ben! Även om min viktuppgång har varit "snabb" upplever jag det som att det har satt sig "jämnt" och det är jag säker på att det kommer att göra även för dig! Kom ihåg de här bilderna när det känns jobbigt: vi blir inte "överviktiga" av att gå upp till "normalvikt". Vi blir vackra :)
Stor kram och massa pepp till dig!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2013-01-08 15:16:54

Din blogg är som en glädjeinjektion!

Svar: Hahahaha, du är så fin!!!!Stor kram! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: C

Publicerad 2013-01-08 15:19:22

Du är så förbannat jävla vacker på den understa bilden!
Men viktigast av allt, du är så förbannat jävla stark. Och så viktig. Du anar inte hur mycket det gör att läsa det du skriver.
Och du kommer till min stad (för tillfället) (:
Rekommenderar verkligen att gå på strandpromenaden i Amager! Och prova på restaurangen gröt (:

Svar: Haha, TAAACK! Nej, det gör jag verkligen inte, men jag hoppas verkligen att det gör det, för någon! Köpenhamn imorgon, det känns underbart. ÄLSKAR den staden och ja, jag ska självklart äta på Gröt! Att det ens finns en restaurang som heter det..! Strandpromenaden ska jag undersöka, sedan har jag blivit tipsad om en restaurang som heter Den lilla fete, haha, som ska vara riktigt bra!
Spana efter mig i helgen!
Stor kram
ungefaer.blogg.se

Postat av: Jag

Publicerad 2013-01-08 16:44:00

Du är sjukt snygg NU! Och snygga kläder har du! Jag är så glad för din skull, samtidigt önskar jag att jag kunde komma dit en dag. Jag har tyvärr övervikt och hetsäter hela tiden. Igår tänkte jag att det nog inte går att bli kvitt hetsätningar. Men kan man det Emma?

Stor kram till dig! Du är så jävla fin hela du, from inside out! <3

Svar: <3 <3 <3 se mitt senaste svar till dig!!!!!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Jag

Publicerad 2013-01-08 16:47:39

En sak till.... Vad är det för märke på byxorna? Och var är toppen köpt? Jävligt snyggt!

Får jag fråga hur lång du är och vad du väger? Jag strävar efter en kropp som dig!

Svar: Hihi, byxorna är Tiger of Sweden modell Kelly och linnet är från weekday, tyvärr något år sedan! Jag är 173 cm och har ett BMI över 20 :)
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2013-01-08 20:25:28

EMMA!
*världen stannar till*

VAD SNYGG DU ÄR! På den nedre bilden så strålar du, det strålar om DIG! Blir så kolossalt stolt och glad för din skull! Jadu, din man får för fanken hålla hårt i dig! ;)

Blir så glad och stolt över ditt arbete, över din utveckling. Du är så himla, himla fin. Inifrån och ut!! Åh, jag ska bli som dig en dag, hihi. Du inspirerar mig något så otroligt!

Blir lite tårögd över de sista textbitarna, för livet ÄR och KOMMER ALDRIG BLI lyckligt med en ätstörning. Sen är inte det friska livet en dans på rosor - men det blir ju mycket lättare om man äter!

(ursäkta svordomar, hehe) Men Emma du är så jävla fantastiskt fin att jag vill bara hoppa på stället och göra en glädjedans!! Din blogg har många gånger räddat mig, DU har räddat mig! Du är så förbaskat bra!!

MASSOR AV VARMA KRAMAR VÄNNEN <3<3
(Har förresten haft cravings på kardemummabullar idag!!! Funderar på att dra med mammuten, bror eller en vän, imorgon till ett fik, hehe..!)

Svar: Alltså ELIN!Vi måste ha en date snart, jag vill bara krama sönder dig!
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela