ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Guess who's back?

Publicerad 2013-01-13 14:45:00 i Allmänt,

Heeeeeej!!!!!
 
Okey, lite piggare och gladare än jag känner mig. För att vara ärlig är jag helt slut efter att ha travat runt i Köpenhamn i snö och blåst i nästan tre dagar..! 
 
Resan har varit bra. Jobbig, bitvis. Kvällarna är jobbiga igen, minnen poppar upp och ropar hej. Jag minns så mycket nu, så mycket jobbiga saker jag måste lära mig att leva med. Som jag har gjort. Som jag har varit med om. Och nej, jag har inte varit med om en gruppvåldtäkt, mina föräldrar slog mig inte som liten, ingen har dött. Men nätter, instängd på olika ställen. Långa dagar, ensam. Ensamma nätter i ätstörningens tecken. Kort sagt, sjukdom. 
 
Fyra år av sorg. Och nu en kropp jag inte riktigt accepterar (än!). Men vet ni vad? Sambo och jag gick förbi Glypoteket idag, och där stod en fin staty. "Stående kvinne" tror jag den hette. Hon var vacker. På det där kvinnliga sättet, som min kropp har förvandlats till. Lår, rumpa, bröst. Mjukhet. Kurvor. Hon bara stod där och hade till och med haft en skulptör som säkerligen slitit sitt hår för att få till just de där kurvorna. 
 
Jag är en kvinna, ekade i huvudet. Såg mig själv i skyltfönstren, sådär granskande som vanligt. 
 
På något sätt känns det som att jag har fastnat lite i tiden, mentalt. Jag är inte sjutton längre. Jag fyller tjugotvå om ynka nio dagar. Någonstans gick jag och blev vuxen. 
 
Även om minnena kan få mig att känna det som att jag har levt i tusentals år, levt för många olyckliga liv, så är det mycket jag har missat. Jag har inte rest en massa med vänner, jag har inte levt ett fritt liv med vänner, fikor och middagar. 
 
När jag satt och åt en falafel med sambo förra veckan blundade jag och njöt. Inte bara av den goda falafeln, utan jag kände mig så tacksam. "Tack gode Gud/ande/liv/någonting annat för att jag fick äta en falafel innan jag fyllde tjugotvå"
 
För det jag har blivit absolut bäst på genom alla motgångar och svårgheter är att vara tacksam för det lilla. En dag utan ångest, en dag med vänner, en dag med solsken... En perfekt kardemummbulle!
 
Så oavsett vad jag har missat eller inte genom åren så har jag lärt mig två saker: jag uppskattar mycket fler saker än jag gjorde som frisk, saker jag då bara tog för givet. Och jag kan fortfarande göra alla de där andra sakerna, och alltså njuta av dem ännu mer nu!
 
Därför kunde jag äta danska wienerbröd, därför kunde jag äta fantastisk italiensk glass till efterrätt. Därför kunde jag äta scramble eggs till frukosten och därför kunde jag ligga i hotellsängen och se på film med sambo och en stor godispåse. 
 
För jag är en kvinna, en vuxen kvinna, som har hela livet framför mig. Och ett  efterlängtat liv, ett liv jag vet att jag verkligen kommer att uppskatta. 
 
Har ni sett filmen Vanilla Sky? Jag brukade älska den filmen, jag har nog säkert sett den tjugo gånger. I alla fall, huvudpersonens "misslyckade" vän Brian säger:
 
"The sweet ain't as sweet without the sour"

Och det är ett citat jag alltid kommer att minnas..!

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-13 14:58:18

Vilken himla bra insats du gjorde på resan! :) Du verkade göra det bästa av det hela och du tillät dig att unna dig saker precis som man ska göra :)

Jag känner igen mig i det där med att man plötsligt är vuxen. Herregud jag är snart 30 år men jag känner att jag inte har utvecklats sedan jag fick en ätstörning. Den + min dåliga självkänsla har hindrat mig från att leva fritt och tillåta mig att testa att ha e pojkvän. Det är jobbigt när hjärnan inte hänger med i kroppens förändring, men vi får hoppas att vi snart är i kapp och inser att vi är kvinnor och att det är ngt bra :)

Ja, det börjar hända grejer men sedan så har det dykt upp en del saker också som gör att jag kanske inte kan gå behandlingen. Men jag får ta en sak i taget.

Kul att du är hemma igen och bloggar, du har varit saknad :)

Svar: Åh, du skriver så himla bra saker, det går rakt i mitt hjärta ibland! Ja, fan alltså, jag fyller tjugotvå nästa tisdag. Och jag har varit HELT nere i ätstörningsträsk sedan jag var sjutton... Det är LÅNGA mörka år där jag har missat MÅNGA viktiga steg i livet, jag har bara hankat mig fram istället för att njuta.

Samtidigt som det är en sorg att tänka så, så försöker jag vända på det och se hur bra jag känner mig själv nu, hur stark jag är i min person och mina levnadsval. Jag känner nog mig själv mycket bättre än många av mina jämnäriga och jag har fått jobba mycket med många dåliga sidor, inte bara ätstörda. Om jag inte hade varit sjuk hade jag stått ensam med många jobbiga känslor som jag nu kan bearbeta med hjälp av min behandlare! På så sätt ligger väl vi lite före de flesta ? ;)

Stor varm kram, du är toppen! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Em

Publicerad 2013-01-13 17:44:20

ååh vilken underbar resa! du är så fantastisk stark, och öppen med dina motgångar och medgångar..!! en riktig förebild :)

Svar: Alltså, ÅH vad fin kommentar! Jag försöker, försöker, försöker och ibland går det bra, ibland mindre bra. Men framåt i alla fall! :)
Hoppas din ensamkväll gick bra, och att DU mår bra!
Stor kram !
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-14 09:33:16

WONDERFUL!!! och för att reflektera till ditt andra inlägg, vilket är enormt tankvärt, så JAG älskar Kent och den låten står på insidan av min kalender som används dagligdags ;)

Saaaaknar dig!!

Svar: Haha, vilket jäkla sammanträffande! Jag är helt såld på den textsnutten!!!Ja, bra citat ska sparas och läsas lite då och då, älskar dem! :)
Stor enorm kram min fina vän!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-02-04 13:52:23

Du Emma, dom där minnena. Det är okej att minnas, sörja och faktiskt se hur illa det har varit. Man behöver det.

Jag vet inte hur många perioder jag haft där jag tänkt tillbaka på den mörkaste tiden. Händelser, ord, sorg och ångest. Det är fruktansvärda minnen och det gör ont. Men jag tror också att om vi bara tränger undan och försöker glömma så förminskar vi oss själva och det lidande vi fått utstå. Jag tror det är nyttigt att påminna sig själv hur jävligt det var, för att aldrig hamna där igen. Jag har i perioder haft en enorm ångest över all tid som gått förlorad och allt jag har missat. Men jag tror att trots att jag genomlevt ett helvete och aldrig skulle vilja göra om det. Så har jag ändå lärt mig något och det har ändå gett mig något. Kanske till och med mer än vad jag skulle ha lärt mig om det inte hänt. Jag är en annan människa idag. djupare, starkare, säkrare och med än mycket större medkänsla och förståelse för andra människors lidande. Jag har lärt mig att se under ytan på människor.För mig är det värdefullt. Även om jag aldrig skulle önska någon annan genomgå samma sak.

Stor kram

Svar: Det där var som en enda lång stor varm kram, tack tack TACK för att du sa alla de ord jag behövde höra idag <3 Läst det tre gånger och sitter med tårarna i ögonen och tackar mig själv för att jag började blogga. TACK caroline. Du betyder mycket för mig <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela