ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Dessa dagar

Publicerad 2013-01-24 16:10:55 i Allmänt,

Vilka långa dagar!
Normalt har vi en föreläsning om dagen, nu kommer vi har två stycken varje dag i stort sett plus all litteratur (som vanligt). Att dessutom jobba och försöka träffa vänner... Jag känner att jag inte har tillräckligt mycket tid för mig själv just nu. Inte en dag där jag bara kan gå runt och göra ingenting och njuta av det. Om jag gör ingenting nu så skolkar jag antingen en föreläsning eller kommer efter i läsningen. Dvs, det suger. 
 
Klaga ja. Jag tänker på människor som jobbar heltid, tränar efter jobbet och kanske kommer hem till barn hemma... Hur orkar ni? Att dessutom ha en ätstörning man kämpar med, det är på ett sätt helt fantastiskt. Och på ett annat sätt väldigt sorgligt. För hur kan man lägga ner all den tid och energi man behöver för att bli frisk om det inte finns tid och sannerligen inte energi?
 
Jag har i alla fall haft väldigt bra dagar, minus igår. Jag och sambo åkte hem för att äta lunch och jag ville byta från min snygga iskalla klänning till långkalsonger och byxor istället... Tror ni inte att allting stramade? Förutom de där tre paren jag inte alls ville ha till tröjan? Panik. Tvinga på, nypa i sid-mullet, stå och stirra i spegeln, dra av, slänga iväg, fan fan fan, prova nästa par, ännu trängre, helvete. Jag minns när en del av de där byxorna fladdrade både på rumpan och låren. Nu kunde jag inte ha dem med långkalsonger under. En atarax, en lång sambo kram och tillbaks i skolan. Sedan jobbet. Och nu har jag klarat av föreläsningarna för idag, plus en falafelrulle till lunch. Lundafalafeln är UNDERBAR, jag hade glömt hur mycket jag älskade dem!
 
Skippade sista timmen av föreläsningen anyhow, den var så seg... Smet hem, tog ett bad och nu kom sambo tillbaka!
 

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-24 21:49:21

Jag tänker också på det där att jag inte skulle palla ha så mkt att göra på samma gång. För mig är det bara en sak i taget. Är ju grymt av dig att plugga, jobba och gå i terapi! Så du gör ju också många saker samtidigt.

Jag hoppas att du blir fri från den där kroppsångesten man får vissa dagar då man tycker att allt sitter för tight. Hoppas att man slipper den när man blir helt frisk! Kämpa på!

Va snällt, för jag skäms över att inte vara så duktig och kämpa på så bra med allt. Det är bara tufft att göra det på egen hand, men när jag får hjälp ska jag verkligen suga i mig allt de säger för jag vill bli frisk!

De där falafel-måltiderna låter då gott! Jag har bara ätit falafel som man köper fryst. Borde utmana mig med att äta en sådan rulle ute ngn gång. Men i helgen så åt jag i alla fall en kebabtallrik för första gången så det är framsteg ;)

kram!

Svar: Alltså, egentligen vet jag inte om det ÄR så himla bra egentligen. Ibland vill jag bara åka ut till en söderhavsö och lägga mig ner där i två veckor. Men samtidigt, jag älskar mitt liv och allt vad det innebär, för mig är det den största motivationen också. Att orka leva så som jag vill innebär att jag måste äta, måste ta hand om min kropp för att ha energin till att uppskatta det!
Att kämpa själv är nog det absolut svåraste som finns. Det gjorde jag (tyckte jag själv) när jag bodde i Malmö och jag kan ärligt talat säga att jag inte kom någonstans, snarare sjönk djupare ner i ångesten allt eftersom tiden gick. Därför tycker jag du är så imponerande, för även om du bor hemma verkar din familj inte vara involverad. Utan sambo hade jag nog legat i en stor blöt hög många dagar nu i höstas och jag vet att jag inte hade kommit lika långt som nu om jag inte hade haft hans "matsällskap" nästan alla måltider, alla dagar!

PS. Kebab är SÅÅÅÅÅ gott, klart man ska äta det!!!!

Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-25 06:05:37

ja hur orkar man? jag vet inte... många dgr blir det bara autopilot och än fler följer man bara efter i spökets steg. det är svårt att hitta energi nog att hålla motivationen uppe, samtidigt som man har världens bästa motiverare i just barnen.
men det är svårt, svårt som fan och det ger så mkt skam, skuld och dåligt samvete; saker som spöket lever på. en ond cirkel som man vet man måste ur.

oj, vad neggo det lät. inte meningen men sanningen är inte alltid vacker.

och sötemma- när stressen lagt sig efter hektiska dgr nu; maila maila maila!! nyfiken ju! puss puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela