ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Den som väntar på något gott!

Publicerad 2013-01-30 16:31:36 i Allmänt,

Och det gör jag!
För ikväll ska jag träffa underbara fina A, som jag är lycklig över att jag har träffat! Lyxigt att träffa nya underbara vänner på kören, som jag älskar i sig? Yepp!
 
Idag är en sådan där uppsvälld dag, magen leker ballong och stramar mot jeanslinningen. Hurmf... Kan man ha PMS typ åtta dagar före att man ska få mens? Jag har bestämt det i alla fall, så jag skyller svullnaden på det. Det är skönare så, för då kan jag försöka koppla bort det lättare. Inte så kul att sitta på långa föreläsningar med byxor som skär lite in i magen. Hå hå ja ja. 
 
Egentligen vill jag bara krypa ner i soffan hos sambo nu och sova/gosa hela resten av dagen. Vädret motiverar inte direkt några eskapader... Men jag kan vara tänka på att komma hem till A, laga mat tillsammans, fnissa och prata så är det värt det. Det är vänskap va? :)
 
Sedan ska vi på kören ikväll, jag saknade det jättemycket förra veckan när jag var tvungen att jobba.
 
Jag har fått en del frågor om hur jag äter, hur jag vet vad som är lagom etc. Det vet jag inte! Jag brukar hänvisa till kroppens signaler (don't hate me!) och om att lite på dem. Men det är inte alltid så enkelt. Innan signalerna puttades igång funderade jag mycket på hur jag VILLE att en matdag skulle se ut och försökte äta efter det. Nej, jag vräkte inte i mig godis. Jag fick sug efter MAT, riktig mat. Pasta, potatis, ris, korv, köttfärs, såser, bröd, ost, bönor, linser, stekt mat, kokt mat, gratänger, rotfrukter, olivolja, balsamvinäger, etc. 
 
Men jag äter en hel del "snask". Idag har jag ätit lite godisbitar och en stor kanelbulle i skolan. Det är inte "nödvändigt" för min kropp, men det är nödvändigt för mig. För att ge livet lite guldkant, som man ofta hör. 
 
Dock har jag ingen uppfattning angående det vad som är normalt eller inte. Ibland kan jag få för mig att ingen annan tjej fikar lite varje dag, att det alltid snackas skit om onyttigheter bland oss kvinnor. Att vi alltid "syndar" och ska skämmas. Syndar? Ordet "synd" fick mig som frisk att tänka på otrohet, skitsnack och stöld, typ. Inte mat. Inte godis. Inte bakelser. Inte som nu. 
 
Har ni funderat på vilket språkbruk ni har angående mat?
Vilka ord ni använder när ni pratar om/tänker kring vad ni äter?
Ord som "synd", "misslyckande", "onyttigt", "dåligt, "kaloririkt", "frossa" etc.?
 
Jag tror det påverkar oss mer än vi tror, vad vi har för synonymer till ord. När sambo köpte en nygräddad bulle till mig i kafeterian idag tänkte jag direkt "oups, jag borde äta någo ordentligt till mellanmål istället". Alternativet var ett äpple. Kom igen Emma? Ett äpple jämfört med en väldoftande, mjuk, varm mumsig kanelbulle? Så en stor puss på sambo och en kanelbulle OCH ett äpple blev det till mellanmål.
 
Jag är egentligen lite emot matlistor, jag tror att man blir lite småbesatt själv av att skriva dem. Samtidigt känner jag mig stark och säker nog för att kunna skriva det då och då, utan att börja skära ner/räkna. Jag vet också vilket stort stöd det har varit för mig att läsa andras listor ibland för att se att jorden inte går under om man äter pasta till lunch osv. SÅ, dagens mat:
 
Frukost ca 07:00
1port. havregrynsgröt med 1/2 hackad banan, torkade dadlar, lite sirap och mjölk
1 macka med smör, ost, skinka och paprika
1 litet glas juice och kaffe
 
Mellanmål 11:30
1 stor kanelbulle
1 äpple
 
Lunch 14:30
Linsgryta med korv, matlagningsgrädde och krossade tomater, lite grönsaker
Efterrätt: några godisbitar, typ 5 st(??? minns inte helt)
 
Middag
Restaurang med A, ej bestämt än
 
Kvällsmål
Antagligen lite fika på kören
och sedan 1port gröt med rivet äpple, vaniljyoghurt och hackad mandel väl hemma!
 
Jag tycker verkligen att jag äter bra nu. En annan dag kan jag mycket väl äta en falafel till lunch, någon bulle till eftermiddagsfika och sedan snaska godis på kvällen. Och vet ni vad? Det har inte dödat mig hittills!
 
Nu ska jag pracka på mig långkalsonger, leta reda på några byxor med lösare midja åt ballongmagen och sedan smita iväg!
 
Hoppas ni har en sin ondagkväll nu!

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2013-01-30 16:37:44

Jag tänker mera på hur andra säger det nu med en ÄS i huvudet, hur alla använder ord som nyttit, unna, synda, det låter ju hemsk.. jag känner också att jag är den ända som ska "lära" mig tillåta mig.. att det snackas mycket skit om man tar en bulle och så.. man ska alltid vara så jävla "nyttig" och tänka på allt man stoppar i sig=/ vet inte vad jag ville få ut av denna text, men kanske att du skriver bra hehe:P

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-30 17:46:11

Självklart skall man lyssna på kroppens signaler. Alla är vi olika och äter därför också olika. Men det där med att tjejer inte fikar varje dag- bullshit! Kanske är det bara så att det inte är något de vågar gå runt och skryta med. Jag tror de flesta vuxna människor fikar typ varje dag.Fika hör till vardagen. Punkt!
Kram på dig fantastiska tjej

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-30 18:02:58

o du, pms 8 dgr före mens är vad vi refererar till som ägglossning. själv får jag exakt samma pms runt just ägglossningen som kring mensen så yep, det är säkerligen anledningen till svullnaden o obehagskänslan och det av en rent bio-fysiologisk orsak. ignore, i say och ta lite extra väl hand o dig.
kanelbulle o mys m kompis på restaurang låter som ett fantastiskt botemedel.

och ang hur man uttrycker sig kring mat etc... shises bruden, vilka djupa diskussioner vi kommer kunna ha för har själv en del teorier kring detta. lääängtar tills vi ses irl för tangentbordet börjar kännas litet.

puss och njut ikväll.

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-31 09:44:02

Jag tror att jag får i mig mer än 1300 kcal men kanske inte 2000 kcal. Men jag tycker inte att mängden jag äter är mindre än vad du äter på en dag för jag är noga med alla mål och mellanmål men ska kolla av så att jag inte får i mig för lite.

Ja, tack för tipset nu slipper jag skämmas ifall jag får ett jobb så kommer jag också kunna ha kolhydrater i min lunchlåda och snart kanske det även blir pasta, ris och potatis, babysteps :)

Svar: åh sötnos, jag menade inte som en grym kritik, mer lite som en pekpinne. Jag har fått bli tjatad på av sambo att framförallt våga ta fulla portioner kolhydrater till alla mål (FY FAN vad det var jobbigt i början!). Men jag tror ändå du är på väg åt rätt håll, kämpa på istället. Den överläkaren jag träffade på st lars sa att man ska äta över 2000 kcal för att få en jämn, bra viktuppgång samtidigt som man känner att man KAN äta fulla portioner utan att springa upp i vikt.. Bara information! Pasta var mest laddat för mig, ris och potatis lättare. Testa dagar när du känner dig lite tryggare och starkare :)Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-31 10:07:56

Oj det kanske lät som att jag blev sur och försvarade mig, det var inte meningen :-P Tycker det är bra att få respons på vad man äter eftersom man kan lura sig själv till att tro att man får i sig allt och mycket, men att det i själva verket är lite. Pasta är också extremt laddat men har lättare att äta det ute på restaurang, så kan ju börja där och sedan våga göra det själv.

Du kämpar på så bra och när jag gick upp från undervikt till normalvikt på egen hand så kommer jag ihåg att jag fikade varje dag med en kanelbulle och några bitar mörk choklad för mitt psyke behövde det så fortsätt med dina fikor! Särskilt personer som är över 30 verkar ju fika varje dag och då ar de ju sämre förbränning än oss på 20-års intrevallet så varför ska inte vi få fika varje dag? :)
kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela