ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Den nya, kurviga versionen

Publicerad 2013-01-28 20:36:57 i Allmänt,

Jag fick ett tips av min behandlare förra veckan. 
Kanske ett av mina "drömtips"?
 
"Klä dig så att du känner dig snygg", minns ni att jag skrev det? Well...det gjorde jag idag. En ny blus och ett par jeans, som jag köpte med mamma för några veckor sedan. Fixade mig lite mer än vanligt. Och pang. Där var en fin version av mitt nya jag. 
 
Kläder har alltid varit något som jag har intresserat mig för, likaså skor, väskor och accessoarer. Siluetter, out-fits, ja allt det där. Helhetsintryck av människor kan göra så mycket, ni vet, den där perfekt klädda människan? Man kan titta lite överallt och ser bara en sammanhängande stil, en genomgående smak?
 
Jag är inte jätteuppklädd varje dag. Men jag ska satsa ännu mer på att känna mig vacker. För det är en härlig känsla, det tror jag alla tycker. Det ger en lite extra kraft, att sträcka på sig och att faktiskt ha ett bättre självförtroende. 
 
För jag har märkt en tendens hos mig: en tendens att börja använda lösa kläder. Gömma mig. Faktiskt funderat på hur jag kommer se ut i sommar, i bikini och sånt skit (ja, skit, ärligt talat!). 
 
Jag har en kropp som vill vara kurvig. Jag har fått tillbaka min rumpa, jag har tuttar och en rätt smal midja. Kraftigare lår, ja jag är lite formad som en åtta faktiskt. På femtio-talet hade jag nog varit en pudding ;) Men inte i dagens samhälle (jag hatar egentligen det uttrycket, det låter som en gnällig pensionär) är det inte ett ideal hos oss kvinnor. Ja, jag skriver medvetet kvinnor, för jag vet  många fler killar som gillar kurviga tjejer än anorektiska. 
 
Men vet ni vad? Jag skrev att jag såg en staty i Köpenhamn som hette "Stående kvinna" (tror jag?) vid Glyptoteket. Den hade jag velat ha en miniversion av här hemma. Men i brist på det så såg jag att sambo (tack min ängel) hade tagit en bild just när jag stod lite smått hypnotiserad framför den:
 
Ser ni någon skillnad mellan henne och "nutidens ideal"?
Det gjorde jag! 

Jag vill inte vara en del av det där sjukliga idealet. Jag tycker inte att människor ska må så dåligt som man gör när man kontrollerar maten totalt, hetäter eller har ångest över sitt utseende. Om jag någonsin får barn vill jag inte att de växer upp med de löpsedlarna vi har idag. Även om jag inte kan förhindra det (tyvärr!) så ska jag fanimej sitta på mitt pensionärshem och veta att jag inte var en del av det där. För jag har hoppat av bantningståget. Det går åt fel håll. 
 
Jag tror inte att man kan förändra sitt mående till något bättre genom att banta sig ner till undervikt.
Jag tror att man ger sig själv mycket sämre förutsättningar att leva ett bra liv genom att ständigt tänka på vad man äter/inte äter/tränar/inte tränar osv. 
Jag tror mig veta att man aldrig är nöjd ändå.
Alltså finns det inget slut på den resan, inget annat än ett stup. 
Ni vet, som en sådan där amerikansk western-film där bron har rasat framför tåget?
Jag tänker inte pissa mer på mig själv för att jag ser ut på ett visst sätt, nej jag tänker aktivt tänka på att vara snäll mot mig själv rent tankemässigt. Ännu mer än förr. Inte mata mig själv med tankar om hur ful och fel jag är. Ni vet själva hur jobbigt något känns om man tänker någon negativt om det? Det är faktiskt samma sak som med allt annat, om jag tänker att en kursbok säkert är sjuuukt tråkig tar det dubbelt så lång tid för mig att plocka upp den och faktiskt läsa. 
 
Nu blev det här ett lite flummigt inlägg... Men jag har tyvärr många människor och löpsedlar kring mig dagligen och kan se hur genomgående all vikt-fixering är. Det tror jag alla vi gör, som lever nu. 
 
Så även om det är svårt och suger att kämpa sig fri från en ätstörning, backa ett steg och äcklas över hur samhället ser ut angående vikt.
 
Bli förbannad och få energi: vi måste ändra det här!

Kommentarer

Postat av: Olivia

Publicerad 2013-01-28 22:08:58

så tänker jag också - jag vill verkligen inte vara del i att andra ska fastna i detta!! Det om något gör det värt att kämpa mot sin ätstörning. Fast det är svårt. Himla svårt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-01-28 23:59:18

Alltså. Du tänker så himla bra och det du skriver (lusläser vartenda inlägg) är så himla rätt och jag håller verkligen med allt och jag blir fascinerad imponerad och inspirerad varje gång jag klickar mig in. Men samtidigt känner jag mig som en sådan otrolig hycklare för jag kan inte tillämpa det på mig själv, inte praktiken, hur mycket jag än håller med och bland är med och propagerar, när jag själv inte är klok eller stark nog att släppa taget om den falska trygghet som egentligen bara gör en otrygg och olycklig, inte fan blir man lycklig av att vara mager - jag vet ju var problemet är, jag vet hur det ska lösas, jag vet hur mycket mer beundransvärt det är att kämpa sig stark än att svälta sig svag, jag vet hur mycket bättre man kan må. Gah att det ska vara så ologiskt förvirrande svårt. Ser verkilgen upp till dig och hoppas bli lika fri och strålande.

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-01-29 07:46:11

Du har som vanligt så RÄTT!!

Jag är så trött på dagens "normal-begrepp"..

Som du kanske vet är jag snart färdigutb kostrådgivare och är det något jag kommer trycka extra på sen om jag får några klienter är just detta... hitta den biologiska vikten och välmående istället för att satsa på siffror och jämförande - sådana klienter kommer jag faktiskt tacka nej till.


Du är BRA! Härliga du...

Kram Hanna

Svar: Åh Hanna!Ja, normalbegreppet SUGER, och jag tycker du är bra som provocerar kring tankar om hur man bör och ska göra/leva. Vi måste ifrågasätta allt som är "hugget i sten" och försöka se förbi det, vad det innebär och hur det påverkar oss!

När är du färdigutbildad? Och känns det inte aningens jobbigt att ha klienter, prata vikt och kostprogram? Nyfiken!

STOR kram, fina fina du! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sara

Publicerad 2013-01-29 08:42:40

Tänk om vi alla kunde tänka efter vilka signaler vi skickar ut - vi är ju samhället. Är vi värda mer eller midre beroende på vad vi väger eller hur vi ser ut? Vi måste lära oss att acceptera att alla ser olika ut!
Sedan är det lättare sagt än gjort, sitter själv i "skiten" och vet att mitt kontrollbehov/prestationskrav har lett mig in i sjukdomen. Fast jag har vetskapen är det svårt att ändra...
Kramar

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-29 11:12:23

BRA inlägg som vanligt! :-D

Brukar också tänka på att det är ett sjukt ideal som vi har idag. När jag tittar på gamla bilder på hur man såg ut på typ 40- & 50-tal så ser de mycket mer friskare ut i sina kroppar. Naturligare ut. Idag känns allt så konstlat, man ska se perfekt ut och det tycker jag inte är det snyggaste.

Men med trender så ändras dem och jag tror och hoppas på att vi snart är på väg från det sjukt smala. Men samtidigt så verkar det gå över till överdrivet tränat och nu börjar även fler killar få ätstörningar. Det är ett ätstört samhälle.

Det är så ytligt och tröttsamt att det bara ska vara en massa fokus på våra kroppar. Vi kommer aldrig att bli nöjda för perfektion finns inte och då strävar vi alltså efter något som inte går att uppnå?

Nu babblar jag en massa. Men helt rätt det här med att du ska klä dig snyggt. Du har inget att dölja! :D

Jag brukar ofta tänka på gamla skådisar och sångerskor från förr och försöka att ta efter deras femininitet i deras sätt att uttrycka sig. En gång fick jag en fin komplimang av en tjej som sa att jag är så fint kvinnlig och att det är sällsynt i dagens samhälle (bär ofta klänning). Det är en kommentar jag tar med mig. Jag kanske inte är idealet för idag, men ideal skiftar hela tiden så bäst att satsa på ett ideal som man trivs med :)

Tack för detta med liknelsen om det skulle handla om min bästa vän, det hjälper :)

kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-29 12:02:36

Kloka, fantastiska, vackra kvinna!
Det är inte klokt hur du kan skriva så det går rakt in i hjärtat och blir kvar.

Du har så rätt i det du skriver och varför i helvete ska vi trycka ner oss själva? Vi har rätt att må bra, vara hälsosamma och vara lyckliga.

Stor kram

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-01-29 18:31:39

Finaste fina!
Det vore så mycket bättre för alla om idealet ändrades till att man fick se normal, frisk och välmående ut. Så som du gör nu. Det är äkta skönhet och dessutom hälsosamt.
Kurvighet tillhör ju det som är kvinnligt så varför ska man kämpa emot naturlagarna?
Stå på dig!
Det är dagens ideal som suger och inte du!

Svar: älskar dig mamma och tackar så mycket ärver de fina arvsanlag!!! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-29 20:49:33

Får jag låna den kursiva texten i det här inlägget och länka till dej?
Tyckte den var så grym!
Kram

Svar: KLART du får!Du är fantastisk, skulle bara vara jättestolt i så fall!
Stora kramar! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-29 21:27:14

Tusen tack fina du!! :-) Har lagt upp inlägget nu och du är länkad :-)

Massa kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela