ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Den där shoppingdagen...

Publicerad 2013-01-05 16:38:38 i Allmänt,

...är (äntligen) slut!
 
Och jag med! Gud vad trött man blir av att gå i ett köpcentrum med mycket människor, massa saker överallt att titta på, myller! För att inte tala om dusterna i provrummet, om jag behöver ta av mig alla kläderna en gång till nu snart kommer jag börja gråta ;)
 
Men mamma är lite väl generös, faktiskt. Även om studentkassan ler glatt när hon betalar..! 
 
Så vad köpte jag nu då?
Hehe. Tre par byxor (nudies "high kai", tgr of swedens "kelly" och ett par grå g-star), en ulljumper och ullkappa från benetton, figurklänning och en blus från H&M, strumpbyxor och lövely spetsunderkläder på gina tricot... Och ALLT var på rea förutom underkläderna som är billiga i alla fall. 
 
Nu har jag nästan en helt ny garderob med kläder i min storlek, som är fina och passar mig både fysiskt och psykiskt. Jag har inte känt mig så sexig som när jag drog på mig den där klänningen på...väldigt väldigt länge. Ni vet, som när man var typ sexton och hade nästan ingenting på sig, högklackat och för mycket rouge? Och ändå kände sig snyggast i hela världen (hå hå ja ja). 
 
Efter den obligatoriska lunchen på wook kitchen och senare en fika mår jag ändå bra, om än lite mör i benen och skallen. Och att se mammas glada blickar i ett provrum, det fick mig att må riktigt, riktigt bra. Jämfört med när vi letade studentklänning för så länge sedan och vi grät tillsammans... 
 
Har ni tänkt på hur sjuka storleksskillnader det finns? I mina nudiejeans hade jag strlk 30, men i g-starbyxorna 25? Det är inte konstigt att man blir förvirrad i den där shoppingvärlden, min kropp förändrades ju inte direkt de två minuterna som gick mellan jag bytte. Först kändes det konstigt, jag menar 30 i midja? Sedan såg jag ner på mig i spegeln och sket i vilket. De sitter ju bra och det stod inte i "jag är fet och har strlk 30 i midja" i min panna. Det är bara en liten siffra på på insidan av byxorna. Det ska inte få påverka mitt mående och mitt liv. Den där lilla siffran. Så jag firade med en enorm bit cheesecake som var guda god ;)
 
Nu har jag och mami däckat i sängen, och kommer nog stanna här tills vi blir hungriga nog att släpa oss ner till köket... Förhoppningsvis ;)
 
Storebror kommer hit sedan, jag tycker det är så himla kul och mysigt att vara med min familj! Äntligen kan jag vara här med dem och bara njuta, det är fortfarande en relativt ny känsla. Det finns ingen underliggande oro som underminerar stämningen.
För jag mår bra.
Riktigt bra. 
Jag ska bara vänja mig lite vid allt som hänt nu under hösten
och såklart jobba vidare med en del tankar/beteenden. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2013-01-05 17:54:09

Emma <3

Såg ditt inlägg och svar igår, men blev så till mig att jag inte kunde svara då. Då menar jag på ett glatt sätt! Kändes som om jag "rökt på" på LIVET! Du ger mig sån glädje! Får den där härliga kolsyre-känslan i kroppen och blir ännu gladare när även du blir glad av att jag skriver, för det är just det jag vill! Sprida och ge glädje! Fan vad bra du är, du fick mina ögon att rinna över igår kväll! Fick lite känslokaos inombords - på ett BRA sätt! Så himla lycklig är jag! Lyckligt lottad! Jag känner mig så stark och du gör mig så mycket starkare! Du har hjälpt mig så mycket att jag vet inte längre hur jag ska tacka dig! Fina, underbara du! <3

Så kul att höra med jeansen! Klart att du ska känna dig sexig, för sjutton! ;) Hur sexig är en "trekants-röv" liksom? YOU GO GIRL! Åh, blir alldeles till mig av lycka här bakom datorn! <3

Jag har också shoppat idag! Visserligen inga jeans (behöver inga, hehe.) Var fylld med glädje idag! Var med kompis på stan, fikade, lunchade. Allt gick bra! Men jag förväntade mig faktiskt inget annat. För jag vet ju att jag klarar allt det där! Jag fick med mig en blus med "volang" (du vet typ vid midjan) köpte liite större än vad jag egentligen ville att den skulle sitta. Varför? För att den är till våren/sommaren och då ska jag ha BRÖSTEN tillbaka! Haha ;) Sen en "bra-mage" tröja. Alltså en tröja som magen kan få vara hur stor den vill, för det syns ändå inte :) Inte så mycket med mig hem kanske, men mycket lycklig tjej!

Är så HÖG PÅ LIVET Emma!!! Kär i det! Finns ju massor som väntar där ute, och då menar jag ingen dum sjukdom! Jag vill vara en del av MITT liv liksom! Du har verkligen inspirerat och hjälpt mig Emma, det måste du veta. Och hur fantastisk du är, hur fin du är och hur BRA du är!! Såklart att tankarna finns där, ständigt. Men de är ganska låga röster under såna här "SUPER bra dagar"!

NJUT AV LIVET VÄNNER! (Det tänker i alla fall jag göra!)

Nu ska jag kila, ska iväg och bowla! Så himla kul!! TREVLIG KVÄLL!

Massa kramar till dig vännen, du ska bara veta hur glad jag blir av att du mår så bra! <3

Postat av: Cecilia

Publicerad 2013-01-05 18:08:42

Sv: Åh tack. Tycker det är så kul att fota mat. ;D Haha.
Jag hade ägg i.. men de jäkla biffarna gav ändå inte med sig :( Åh!

Svar: Äh, skyll på tonfisken och vet att det är lika svårt för mig med isf ;)Och fortsätt med fina recept och bilder, de är super!
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-06 11:37:09

Ja du passar hur bra som helst i kort hår, men så har du feminina drag samt rätt hårtyp för att kunna ha kort hår. Nu har jag inte så kort hår, utan jag ser mer ut som en tonårskille under 90-talet, du vet en sådan där lång page haha. Men skulle jag ha rakt hår så skulle jag nog vågat testa att klippa lite mer. Har du alltid haft kort hår?

Jag har testat det 2 ggr, tycker det är äckligt att ta i men kanske borde köra på med det? Hur ofta tog du i ricinolja?

Va kul att du hittade så mkt nya kläder! :D Sjukt det där med storlekarna, men det är bara ytterligare ett bevis på att man inte ska lita på klädstorlekar utan försöka se helheten i spegeln och på alla dina bilder tycker jag att du fortfarande ser väldigt smal ut men jag antar att du kanske inte ser det så eftersom du jämför dig med hur du såg ut innan?

Jag ångrar att jag någonsin gick ner i vikt, för då skulle jag aldrig kunnat ha ngt att jämföra mig med.

Ja min familj har inte varit stöttande och jag har kommit till insikt att jag behöver faktiskt inte involvera dem i mitt mående (även om jag skulle vilja det), utan jag kan gå till psykiatrin utan att de vet om det. Jag hoppas dock att när jag väl går in i ett förhållande så hoppas jag att jag kan vara öppen mot honom i alla fall och att han kan ta sådant.

Din kille vet om nästan allt om dig va? Han verkar väldigt stöttande :)

När började du få hjälp förresten och när började det gå åt rätt håll för dig?
kram!

Svar: Åh!Jag har egentligen "fel" hårtyp, jag har alldeles för tjockt hår, så om någon vecka ser det ut som en hårmössa/hjälm istället... Suck..

Jag har slutat med ricinolja nu (av naturliga skäl) men det var jättebra för mig, även omd et luktar lite skumt. Jag tog i det vissa kvällar och sov med en handduk på kudden, jag tyckte det hjälpte mycket!

Jag ser inte mig som smal, nej, men det har jag nog aldrig riktigt gjort heller. Den där fördömda sjukdomen... Så jag försöker bara leva med hur jag ser ut nu när jag mår bra istället!

Min sambo vet allt om min sjukdom, det är superskönt. Samtidigt håller jag ibland undan lite, som känns jobbigt att prata om. Det handlar mest om min egen skamsenhet och inte om hans emottagande. Han ÄR väldigt stöttande, och mitt största stöd nu när vi bor tillsammans <3

Jag har "fått hjälp" många gånger, men inte tagit emot det på rät sätt. Så den här gången är nog den enda som räknas egentligen. Jag började i öppenvården i augusti och efter två möten fick jag ett ultimatum: antingen gå upp ett kilo i veckan eller dagvård. Det var bra för mig, en riktig fot i rumpan! Fast det var för jävla jobbigt då..!

Stor kram till dig fina du!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela