ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Dagen efter

Publicerad 2013-01-26 15:47:00 i Allmänt,

Det var SKITKUL igår!
 
Alla vänner från olika håll smälte samman, inga grupper smet iväg på sitt håll och jag bara njöt. Vi kom aldrig iväg till någon nation, det var fullt. Även om jag hade velat dansa så gjorde det inte så mycket: jag har världens härligaste människor ett telefonsamtal bort! Det är jag så tacksam över! Att jag får vara den där sociala glada tjejen igen, som jag alltid har varit egentligen. För jag tror att en ätstörning alltid gör en ensam, oavsett hur mycket man umgås med andra eller inte. Känslan finns ju där i alla fall. Jag har bara haft en extrem tur, jag vet det, som har sambo, bästis och massa andra fina personer som finns kvar nu när jag mår bättre. 
 
För jag vet att jag har varit en skitkompis ibland. Tackat nej i sista minuten, varit diträ och gått hem tidigt de få gånger jag träffat människor. Jag vet det. Och jag led så otroligt mycket av det, för jag visste det under tiden också. På vägen hem till högar av godis eller en tom mage och kyl led jag. Den där lilla rösten man ofta har kvar talade om för mig hur fel det var. Att låta maten ta över mitt liv, gå ut över mina vänner och min familj, ja alla jag älskade. För de jag älskar älskar ju mig och jag vet vad kärlek är. Hur mycket man lider om man vet att en kär person mår dåligt och frustrationen över att inte kunna göra någonting mer än att vara där och dela lidandet. 
 
För vänskap, egentligen, bygger på givande och tagande precis som vilket slags förhållande som helst. Man delar glädje, sorg, vardag, gråhet, kramar och tankar. Så som jag kan göra med de här personerna mer eller mindre. Så som jag alltid kan göra med bästis. 
 
Jag har haft tur. För jag har vänner som har orkat finnas kvar. Många försvann, efterhand. Det som gjorde det värre var att jag visste varför och förstod. Kanske hade jag gjort samma sak, om jag aldrig hade blivit sjuk själv. För hur logisk är den här sjukdomen egentligen, för någon som aldrig funderat på vad man stoppar i sig? Och även för "sunda" människor som försöker äta "rätt" så blir det fel. För det är inte sunt att vara underviktig. 
 
Och vet ni vad? Jag fick jättefina presenter! Den största presenten var att i stort sett alla kom. Det hade räckt gott och väl! Men nej, jag fick flaskor med vin, portvin och en rolig tallrik man kan hänga på väggen (kan visa senare, haha). 
 
Bästis ena present var nog den "töntigaste" enligt henne, men den fick mig att nästan börja gråta:
Ni ser vad det är va? Det är egentligen ett halsband... Fast jag tänkte skratta kände jag hur tårarna kom (och ja, jag hade druckit några drinkar då, men ändå!). På något sätt symboliserar det ju vår underbara vänskap, såklart, men även det bästis sa för några veckor sedan "nu vågar jag verkligen släppa in dig i mitt liv ännu mer". För jag kommer inte dö. Jag kommer finnas här och leva läääänge och gott med det här gänget. Det känner jag på mig. Bästis andra present är ett restaurangbesök med henne och ÅÅÅHH vad mysigt! Att sitta och snickesnacka på någon restaurang en kväll, bara vi två. Och att känna att jag bara längtar, inte funderar ett smack över/vad/när/hur/hur mycket.
 
Idag tittade jag på de där dumma jeansen i garderoben. Tänkte på en tjej i klassen som tipsade på Cubus-jeans. Jag har aldrig varit på Cubus, jag har nog varit lite.. snobbig? och tänkt att det skulle var kass kvalitet och lite tråkigt. Men de jeansen hon hade på sig satt som smäck. Så idag åkte jag in med bussen till stan och köpte dem, ett par Dr Denim-jeans och sedan lite nytt smått och gott på Make up store. För det behövde jag. När jag kom hem slängde jag ut de trängsta paren. För även om jag får på mig dem så känns dem. Hela tiden. Förstår ni hur jag menar? Sitter jag ner skär de in i magen och skapar lite mindre smickrande former där. Står jag upp skaver de på höfterna, böjer jag mig ner visar jag lite mer än jag är bekväm med... Min behandlare sa det förra gången jag var där: "Ta bara på dig saker du tycker att du ser bra ut i och trivs i. De ska inte strama för mycket och inte vara något du går och drar i/tänker på hela tiden!". 

Fina Annii klagade på min kassa godispåsebild för ett tag sedan, haha, jag har fortfarande kvar från samma och kan ju förtydliga lite (för Annii, du får ALLTID nalla godis av mig <3)
 
Mest kolor, mintgrejer och lite choklad. Tyvärr har inte Netto det bästa lödgodiset direkt, i Lund är Candy People bäst i stan! Men choklad, choklad, chokladkola, mint med choklad, och helst lite till choklad!
 
Nu ska jag sätta mig och plugga vidare, ikväll ska jag hem till storebror, käka middag tillsammans och sedan slökolla en film. Sambo har bokklubbsmöte här hemma och även om han inte direkt kastar ut mig vet jag att han helst gör det här själv. Det förstår jag och försöker stötta, det lyser lite om honom bara man nämner den där bokklubben! Allt som gör sambo glad..! 
 
Imorgon ska jag jobba 13-19, så det är nog bra att jag samlar lite energi nu.
 
MEN det jag vill poängtera är att det finns fina människor där ute. 
En del försvinner när man går igenom tuffa saker, som en ätstörning. 
De orkar inte. 
Det har inte med dig att göra, som person.
Men det är nog svårt att älska någon som hatar sig själv så mycket. 
Satsa på dig själv, att må bra med dig själv, så kommer de dyka upp!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2013-01-26 16:39:26

Jag tycker så mycket om din blogg. Du verkar hög på livet, på ett sunt sätt.

Postat av: Elin

Publicerad 2013-01-26 17:33:20

Vad roligt och kul att höra (se?) att din dag var TOPPEN!!

Gillar vad du skriver, du är så inspirerade och du har så rätt i det du säger! Kollar din blogg varje dag och blir så glad över dina fina framsteg! Och mina egna, hihi. Men jag vill bara säga att du inspirerar mig till att leva, älska och vara hög på livet. Inte trycka bort det, hata det och önska det bara kunde ta slut. Det ska du ha ett stort tack för! Du är bäst!

Kram och kardemumma-bulle skickas <3

Postat av: Elin

Publicerad 2013-01-26 17:47:04

Oj, missat helt att du svarat på ett par kommentarer ifrån mig! DET VÄRMER VÄNNEN <3

Speciellt dagar som idag och igår. Satte på mig mina minsta jeans. Verkligen minsta. (När jag köpte dem var expediten inte glad, snarare orolig över att man har så långa ben och minsta storleken i midjan, men då. Då var jag ju stolt...) De satt. Tajt. Inte på benen. Men runt om. (Har jag skrivit om detta innan? Känns så)

Hur som helst, tanken satte sig fast, sved. Pikade mig hela dagen igår och idag. Stört mig och MIN GLÄDJE! Irriterad över att denna tanke påverkade mig.

MEN. Läste nu här på din WONDERFUL-BLOGG att du svarat och uppdaterat massa fint!! Blev så tacksam och lättad, behövde väl se ett par rader av pepp, och det hjälpte verkligen! Känns så mycket bättre nu ska du veta vännen!! Det går verkligen rakt in i hjärtgropen på mig och jag blir alldeles sprängfylld av känslor, visst är det värt att leva! Alla gånger!!!

Massa kramar till dig finis <3<3<3

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-01-26 20:16:44

Känner igen mig allt för väl i det du skriver det där med att man låter maten ta över livet, att man väljer att t.ex. gå hem och hetsa :-( Jag känner också att varje gång man gjorde det så led man för man var ju så medveten och ändå gjorde man det.

Åh vad glad jag blir över att läsa detta! :-D Glad för din skull att du har kvar många för du verkar vara en sådan bra vän så det vore orättvist om alla skulle lämna dig för att du blev sjuk. Man väljer inte att bli sjuk ju!

Jag har så svårt för att man väljer att ta avstånd från folk med problem. Har själv varit med om det, men det kan ju ha att göra med att många av mina vänner har mycket egna problem. Får hoppas på det där sista som du skrev: "Satsa på dig själv, att må bra med dig själv, så kommer de dyka upp"! :-)

Angående detta med att vänner och klasskompisar och sånt börjar öppna upp sig mot dig och berätta hur oroliga de var för dig ska du se som ngt positivt, nu är du på väg att bli en i gänget fullt ut. Inte en person som bara är där fysiskt och inte psykiskt, mer "där" om du förstår?

Söt du är på kortet :)
kram

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-01-27 00:38:30

Åh vilken glädjespridare du är! Blir så himla varm i kroppen av att läsa detta. Vänskap måste vara det finaste som finns <3

Postat av: annii

Publicerad 2013-01-27 06:28:36

åh vilken kväll, vilka presenter, vilken glädje o vilken underbar vänskap o kärlek. förstår du är nöjd och hey, det bästa är att du förtjänar det allt. varenda känsla, varenda skratt, varenda sekund för att du är DU.

bra beslut m kläderna, klok behandlare. jag borde ju veta vem av det som det är;) får väl kolla in nyköpen endera dgn också, nyfiken på dr deminjeansen.

och gällande gottet; MVG på dig! alla mina favoriter också; kola och choklad ska det vara, troligtvis för att det gör sig så sabla bra tillsammans m n stooor kopp kaffe hehe. känns fint att jag kan vara lugn i vetskapen att vi kan smaska det ihop;)

kramen storo jobba lugnt vännen

Svar: Hahahaa, dr denimjenasen invigde jag igår och de är SÅÅÅ sköna och SÅÅ snygga! Så shoppa dem, de är mer som leggings i känslan att ha på sig, bara stretch överallt!

Åh men Annii, klart vi har samma godissmak, det förvånar mig inte ett dugg. Så mycket annat är ju bara klockrent med oss också <3

Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Linnéa

Publicerad 2013-01-27 14:42:13

Åhh vad härligt att läsa!
Jag är så glad att du också har hittat tillbaka till den personen du är UTAN dumma Äs-tankar som styr. Visst är det helt jäkla underbart att vara med vänner och verkligen känna sig som en del av dem, att känna sig som en vän själv?!

Jag gav ett brythjärta till min närmsta kompis i julklapp! Ett guldfynd by kenzahjärta och det känns så himla bra att jag äntligen kan känna samhörighet med en normal, fin människa igen.

Choklad är underbart! Gillar du lyx-choklad så testa Ombars rawchoklad. Seriöst det godaste jag någonsin ätit! Åhhh... Fast dyrt tyvärr. Finns på green matmarknad i malmö.

SV: Haha, jag får väl erkänna att flummighteten är en del av mig...

Svar: Haha, TACK för chokladtipset! Var UNDERBAR! skickade dit en kompis att langa lite till Lund ;)
Det där du skrev här om att känna sig som en vän själv, det fastnade verkligen. För det är precis så det könns ju, att jag är stark nog att vara något mer än ett orosmoln. Att jag kan tillföra glädje, idéer och drömmar lika mycket som övriga i kompisgänget. Det är underbart, mäktigt och bland det som jag är absolut gladast över med min tillfrisknad!

Äh, jag tycker om din blogg för att den är lite småflummig, det är så härligt att läsa dina inlägg och drömma lite :) Keep it up!
Kramar!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela