ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Rätten till ett bra liv

Publicerad 2013-02-10 19:03:25 i Allmänt,

Igårkväll blev inte så som jag hade tänkt mig.
Eller kanske så som jag oroade mig för att det skulle bli: bråk. Tjafs. Plötsligt kände jag mig som en tio år yngre, rädd liten Emma med vuxna som beter sig som stora agressiva barn. Världen gungar under fötterna och jag blundade för att intala mig om att jag faktiskt bara kan åka därifrån när jag vill nu. Det är en viktig känsla, en viktig tanke. Jag behöver inte bo i det där längre.
 
Senare löste det sig och kvällen blev helt okey. Otroligt skönt att komma tillbaka till mamma på kvällen och pusta ut. Känna sig sedd och älskad. 
 
Igår satt vi hos pappa i soffan och de diskuterade sjukvården. 
"Överviktiga människor borde få betala för all sin sjukvård"
"Rökare också, det är inte okey att människor som drar på sig sjukdomar genom en osund livsstil behöver akutsjukvård när de vanliga människorna som står i kö får vänta ännu längre" och så vidare. 
 
Mitt hjärta sjönk, ni vet när man blir alldeles kall inombords. Så arg blev jag. Så ledsen. Jag lät dem prata, kelade lite med ena lillasystern. Sedan sa jag "Jag tycker att alla människor har rätt till sjukvård, oavsett varför. Jag har nog kostat Sverige och er skattebetalare riktigt mycket genom min sjukdom. Och jag kunde lika gärna ha lidit av en extrem övervikt istället, det är bara en annan sorts ätstörning". Tystnad. Ojsan. Snabba kommentarer, oj inte du Emma, vi älskar ju dig, allstå det var inte så vi menade men du kanske förstår hur vi menar?
 
Nej. Jag förstår INTE hur de menar! Vi kan inte sortera människor efter vem som förtjänar ett liv eller inte. Vem som förtjänar sjukvård eller inte. Alla kan ha en period där man mår skit, där man verkligen behöver hjälp. Det fina med Sverige är att vi är berättigade till det bara genom att råka födas just i detta landet. Det är något jag är stolt över, något som får mig att vilja bo i Sverige. 
 
Vi är alla människor. Jag vägrar att ha dåligt samvete för att jag har varit en "samhällsbelastning". För genom att vara det en tid kan jag ge tillbaka senare i livet. Det finns en stolthet i det också. 
 
En lång mysig frukost med mamma och plastpappa, delade en tidning och skickade de olika delarna mellan oss. 
En fin sambo mötte upp mig på stationen i Lund, sedan äntligen hemma! Packa upp, spana in sambo (som alltid ser lite snyggare ut varje gång jag inte har sett honom på några dagar?) sedan kom sambos familj in på en fika. Utbyte, utbyte, utbyte. Det hänger som ett mörkt moln ibland, om ett år är det dags...
 
Men jag vägrar att tänka på det nu, nu är det mys med sambo i soffan!
Har ni haft en bra helg?

Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2013-02-11 11:08:44

Jag har på senaste haft konflikter med min sambo. Han sa innan han åkte (efter att jag haft en ångestfylld dag där jag oroat mig för vara gravid eller tjock.) Visade sig att jag var tjock... för mensen kom, 2 månader sen, precis när jag skulle ta fram gravtestet... livets ironi?
Och ja hemskt är det att jag "hellre är gravid" än tjock?

Hursomhelst, han sa att jag skulle LOVA att inte spy. För jag sa att jag skulle köpa godis som normala tjejer med mens gör. Förutom att jag inte är "normal", jag har bulimi.. helvetsjävla pissbulimi.

HUrsomhelst, han åkte, jag va hemma. Godiset stod på bordet. Tog ett djupt andetag. Vill bara äta godis en kväll, utan ångest och tjockkänslor.
Problemet var att jag åt för att jag kände mig tjock inte för jag egentligen va sugen.
Slutade i toaletten... med massa annat skit som jag ätit upp.

Grät i flera timmar. Han kom hem. frågade om jag spytt. Ja sa nej.. vad skulle jag svara? JAg hade ju lovat.

Dagen efter fråga han igen, och jag bröt ihop. Men han stötta mig inte. Han blev tyst, och arg... i flera timmar. En ren plåga. Och jag våga inte säga mer heller.

Så där satt vi tysta.. jag blev frustrerd. Jag är ju som en JÄVLA missbrukare som lovar och sen bryter mitt löfte. Precis som min pappa gjort mot oss. Han drack sig full gång på gång.
NUmera förstår jag nästan hur han hade det. Värsta är väl bara att jag lovade mig själv att inte bli som han.
Men vem sitter inte nu med ångest och äckel känslor över sig själv. För man är lika borttappad, försummat och har lika dålig självkänsla som han förmodligen hade.


Mycket babbel.. jag ville egentligen bara skriva till dig. För du ger alltid ett bra svar.. oavsett vad du svarar :)

KRAM

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-02-11 12:57:46

Va modigt och starkt av dig att du sa din åsikt! Håller helt med dig! Det är verkligen inte alla som tänker som du och detta med att du är tacksam för den hjälp du har fått och att du dessutom vill ge tillbaka är en jättefin sak. Man önskar att fler vore som du <3
kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela