ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Panerad fisk, glass och film

Publicerad 2013-02-21 19:22:47 i Allmänt,

Idag känner jag mig absolut bättre!
 
I typisk Emma-stil travade jag rastlöst iväg på en "liten promenad" som slutade hemma hos storebror ca tjugo minuter bort. Vilt hostandes ramlade jag in hos den stackaren som var vänlig nog att krama mig och låtsas att jag och mina baciller var lite hjärtligt välkomna som när bara jag är där. Efter att ha spanat in hans nya Fat Boy och Nespressomaskin (gaaaah, vill verkligen ha en fast lön!) ringde en orolig sambo och undrade om jag hade rasat ihop under min "korta promenad". Lite generat travade jag tillbaka hem och gissa om jag njöt av solen idag efter fyra dagar i stort sett inomhus!!!
 
Resten av dagen har gått snabbt. TIll lunch kom matspöken på besök, det blev en köttfärsgryta med lite potatis och massor av grönsaker. Den stackars magen har inte riktigt hängt med i svängarna och började knorra, antagligen av överdosen med fibrer... Aoutch! Lite havregrynsgröt med vanlijyoghurt, en bästis som vill på utbyte i Tyskland utan att kunna ett ord tyska (jag älskar det människan!), Fishermans Friend och sambomys. Kände mig som en riktig hemmafru när jag ställde mig och skalade rotfrukter, tjoffade in dem i ugnen och panerade fisk till samt gjorde en bottenredd sås. Glömde bort mig i rollen och tackade sambo för att han hjälpte mig med halva disken. Det börjar bli dags att dra sig ut i civilisationen igen!
 
Pappa är i New York och fick shoppinginstruktioner, mamma skickade ett supersött sms från Österrike. Båda bröderna mår bra på sina håll. Tout est bien!
 
Ändå mår jag inte bra. Jag klämmer på magen, jag nyper på låren, jag blir rastlös, jag blir olycklig, jag googlear recept, jag tänker på fel sätt, på fel saker. Och jag blir arg. För jag är inte alls frisk. Jag bara bor i en frisk människas kropp. Och det känns hemskt, att jag ska behöva må så dåligt över saker jag utifrån sett inte borde göra. 
 
Varför äter aldrig jag vaniljyoghurt med flingor?
Varför kan inte jag köpa lösgodis en vardag när jag är sugen?
Varför känns det jobbigt med fullfettsprodukter igen?
Varför vill jag inte ha kolhydratsmat längre?
 
Varför kan inte såren läka och någon stämpla "frisk" i rumpan på mig, så som i Tomtens julklappsfabrik eller vad den nu heter (sjukt att den färgade dockan klipptes bort?). 
 
Och jag är arg för att människor funderar på om sex små godisbitar är en hetsätning (NEJ det är det inte!!!), det gör mig irriterad att man slänger en massa mat bara för att det är hästkött i den, det gör mig rent ut sagt förbannad att det finns pojkvänner som otrohetskontrollerar flickvänner genom att köra upp fingrarna i dem, det gör ont i mig att tänka på att det finns andra ätstörda som lider, jag är trött på att det är skamligt att ha bulimi men fint att ha anorexi när båda sakerna är rena helvetena, jag är innerligt frustrerad för att modeindustrin aldrig tar något ansvar, jag tycker det är patetiskt med pro-ana och thinspo, jag tycker att världen sluttar nedåt och tror att vi alla kommer att trilla av förr eller senare, spolas ned med smältvattnet och isbjörnarna från arktis.
 
Men för att inte totalt koka över så pausar jag det där. Och ska mysa med min sambo, se en film (Mammut, äntligen!!!), håller på att göra underbart god hemmagjord glass och ja. Fokusera på min del av livet. Mina val. Mitt mående. Vilket låter fruktansvärt egoistiskt. Och fruktansvärt skönt. 
 
Intresserade av glassrecept förresten? 
Det är busenkelt!
Frysta bär, typ 300g, micra, mixa, häll i ca 4 dl yoghurt (smak efter smak, jag blandade turkisk yoghurt med vanilj och naturell), häll gärna i lite citronsaft, socker (eller sötningsmedel, välj själva!), och lite vanlijsocker. Blanda ihop allt, häll ner i glassmaskinen och låt den snurra på tills det har fått en bra konsistens!
Och om man inte har en glassmaskin blir det gott om man fryser den för att sedan veva runt lite då och då tills blandningen har fått lite "glassig" konsistens! 
 
Från det ena till det andra, haha, men så är det ju ofta?
 
Oavsett vad, så önskar jag er alla en riktigt fin torsdagskväll!
(trodde det var onsdag tills jag pratade med bästist, hon är en klippa!)

Kommentarer

Postat av: anni

Publicerad 2013-02-21 19:33:03

o vet du vad? mitt i allt ditt underbara och elände så är jag lite glad över dina tankar för har fått för mig att du inte alls vill umgås m mig el tycka om mig för att jag fortfarande är liksom (ät)störd...för att du är (för) frisk o fri för mig. *rodna*

Svar: Men ÄLSKADE UNDERBARA finaste annika, jag hade velat ha dig till granne och kunnat springa in och ut lite varje dag!!!! Jag är bara en otroligt ostrukturerad och dålig på att ha skriv-kontakt! Mailar dig direkt, nu! (Ibland tror jag att du gömmer ditt huvudet under armen, fina vännen min!)
massa kärlek <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sara

Publicerad 2013-02-22 12:11:21

Glassen ser kanongod ut, jag och sambon provade något liknande i vår glassmaskin för någon vecka sen. Glass är otroligt gott!

Inte lätt med att "vara sjuk i en frisk kropp". Var där en vända under sommaren innan jag föll tillbaka... Många tror att - nu när hon väger "normalt" så är hon väl frisk... Kämpa vidare nu och kanon att du ställer alla de frågorna och funderingarna till dig själv. Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela