ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Hej jag heter Emma och jag är en menskossa

Publicerad 2013-02-22 20:31:04 i Allmänt,

Förlåt för ett något irriterat inlägg!
Efter att ha avnjutit Antikrundan och Plus kändes livet lite bättre. Den hemgjorda glassen blev supergod, även om Yolliboxarna var super känns nästan 50 kr st lite saftigt när den hemmagjorda blir riktigt bra! Och i mitt kök står det ingen burk med E-ämnen heller ;)  Så nu är det Äta, sova, dö som gäller, lite mer hemmagjord blåbärs- och jordgubbsglass och mycket kramande. 
 
För idag är jag också frustrerad. Sjukdom. Den finns överallt! Ni vet det va? Och ni vet också att det drabbar fantastiska människor? Stympar dem till oigenkännlighet. En nära vän till mig mår inte bra. Jag dog lite inombords av att se tecknena, så tydligt. Det fick mig att tänka på böldpesten. Jeans som sitter lite lösare. Ögonen som blir lite mattare. Ansiktstonen som ändras. Rörelserna, försiktigare. Fan. Fan fan fan. För där står jag. Och vad fan ska jag göra? Vad kunde någon ha gjort för mig? Ingenting. Jag vet ju det, jag vet verkligen det, när jag var som sjukast spelade det ingen roll vad någon sa eller gjorde, inte mer än marginellt. Det var först när jag vågade ta mig ur det som allt det betydde något. Kunde hjälpa mig, istället för att få mig att vända mig bort från människorna jag älskade ännu mer. 
 
Och förstår vi vad vi gör mot oss själva? Egentligen? Jag hade bara velat skaka om oss, alla fantastiska människor här i bloggvärlden. Som mår så jäkla dåligt över mat. För lite, för mycket. Underbara tjejer som lika gärna hade kunnat ta över världen, eller utbilda sig, eller ha många nära vänner och resa runt i världen, fina fina människor som borde känna sig unga, fria, vackra, sprudlande som är nedstämda, oroliga, dämpade, trötta. Fångade i sina kroppar. För det är vi ju, vi är fast i våra kroppar. Men det finns ett bättre ord: vi lever i våra kroppar. Om våra kroppar hade varit hus, hade vi verkligen rivit upp plankor ur golvet, bränt ner en friggebod, kastat sten genom fönstret och rivit ned tapeten på vissa ställen? 
 
För det är det vi gör. Vi bygger trösklar som är en meter höga för att sedan snubbla på dem. VI plågar oss själva. Varför?
 
Jag vill bara att vi alla ställer oss en enda fråga: 
Varför gör du dig själv olycklig när du egentligen vara lycklig?
 
Jag vet inte hur jag ska hantera starka känslor. Och vanmakten, frustrationen över att mitt liv inte ser ut som jag pressade fram i mina drömmar när jag var mindre. Det kväver mig att ha för mycket att göra, samtidigt som jag mår dåligt när jag gör för lite. DET är mitt problem, egentligen. Mat var ju aldrig problemet i sig, eller hur?  För i så fall hade jag varit lycklig i somras. Benig och jävlig, men nä. Livet sög faktiskt. Lycklig när jag vägde ytterligare tio kilo mindre? Nej. Allt var bara värre. Mycket värre. 
 
Så om jag nu mår som bäst idag, i den normalviktiga kroppen jag har idag: kan jag inte ta det som ett bevis på att det faktiskt är såhär min kropp ska vara för att ge mig de bästa förutsättningarna att rätta till de saker som egentligen är fel? Som egentligen är det jag har misshandlat mig själv på grund av så länge?
 
Jag vill att vi alla tänker och känner efter. För vi kan inte leva såhär hela livet. Det finns ju inte på kartan.
Jag tycker om er alla för mycket!
 
Och jag tycker om mig själv och sambo för mycket!

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-02-23 11:19:18

Fantastiskt bra skrivet! Glad att jag trillade in på din blogg!

Svar: tack! du är hjärtligt välkommen :)
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-02-23 14:55:15

Du är så himla klok Emma! Vet du det? Hade jag inte vetat att du va 21 så hade definitivt trott att du va minst 25+. Du har så mycket insikt och ett sådant fantastiskt skrivspråk. Varje ord du skriver är nästan alltid mitt i prick och varje inlägg du skriver säger så himla mycket om vilken stark och bra tjej du är. Jag är så imponerad Emma. Det har knappt gått 6 månader sen du började kämpa på riktigt och se hur långt du har kommit. Jag tror du står i ännu ett vägskäl nu. Du är inte frisk och fri än men det är dit du vill eller hur? Och du kommer ta dig dit. Några steg till. Steg som får Emma att må bra, känna känslor, acceptera dem, hantera dem och släppa allt det där sista håller dig kvar i ätstörningen. Du kan och du kommer klara det. Jag tror på dig. Och du saker vi inte kan göra något åt är fruktansvärt jobbiga. Försök att släppa det. Du måste fortsätta fokusera på dig själv och ditt eget välmående.

Kram fina du!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela