ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En väldigt kall söndag, med vän-värme!

Publicerad 2013-02-24 16:40:07 i Allmänt,

Idag har jag verkligen varit en annan människa!
Jag skuttade upp (följden av en hostattack i och för sig) vid åtta, läste lite skolbok, pressade apelsinsaft till sambo och värmde den sista minibaguetten till honom till frukost. Jag tycker vi är lite för dåliga på det där småomtänksamma ibland, så jag tänker höja standarden lite! Efter en lite småsåsig mysig frukost satte jag mig och nästan sträckläste ett kapitel i skolboken (tro mig, det har aldrig hänt innan!), fixade en härlig lunch (exakt samma som igår, hehe) och sedan satte jag mig på cykeln och cyklade den fem kilometer långa vägen hem till A, mina finaste underbara A. "Fem kilometer är ju ingenting när man cyklar?!" kaxade jag mig. Utan att tänka på att det var andra sidan Lund, uppåt. Och motvind. Och snöblandat regn. En gubbe med käpp gick om mig i en uppförsbacke... 
 
Väl framme, efter att ha beklagat mig, var det såklart underbart mysigt. A är en av mina närmsta vänner, vi har bara klickat direkt och fortsatt på den vägen liksom. Vi drack kaffe, år chokladwafers och ja. Pratade. Om allt. Och ingenting. Innan jag cyklade tillbaka, nästan tre timmar senare (vilket kändes som fem minuter), planerade vi en mysig hemmakväll snaaart. 
 
Nu tänkte jag förbereda det sista inför seminariet imorgon, sedan ska jag bara slöa resten av kvällen. Varmt bad, ansiktsmask, soffa, dator, TV, te..! En riktig söndag! Men som sagt, innan dess... Suck!
 
Mitt i allt detta har matspökena tystnat, idag har jag bara varit en ovanligt ambitiös tjej som heter Emma. Fika med kompis, snickesnack. Innemys. Härligt. Skönt. Det finns lite mer lugn i mig nu. Tänk vad några timmar med en vän kan göra! Eller sambo för den delen. Vad hade jag gjort utan dessa människor???

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-02-24 18:48:08

Tack så mycket nu börjar jag att se möjligheterna med ett jobb! :) Jag börjar i mitten av mars, så ska försöka att hinna läsa på mig och skaffa ett bättre självförtroende tills dess ;)

Va tråkigt att höra att du också har varit med om det :-( Nej det är väl så att ens problem inte försvinner över en natt. Då skulle man ju inte haft så mycket problem med dem om de var så lätta att bli av med. Ska försöka att inte känna skuld. Tror att jag skulle behöva ha någon professionell att prata med för jag vågar inte ta upp denna skuld med någon i min närhet, vill inte att de ska veta om mina mörka tankar om mitt liv.
Fick du någon hjälp med att bearbeta det som hände?

Låter som att det går upp och ner för dig nu det senaste. Det låter sunt på något sätt för friskhetsprocessen går inte helt rakt upp och matspökena kan komma när man minst anar det. Det som är skillnaden nu är att du har bättre möjlighet att tackla dem och inte låta dem påverka dig. Tankarna försvinner inte så fort man ändrar sina handlingarna som du vet, men med tiden så kommer de att allt mer sällan göra sig påmind. Det lät som att du hade en riktigt mysig söndag :)

Lycka till med seminariet imorgon och krya på dig <3
kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela