ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Emma-mys!

Publicerad 2013-02-15 20:42:12 i Allmänt,

Sambo har smitit in i arbetsrummet,
och jag har tagit över soffan. Pirate Bay AFK är på, sitter och småfnissar lite hittills. Passar dessutom på att testa Yollibox-glass, äntligen hittat butik i Lund som säljer den! 
 
 
Choklad och jordgubb, och jisses vad god! Fräsch, smakrik och mumsig! Tummen upp, från soffan. 
 
Det är skönt att äta glass och lite godis utan att behöva tänka femtusen gånger. Även om jag ibland tänker kanske en-två-tre gånger, vet jag att det blir bättre och bättre. Det spelar inte samma roll. Idag har jag PMS, känner mig nästan lite febrig och tänker inte "stå emot", "vara duktig", "vara disciplinerad" etc, det är bara bullshit. Min kropp kanske inte behöver choklad och glass för att överleva, men magen sjunger lite fint nu och det tar jag som ett tecken på att jag gör mig själv en tjänst. 
 
Jag vet att vissa beteenden och tankar är svåra att förändra, att bryta. Det är svårt att inte ha "katastroftänkande" när man äter något onyttigt, jämfört med annars tortig idiotnyttig mat. Men det är väl ingen katastorf att göra något som man mår bra av? Bara det motsatta. När man går emot ens naturliga instinkter. 
 
Jag vet också att man kanske inte ska äta godis varje dag. Drt är inte så bra för tänderna och man borde kanske se till att få näring från andra källor. Dessutom uppskattar man godis mer om man äter det mer sällan. Bla bla bla. Just nu äter jag godis nästan varje dag. Men för att inte få ångest eller dåligt samvete tänker jag på allt jag har missat. Jag har lite dispens från sundhet efter fyra års svält. En dag tröttnar jag nog!
 
Så sluta tänka katastrof kring saker som faktiskt är härliga. En middag med som älskling, en fika med en vän. Lite godis i soffan. Det är guldkant, det tycker jag verkligen. Oavsett vad man tycker om, i mitt fall är det choklad, i en god väns fall är det goda ostar osv. Men det är det du tycker om. Det du njuter av. Människan uppfann allt det där goda och varför ska en uppfinning styra oss? Varför ska något vi själva skapat ha makten över oss, styra våra val och uppta våra tankar? Det är att ge mat och gott alldeles för stor plats i sitt liv. Det finns så mycket annat man måste lägga fokus på ändå, så mycket trevligare saker man kan ägna sin tid åt. 
 
Kom ihåg det: ditt liv är inte mat och onyttigheter.
Du får unna dig, precis som alla andra friska människor. 
Det är ingen synd att njuta av något mindre nyttigt ibland, 
bara jäkligt najs!

Kommentarer

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2013-02-15 20:52:28

Jag åt choklad yolliboxen förut ju; Gudomlig! Har tänkte testa jordgubbe nästa gång, den var god alltså? ;)

Att unna sig är bra för själen; som min psykolog sagt flera gånger. Mat är näring och gottigheter är ren njutning för själen, något alla människor någon gång måste få njuta utav. Tog chips och blev nöjd med halva påsen, tre chokladrutor ur båda mina två chokladkakor jag fick av pojkvännen igår. Ibland är livet rätt bra <3

Svar: Åh, chokladen var nog faktiskt godast, men det bästa är ju att blanda choklad och jordgubb, muuuums! Såg att det finna mango och "naturell" också, vi får arbeta oss igenom? Jordgubb var fräsch och god, sedan älskar jag ju förpackningarna lite också...
DOCK har jag en glassmaskin hemma jag har fått låna av mamma, egengjord yoghurtglass är nästan godare. Men i mån av tid och sådär.. hehe!

Tyckte blommorna och chokladen var URgulligt, klart du ska njuta av det! Jag köpte hem sådana där sourcream- stjärnor man alltid åt som liten, haha, bra att ha hemma om man får det där saltsuget! Hur var dina chips?

Stora kramar <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: L*

Publicerad 2013-02-15 20:59:28

Tack för detta inlägg just ikväll! Tycker intellektuellt precis som du, men blir ändå så lätt antingen-eller eller påverkad av dumma rubriker i kvälls-/tjej-/hälso-tidningar...

Fast mer relevant just nu: var i Lund??? ;-)

Kram numera trogen läsare (fast rädd att råka se dig på stan - föredrar anonym-räddare-i-nöden för nån som ligger steget efter)

Svar: Åh hej!Jag vet, antingen-eller:tänk är sjukt jobbigt. Men det är faktiskt något man kan arbeta bort, det försvinner mer och mer tills det känns för ologiskt mest hela tiden! Så misströsta inte!!!

Jag hittade yolliboxen på malmborgs, och passade nog hade de 2 för 79kr, så fick ju passa på och testa!

Bor du också i Lund? :)

Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2013-02-16 08:32:24

ja du, vacker-emma. kommenterar varje inlägg, men vad ska jag säga? tänker på dig och är sååååå med dig i varje steg; bakåt och framåt. fan vad mkt lättare det hade varit ifall jag bara smsade dig isället;) kram och kääärlek och saaaaknar dig (men nada press utan take you time)

Postat av: ida

Publicerad 2013-02-16 10:46:35

Vad är det för speciellt med den glassen? Godare än vanlig?

Svar: Yoghurtglass, lite fräschare smak och "fluffigare" på något sätt!? Testa, så förstår du vad jag menar! Chokladsmaken var godast ;)
ungefaer.blogg.se

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2013-02-16 14:35:49

Sv:
Ja men exakt, vi får arbeta oss igenom yollibox världen ;) Tror de ska komma nya smaker nu i vår också, tihi! Mango verkar ju vara hur gott som helst också. Fått höra att den naturella inte alls smakade så jätte bra ;)

Ja men ååååh hemmagjord glass måste ju vara hur gott som helst ju!
Mina chips smakade jätte gott :D Åt ju även utav chokladen, sjukt gott de med. Kram på dig <3

Svar: Hahaha, åh om jag inte hade varit sjuk, och du inte hade bott långt bort hade jag bjudit hem dig på middag idag, tänkte göra egen glass idag nämligen (yolliboxarna rök igår, hehe) <3Mango får det bli nästa gång och en ny choklad! Jag ska nog göra egen ananasglass idag, det är supergott!
Vad mysig din kväll lät igår, jag är helt såld på naturgodis, framför allt mandlarna i yoghurt..
Hoppas du har en fin söndag nu sötnos
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Malin

Publicerad 2013-02-16 16:19:35

Du har en jättefin blogg och jag kämpar också mot min ätstörning! Men ville bara säga att jag tycker du är en stark tjej och jag tror på dig :) <3

Svar: Men åh vad härligt, tack tack tack! Vilken mysig blogg DU har, kämpa på fina du!
Stor kram
ungefaer.blogg.se

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2013-02-17 14:05:46

Sv:
Men vad gullig du är! Självklart hade jag tackat ja och haft en mysig stund med dig. Synd bara att man bor så långt bort ;) Naturgodis är ju så GOTT. Igår var jag konstigt nog endast sugen på yoghurt russin, tihi. Min kväll var faktiskt bra, även fast jag inte trodde det ;)

Krya på dig och hoppas du har en fin söndag sötis <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela