ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Att vara missnöjd över rätt sak

Publicerad 2013-02-04 20:11:57 i Allmänt,

Det var ett tungt samtal idag.
 
Gamla minnen drogs upp, saker jag mer eller mindre förträngt. Så enkla ord egentligen, "jag bodde där, jag gjorde det". Men alla känslorna finns ju kvar, inuti mig. Förknippade med platser, personer, perioder. Mörka, hemska år som ätstörningen åt upp för mig. Jag skäms över den människan jag var då, innan. Ljög, snattade, låtsades vara glad, svalt och hetsade. Eller, skäms. Jag tycker synd om henne. 
 
Samtidigt var det ett bra samtal, för jag fick en utmaning till nästa vecka: att lära mig att trivas i mig själv. Kanske inte går på en vecka direkt, men det är mer för att sätta ut mål jag ska jobba med aktivt. Trivas i sig själv. 
 
Hur gör man det då? Jag vet ärligt talat inte. Hade någon vetat en generell formell för att trivas med sig själv så hade nog väldigt få människor mått dåligt. Tror inte ni det också? Minus en och annan psykopat, är inte det mesta "onda" beroende av en människa som inte mår bra med sig själv, egentligen? Jag brukar tänka så i alla fall. 
 
Den viktigaste tanken jag fick idag var i alla fall denna:
Eftersom min vikt är något under normal-snittet för min åldersgrupp, så kan det inte vara min vikts fel att jag inte trivs med mig själv. Det vill säga, jag kan inte skylla mitt missnöje på att jag skulle vara tjock och fet t.ex. Det är bara ett sätt att kanalisera sitt missnöje, att måla dit det på något annat. I grund och botten handlar det väl egentligen om något annat. Såklart. 
 
Samtidigt tycker jag att det är en genial tanke: det står svart på vitt att min vikt är inom det normala (för det är den!). Då finns det ju inget att gnälla över där? Om jag hade varit väldigt underviktig/överviktig kanske jag hade kunnat klaga över min kropp. Men inte nu. Den är ju faktiskt perfekt, viktmässigt.
 
Så vad är jag missnöjd med egentligen? För där har jag nog den där punkten jag måste massera, mjuka upp och skölja bort för att känna mig helt tillfreds. 
 
Jag vet faktiskt inte vad det är som är fel. Kanske är inte ens något "fel" utan bara inte som jag vill ha det. Jag måste bara sluta lägga det obehaget på min kropp, annars kommer jag aldrig komma på vad det är och kunna göra något åt det. Det är först nu jag har möjlighet till det, nu när ätstörningen inte spökar hela tiden och hjärnan är pigg och glad. 
 
Kan vara den svåraste uppgiften hittills alltså. Men just nu är jag helnöjd, i soffan med mycket pasta carbonara i magen. Äntligen mätt! Sådär härligt segmätt. Det lägger sig om ett tag och blir bara mysigt. På kvällen ska man vara mätt och lite trött, eller hur? 
 
Men även om jag inte blev lika mätt på lunchen var det inte matens fel. Dock stolt över mina första egengjorda köttbullar:
 
Mumsfilibabba!

Nu ska jag sätta mig och läsa, njuta av kvällen och förbereda mig inför en tiiiiiidig morgon imorgon. Ska på kurs igen, denna gången baristautbildning. Dock i Malmö, ska vara där prick åtta (he..he...). För en något bekväm Lundastudent är det omänskligt att inte ha akademisk kvart...
 
Hoppas ni alla har en fin kväll
 
Och kom ihåg:
Missnöjet är inte kroppens fel egentligen,
det är något vi applicerar på den stackaren!

Kommentarer

Postat av: Linnéa - För mycket tankar, för lite förstånd

Publicerad 2013-02-04 20:38:18


Det är sjukt sant. Man tar ut sitt dåliga mående på maten för att det är det m,an kan kontrollera och tar ut självhatet på kroppen får det är något man faktiskt tror att man kan förbättra.
Kram på dig! <3

Svar: Ja, precis så är det ju! Idag har jag försökt pränta in det, suttit och tittat på mig själv, mina "hatade" ben osv och bara tänkt "detta är en normal, fin, välmående kropp. That's it! Jag har TUR som har den, så många andra människor med livshotande sjukdomar är nog avundsjuka på det. Det är SLUT på att pissa på normala saker, en fin kropp. Dags att leta reda på och ta tag i det där andra som är det egentliga problemet!
Stor kram
ungefaer.blogg.se

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2013-02-04 21:02:06

Kloka, fina, modiga människa!

Svar: <3 !!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-02-04 23:19:47

Emma!
Du är klok som en bok!!

Svar: Fick ju en hjärna av någon också ;) Längtar till fredag<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-02-05 16:58:34

Du har helt rätt, angående att det inte kan vara kroppen det är fel på. Man hade ingen som helst anledning att börja banta och ändå gjorde man det? Trodde kanske att det skulle lösa det man inte tyckte om? Nej, dags att försöka att ta tag i det riktiga problemet och låta stackars kroppen få må bra.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela