ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Att göra något åt ett dåligt mående

Publicerad 2013-02-13 19:46:17 i Allmänt,

Hej alla underbara fina läsare!
Era kommentarer är som vanligt en stor styrkekälla, jag tycker att ni är helt fantastiska!
 
Jag har inte mått bra de senaste dagarna. PMS? Kanske. Men inte bara. Ni kanske kommer ihåg Bilbo Baggins kommentar i den första Sagan om ringen filmerna:
 
 I feel thin, sort of stretched, like butter scraped over too much bread

Så känner jag mig. På väg hem från jobbet idag fastnade allt syre i halsen, jag såg ingenting när jag cyklade för tårarna som trängde fram. "Gråt inte Emma, gråt inte, stackars sambo!" tänkte jag och försökte ta djupa andetag. Det hjälpte inte. 
 
På grund av mycket att göra på jobbet idag kunde jag inte äta något under tiden och fram tills jobbet hade jag föreläsning. Resultat: kom hem klockan halv fyra och hade inte ätit någonting sedan frukosten vid åtta. Not good.
 
Jag trodde att jag skulle svimma medan jag värmde lite rester och bredde en macka. Satte mig ner och glupade i mig. Satt still och kände efter. Fortfarande kort andning, herre gud, vad är det med mig?
 
Tittade på skolböckerna. Stickandet i kroppen började. Tänkte på kören ikväll. På min mobil som jag glömt på jobbet. Tårarna började rinna. Kroppen började sticka, smärtsamt. 
 
Bilderna poppade upp. Bilder på knivar, skärsår, tabletter, domningen spred sig och jag kunde inte andas alls. Atarax, darrade när jag tog en. Försökte att inte visa sambo, låte honom vara ifred. Grät, sa att jag mest var trött. Lade mig ner i sängen en stund, livrädd för att göra mig själv illa. Vet ni den känslan, när man bara måste vara helt still för att inte frestas att skada sig själv?
 
Ångesten lade sig lite. Sedan påminde mig en sak om sambos utbyte han precis har sökt till och då brast det igen. Försökte ta mig ut, cykla och hämta min mobil men köpte bara cigaretter istället. TIllbaka hemma, fan fan fan Ataraxen räckte inte. Ingen luft. Panik. Tårar i ögonen, halsen och näsan, täpper till. Sedan låg jag i sängen, sambo kramade på mig och klappade mig sakta. "Såja, gumman". Som en fast punkt i allt det där mörkret, en trygg värme från hans hand på min kropp. Sakta kom jag tillbaka från paniken. Sakta slutade livet falla i bitar framför mina ögon, istället fokuserade jag på hans hand, hans röst. Gråten ebbade ut och jag kunde andas igen. Prata.
 
Det har blivit för mycket på sista tiden. Jag tänker inte ens skämmas över att det känns så, får det handlar om mitt mående. Och det tummar jag inte på, inte en millimeter. 
 
Därför har jag bestämt mig för att dirigera om lite, göra lite annorlunda. 
Jag kan inte plugga heltid, jobba, träna, sjunga i kör, gå i behandling, träffa kompisar, träffa sambo mycket, blogga och ändå ha tid för mig själv. Inte just nu i alla fall. 
 
"Men du har ju orkat mer innan, din svage jävel" viskar den elaka rösten. 
Det skiter jag i!, svarar jag. För jag mådde inte bra då heller. Det är inte att vara stark, att köra sig själv i botten om och om igen. Det är att bryta i tid som är starkt, som är klokt. Jag tänkte berätta mer om min planer imorgon!
 
Oavsett så mår jag mycket bättre nu när lite beslut är tagna. Tack vare en fin, förstående sambo kom jag till lite klarheter och är lugn i kroppen igen. 
 
Det som skrämmer mig är hur otroligt dåligt jag kan må och hur stark viljan fortfarande kan vara att skada mig själv. Jag har aldrig skurit mig, men jag har bränt mig på insidan av armen tidigare. Det är inga fina ärr. Det är ingenting jag är stolt över. Och jag har varit fenomenal på att skada mig själv med mat istället. Det är slut på det med. Det är dags att vara stark för min egen skull nu. Det är dags att bli en stark, vuxen Emma som tar kloka belsut för min egen skull. 
 
Det är så jävla dags!

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-02-13 20:25:45

Fina fina Emma! Får nästan tårar i ögonen när jag läser det här. Du är så himla stark och så himla bra. Men du får inte glömma att du kommit väldigt långt på kort tid. Bakslagen kommer att komma. Försök andas, bara vara och släppa på alla krav. Det finns inga krav på att du skall vara mer än bara Emma. Du är du och det räcker. Jag tror att det är klokt att du stannar upp lite nu. Sortera bort det som blir för mycket och försök att njuta av det andra istället.

Massa massa stora kramar till dig <3

Postat av: En mamma

Publicerad 2013-02-13 21:31:45

Fina, fina Emma!
Jag blir starkt berörd av att läsa om din ångest och känner tårarna som kommer. Du behöver inte vara stark hela tiden, du behöver inte vara glad jämt och du behöver känna in vad som är lagom för dig. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet om man planlägger livet efter vad man orkar en bra dag för andra dagar räcker orken inte till. Du har gjort enorma framsteg och gör ett hästjobb varje dag som går i behandling. Att gå på samtal motsvarar nästan ett heltidsjobb bara det. Att du ska lära dig känna in vad som känns "lagom" låter som en viktig del för ett bra mående. Fortsätt kämpa för vi är många som håller tummarna för dig, älskar dig och finns vid din sida livet ut. <3

Postat av: annii

Publicerad 2013-02-14 07:40:18

Ja, det är så JÄVLA dags! Och i'm standing right here by you. Nu och alltid, villkorslöst.
Kärlek!

Svar: Alltså, åh vad du är fin! DETSAMMA!!! Ligger sjuk i soffan nu :( Mailar dig senare idag pudding! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2013-02-14 14:04:56

Helt rätt tänkt, kloka du!

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-02-14 14:34:10

Alltså fina Emma...

Man KAN inte ha så många järn i elden utan att bränna sig!! Selektera nu bland alla "måsten" och "roligheter"... prioritera DIG själv högst upp och så blir det vad det blir.

Prestationsprinsessor biter alltid sig själva i baken, ingen tackar en för det...

Ta hand om DIG... KRAM

Svar: Haha, jag ÄLSKAR den kommentaren Hanna, TACK! Det är precis så det är, det var så rakt och härligt att läsa! För mycket att göra slutar i totalt mentalt kaos..!
Du, du som gillar mer LCHF-mat, har du testat att göra pizzabotten men woopsie:srecept? En kompis till mig testade det och gav tummen upp, påminde nog iofs lite om det receptet du hade testat.. !
Stora stora kramar!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela