ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Läsar-fråga!

Publicerad 2013-08-08 11:54:00 i Allmänt,

Fina härliga F skriver:
 
"Wow Emma! Jag blir så imponerad. Du har kommit så lång och du är så KLOK. 
Du inspirerar mig, du är min förebild och jag har verkligen längtat efter det här inlägget. Tack <3 

Har dessutom en fråga. Hur lång tid tog det för dig innan du blev av med "jag måste vara smal"-hetsen? 
Jag är i en period där jag äter helt ok, jag ger kroppen för det mesta det den behöver och min fysiska hälsa har blivit betydligt bättre. 
Men ändå så står jag här och tror att jag "bara jag får vara smal" så klarar jag det mesta. Kan inte riktigt släppa kontrollen över kroppsuppfattningen. 
Hur handskades du med det? 

Hoppas min fråga är begriplig. Ta hand om dig och tack igen. Kram!"

Hej F!
Tack för fina ord, de värmer verkligen!
Din fråga är mer än begriplig, jag känner verkligen igen mig i dina tankar kring "måste-vara-smal". Men innan jag svarar på den tänkte jag bara bryta ner dina meningar i några viktiga stycken:
 
- "jag äter helt ok"
- "jag ger kroppen för det mesta det den behöver"

För mig som föredetta ätstörd vet jag att de orden är stora och viktiga, att du har börjat komma på rätt väg, mot friheten. Men som friska Emma reagerar jag ändå, eftersom jag tror och hoppas att du en dag skriver till mig att du mår bra, din kropp mår bra och att ni två har allt ni behöver. Nöj dig aldrig med ok eller för det mesta. Det går att komma till super och alltid! Och du kommer också komma dit!
 
Men, över till din fråga! Jag tycker mig ana att det är en väldigt tuff period nu, jag tyckte det själv när jag var där. Det kändes lite som i valet och kvalet, jag åt bättre och märkte att kroppen ville förändras. Växa. Kompensera inte! Våga! För det är verkligen det det handlar om, att se sina tankar för vad de är: sjukdomens försök att dra tillbaka dig ner i skiten. Innan du blev sjuk kände du nog inte att ditt mål i livet skulle vara att bli smal smalare smalast? För det är inget friskt mål att ha, eller en frisk press att känna, den där smalhetshetsen. Eller hur?
 
Ens kroppsuppfattning som sjuk är rent åt helvete. Det tror jag redan att du vet. Från en dag till en annan (eller varför inte timme efter timme?) ser du olika saker när du ser dig själv i spegeln. Ibland lite mer klarsynt, ibland helt fel. Men alltid fel. Det som tog mig längst tid var att se mig som jag är på riktigt, inte lägga till här och där. Skev kroppsuppfattning är något som tar tid att bli av med, jag kämpar med det ibland nu med. Alltså: du kan INTE lita på vad du känner och ser just nu! För att orka bli frisk bestämde jag mig för att lita på andras ögon. Sambo, mamma, min behandlare etc. De fick vara mina ögon angående mig själv. Jag fick dem båda (fånigt nog, men jag tror jag behövde den sjuka tryggheten) att lova att om jag blev överviktig skulle de säga ifrån. Det har de fortfarande inte gjort och jag tror inte att de kommer behöva göra det. För nu ser jag själv istället. Du måste våga lita på vad andra som älskar dig och som du litar på ser. 
 
Om det är till någon tröst kan jag berätta att det var det sista svåra steget att ta för mig, att acceptera min kropp för hur den vill vara. Jag ryser när jag minns hur jobbigt det kändes att tömma garderoben på för små kläder, hur jag grät när jag skulle gå till en föreläsning och tjockhetskänslorna kom. Det var verkligen hemskt och jobbigt och tufft. Samtidigt är också en väldigt viktig process, som ska leda dig till att faktiskt tycka om din kropp som normalviktig! För ärligt talat, det gör jag idag. Även om jag hade skrattat åt den som påstod att jag skulle komma att göra det för ett år sedan. 
 
Ditt värde sitter inte i din vikt. Ditt värde är att du är den du är, med allt vad det innebär. Och allt det du är kan och orkar du inte visa som sjuk, man lever som en stympad själ i en sjuk människas kropp!

Se att det är sjukdomen som känner "bara jag är smal" och faktiskt inte du,
för genom att bena ut vem som känner vad kan du besegra de värsta tankarna, 
befria dig själv bit för bit från en dödlig sjukdom
och bli frisk, fri, vacker och lycklig!
 
För frisk, fri, vacker och lycklig väger faktiskt miljarder gånger tyngre
än att vara smal!
 
Stora styrkekramar och massvis med varma tankar
 
/Emma

Kommentarer

Postat av: F

Publicerad 2013-08-08 16:34:38

Jag sitter på bussen, jag har läst ditt svar och jag storgråter. Du berättar allt som jag någonsin behöver höra. Du är så klok, så pedagogisk, så ärlig. Jag tackar ödmjukast för dig fina, välbetänkta svar. Jag hoppas att du förstår hur mycket det betyder att du svarar. Jag ska ta till mig ALLT! Du räddar liv Emma! Ta hand om dig och massor av varma kramar!!

Postat av: annii

Publicerad 2013-08-08 18:38:33

åh, finare förebild än dig emma hade jag aldrig kunnat finna. du ger så himla mkt och det uppskattas enormt. kram och kärlek

Svar: Älskar dig Anni!Du är så himla fin och jag saknar dig min vän <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: F

Publicerad 2013-08-09 10:52:31

En liten fråga också, får jag kopiera min fråga samt ditt svar till min blogg? Vill att så många som möjligt ska ha möjligheten att läsa detta. Jag länkar ju självklart till din blogg i så fall! Helt ok och förståeligt om du ill att jag låter bli :)
<3 Kram!

Svar: Nej men gud, klart du får sötnos!!!!Blir bara riktigt stolt och glad över att du vill det!
Stora kramar! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2013-08-13 16:47:53

Vill bara säga TACK till dig fina, finaste Emma. Känner egentligen inte dig. Men ändå känns du som en kär gammal vän. Jag sitter här och tänker tillbaka liksom när jag först hittade din blogg. Hur jag fann mod i dina svar, dina rader! Hur mycket du kommer betyda för mig. Och har! Skit, kommer aldrig glömma dig och din blogg.

Sammanfattningsvis: Du är fantastisk och du hjälpte mig att inser att jag också är det. Hur fantastiskt är inte det?

STOR KRAM <3

Postat av: annii

Publicerad 2013-09-08 21:25:25

Läser igen, klart favorit i repris. Jag behöver dina ord, din trygga erfarenhet, din klarsynta sanning. Jag behöver våga o du ger mig hopp. <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela