ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Tacksamhet

Publicerad 2013-04-15 20:51:55 i Allmänt,

En liten kvällsfilosofi:
Tänk att vi lever.
Så jäkla klyschigt, jag vet. 
Men ändå. 
Om vi slänger undan klyschan och ser meningen för vad den är. 
Tänk att vi lever!
 
Jag går en kort promenad med sambo, andas in frisk vårluft och njuter av att jag nästan är för varm i jackan. Blå hav av scillas breder ut sig bland träden, fåglarna verkar kvitter-kackla om vilket träd de ska sova i i natt. Solen börjar tona av mot rosa, det är så lugnt ute vid den tiden av kvällen. Ni vet nog hur jag menar. 
 
För där går jag. Ja, går. Trots benskörhet. Tack för att det inte gick längre!
Och där går sambo. Med migTack för att jag är frisk nog att ha ett bra förhållande!
Jag andas. Jag är glad. Kroppen är glad. 
Det är ingen självklarhet!

Och även om liver rullar på nu, nu när det är nästan helt bra, så vill jag inte glömma tider som varit. Hur jag har varit, hur jag har mått. För den där underbara totalt upppfyllande känslan av värdnad inför livet, den är fantastisk. Jag hoppas att jag kan bära med mig den som ett diplom under resten av livet. 
 
För det är fan inte självklart att man är frisk, det vet vi alla. Att man mår bra. Att man känner att man har (någorlunda) kontroll över sitt liv, vilken riktning det ska ta. På något sätt vill jag dela med mig av den där känslan till de av er som stundtals tvekar, eller lever i det där fruktansvärda ingemanslandet mellan att stanna i sjukdom eller att våga bli frisk. Skicka ut en liten bit av känslan av livsglädje och frihet, så att ni vågar. Det är inte farligt, det är jobbigt men så fruktansvärt härligt. 
 
Och det blir bättre hela tiden. På bilden jag publicerade i föregående inlägg ryckte jag till lite när jag såg min arm bakifrån. "Ser jag ut sådär bakifrån?". Tydligen! Och för ett tag sedan hade jag skruvat på mig av obehag, suttit och tittat och tittat, hatat. Men nu är jag bara rätt jäkla stolt. Över att det är jag. Att jag ser så frisk och fin ut.
Jag är ju trots allt kvinnan i mitt liv!

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2013-04-16 09:33:10

Du är så himla bra och vacker är du människa:D!

Postat av: Michelle

Publicerad 2013-04-16 14:39:58

Åh, så härligt skrivet!

Postat av: emma

Publicerad 2013-04-16 18:43:49

Hej Emma!

Jag är en annan Emma med liknande historik som dig, jag är några år äldre misstänker jag (fyller 25 i år) men ibland undrar jag om du inte är 100 gånger klokare ändå. Jag har läst din blogg i ett par månader nu säkert, ibland sporadiskt, men idag tänkte jag att jag ju måste berätta att jag tycker du verkar fantastisk. Detta sitter ju jag och tänker när jag läser, ungefär "wow, vilken tanke/insikt/smart strategi, vilket klokt tankesätt och vilken sanslöst vacker tjej. Ingen idé att hålla inne på detta, så nu vet du. Du är till stor hjälp för mig och, uppenbarligen, många många andra och jag hoppas de besvärligheter du haft i tillvaron nyligen reder ut sig till det bästa för dig och alla involverade. Stor kram från en annan Emma i Uppsala!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela