ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Klädberget växer

Publicerad 2013-04-02 10:54:00 i Allmänt,

Kom hem tidigt från skolan idag och tänkte: fan heller!
Aldrig mer känna mig tjock på grund av MINA EGNA kläder!
 
Det ursinniga rotande började. Tio par jeans till rök. En flyttlåda med kappor, trånga blusar. Påsar med klänningar. Jag får inte plats i de där kläderna. När jag håller upp dem ser jag det, de är inte gjorda för en vuxen kvinna som är 173 cm. Inte en frisk sådan i alla fall. 
 
Så jag sanerar. Sanerar sjukdom, sanerar ätstörning.
Varför ska de hänga där?
Som ett dåligt samvete för att jag blev frisk?
Ett hemskt minne?
En snuttefilt som smakar skit?
Det finns ingen bra anledning!
 

Så nu står de här i vardagsrummet, en hel hög med vackra hemska minnen. En annan Emma, en sjuk Emma som jag inte vill vara längre. På väg ut, mot erikshjälpens insamlingstunna (hoppas de får plats!). Helst hade jag velat bränna upp dem och dansa lite på glöden, tjuta lite som en indian. En segerdans. 
 
NU kan jag sätta mig och plugga. Andas lite lättare. Senare ska jag iväg på behandlingsmöte, efter det ska jag träffa en vän och sedan träna ikväll. Gympa medel på friskis är bland det roligaste jag vet!
 
Behandlingsmötet då? Jag tror den där timmen kommer att kännas som en kvart, som det gör när det har hänt mycket i mitt liv. De senaste veckorna måste vara ett nytt rekord i "Emma tillbaka till livet"-projektet!
 
Sambo och jag då? Jag har inte skrivit mycket om det, men vi har haft en svacka. Det är mycket som förändras i och med att jag har förändrats. Maktbalanser och gränser flyttas. Så måste det vara. Så måste det bli. Men jag tror verkligen att det här kan bli bra i slutänden. Med lite mer tid för oss båda att  vänja oss. 
 
Jag saknar Malmö i alla fall. Mina vänner, fina fina älskade vänner. Spontanitet och fler valmöjligheter. Mindre rastlöshet. Jag har nog länge känt mig lite avskärmad här i Lund, eftersom mina närmsta vänner bor i Malmö (minus A, älskade A bor här i Lund). Vi får se hur det blir med det i framtiden, jag vill gärna tillbaka. Fast med sambo såklart!
 
Just det, plugga var det ja...
Återkommer ikväll efter min hektiska dag! 
Stora kramar
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-04-02 16:07:12

Jag har också nyligen rensat ut kläder som blivit för små. Skitjobbigt att prova dem och få bekräftat att jag blivit större. Men de har, som du säger, hängt där som ett dåligt samvete. Och nu känns det bättre. En liten del av mig vill fortfarande att jag ska kämpa mig i dem igen. Men den övervägande delen vet att det inte är värt det, finns så mycket bättre saker att lägga tid och energi på.

Intresseant och underhållande blogg!

Svar: Ja, sådär kändes det verkligen för mig med! Men nu är de förvisade till förrådet, nästa steg är att försöka sälja några på Tradera, resten får släpas iväg till Erikshjälpens låda vid tillfälle. Ska bara samla lite kraft innan, men nu trivs jag i min walk-in igen! Den är sanerad!!!
Starka du, kämpa på och glöm de där sjuka tankarna. Jag försöker tänka på dem som tvångsplagg istället: de höll tillbaka allt som gör mig till just mig!
Kramar
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2013-04-02 18:33:19

Helt rätt! Jag har slängt alla mina gamla kläder som inte passar mig längre. Jag behöver inte ha fler grejer som påminner mig att jag har varit mindre. Man ska bara ha kläder som passar en :-) Nu har du ju en ursäkt att shoppa lite fler kläder och fylla på lagret ;)

Svar: Hahaha, precis vad jag gjorde också!Äh, egentligen är det ju jätteskönt: slänga ut sjukdomen. Typ sanera! Sanera mitt liv och min garderob!
Fina du, <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-04-03 10:46:00

"Du kan göra vad du vill med dina händer och fångenskapens väggar är en myt!

Du är fri att följa vinden vart den vänder, är kläderna för trånga, BYT!"

Du är bäst Emma!!!

Kram

Svar: Det där citatet är uppskrivet i min citatbok nu: TACK !!!!!!!!!Det var så jävla skönt nu i efterhand. Terrängen är sonderad ;)
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela