ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En dags mat i bilder

Publicerad 2012-10-28 22:10:29 i Allmänt,

Okey.
 
Detta är inget program som en dietist har tagit fram. Jag betonar det och detta är EN dag av väldigt många i mitt liv. Men det kanske kan ses som en inspiration till er som behöver våga äta mer och inse att det går att äta regelbundet och från hela kostcirkeln, lite det man är sugen på och NÄR MAN ÄR HUNGRIG (dvs, inte "spara" något extra gott till t.ex. vissa speciella dagar eller kvällar). 
 
Så, frukost
Havregrynsgröt med fil, havremjölk och kanel, hemmabakat nöt och frö-bröd med smör, kesella, paprika, kalkon och lite örtsalt & peppar. Juice och kaffe!
 
Mellanmål: 1 (stor) satsumas och ett äpple (ÄLSKAR ingrid-marie just nu, små hårda och knallröda!)
 
Fika: Espresso house mudcake och kaffe med mjölk
 
Lunch:
Lite RESTER (något jag har haft svårt för) och kycklingbiffar med mumsig tsatsiki). Blev en stor portion, men det var så jäkla gott! Sambo fick offra sig på någon potatisbit.
 
Litet mellanmål innan middagen:
 
Mums! Choklad på eftermiddagen var länge en svårighet, jag sparade gärna allt godisätande tills precis innan läggdags... Vilket är lite tokigt, i alla fall på vardagar då jag behöver somna relativt tidigt. Dessutom är det SÅ mycket bättre att få den där energikicken på dagen, då den ofta verkligen behövs!
 
Middag:
Ugnsbakad lax med misslyckad citronsås (sambo krossade mitt hjärta), hasselbackspotatis och morötter i ugnen. Ännu en utmaning; att äta något som inte är SUPERGOTT. Eller ens GOTT, mer okey liksom. Men trägen vinner, och fan att jag skulle ha i mig den där portionen! 
 
Nu är det dags för kvällsmellis, vilket är samma som frukost (minus kaffe!). Och sedan har jag en skvätt hemmagjord glass kvar som gärna vill ramla ner i en skål med mig i sängen när jag läser en stund... För imorgon är ju vardag. Eh. Motsägelsefullt? Haha, nej faktiskt inte, detta är mer som en smoothie jag kör några varv i glassmaskinen. En liten vitaminshot! 
 
OBS! Denna dagen är som sagt bara EN dag av väldigt många, mina dagar ser väldigt olika ut. Dock äter jag ALLTID lagad lunch och middag, och mellanmål. Idag blev det snävt mellan lunchen och kvällsmaten, därför blev det bara ett litet kexchoklad. Annars brukar jag äta en "frukostmacka" vid varje mellis!
 
Dock blir jag själv stolt när jag bläddrar mellan bilderna i inlägget nu. Såhär såg det verkligen inte ut för några månader sedan och för ett år sedan hade jag skrattat/gråtit om någon hade påstått att jag kunde äta såhär gott varje dag och BARA MÅ BRA AV DET!
 
NI KAN OCKSÅ ÄTA BRA! VARJE DAG, ALLA DAGAR!
 
Jag lovar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela