ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Att välja rätt

Publicerad 2012-10-31 11:31:00 i Allmänt,

Hej alla fina!
 
ÄNTLIGEN inget mer tenta-pluggande, imorgon gäller det. Men dagen innan är rätt skönt att bara ta det lugnt och låta all information ligga och gro lite. 
 
Men idag hade jag tänkt skriva om val.
 
Det är ett jäkla tjatande om att välja RÄTT. 
Rätt?!
 
Rätt utbildning. Rätt resa. Rätt kläder. Rätt mat.
När man har en ätstörning anses rätt val vara att välja friskhet. 
Man pratar ofta om att personer som har en ätstörning också ofta förändras som person.
 
Jag tycker själv inte att "förändras" är rätt ord. Snarare "somnar" eller "vilar". Din personlighet FÖRSVINNER INTE, den får bara hamna bakom alla de där andra tankarna en ätstörning innebär. 
 
Det är inte konstigt att man blir, stundtals, en egoistisk skit som ätstörd. Ni måste verkligen förstå att det är naturligt att vara egoistisk; kroppen svälter ju! Din kropp kämpar för att överleva! Klart man bli introvert och lägger allt fokus på sig själv; det är en överlevnadsinstinkt. Och raseriutbrott, känslostormar, gråtanfall... Ja, jag märker själv hur gnällig jag blir efter några timmar utan mat nu. Jag förstår inte hur jag kunde leva konstant i den där allt-eller-inget:världen. Till sist stängde jag bara av alla känslor och levde som en zombie. 
 
Om du inte har någon enegi orkar du inte vara en social människa.
Om du inte har någon energi orkar du inte vara dig själv fullt ut. 
 
Du orkar inte skratta.
Du orkar ofta inte säga det du tänkte säga.
Du orkar inte intressera dig för omvärlden. 
Och du har det väldigt kämpigt med att orka leva ett normalt liv i övrigt!
 
Jag minns morgnar när jag grät för att jag inte orkade komma upp ur sängen. Jag minns morgnar när jag bara grät inombords, för jag orkade inte gråta mer. Jag levde med alla min tvångstankar i huvudet och vandrade runt lite. 
Ja, jag var mager. Men ingenting mer.
 
Med detta sagt, så är det inget svårt val, det där "rätta" valet. Frisk. 
När du sitter där och ätstörningen viskar i örat om er trygga bubbla...Det är svårt!
Du vet vad du har. 
Men är du verkligen lycklig med det?
Är det en hållbar framtid ni har tillsammans, du och din ätstörning?
Vill du älska din ätstörning i nöd och lust, åka på resor tilsammans och bli (inte så) gamla tillsammans?
 
Aldrig i livet. Erkänn. Okey, smal. Men inte olycklig hela livet!
 
Om jag säger att du kan vara smal OCH lycklig?
 
Men inte anorektiskt sjukligt utmärglad/mager (och nej, det ÄR inte positiva ord).
Snyggt smal. 
 
Ni vet det där fina ordet "slank"? Välformad, elegant. Kvinnlig. 
 
Känn efter en stund. Se ditt liv framför dig så som du lever det nu, hur det kan komma att fortsätta framåt.
Känns det bra? Ser du vänner, partners, familj, skratt, god mat, resor och allt annat fint vi drömmer om?
Eller ser du lögner, ensamhet, äggvitor och sallad, sjukskrivningar och allt fler kroppsliga krämpor?
 
JA, du kan fortsätta med din ätstörning. Alltid. 
Men du kan välja att försöka något annat. 
Eller bara testa ett tag. 
 
Min stora livboj är vetskapen om att jag alltid kan svälta mig igen. Jag är faktiskt riktigt bra på det. Men för var dag jag lever nu lägger jag en sten till på muren mellan mig och ätstörningen. 
 
Våga känna efter.
Våga längta.
Och våga sträva efter hur du vill leva ditt liv.
 
VÅGA välja friheten framför kontrollen. 
 
Fri som en fågel, som Rasmus på luffen hade sagt!

Kommentarer

Postat av: Tor

Publicerad 2012-10-31 11:45:35

Bästa inlägget hittills!

Postat av: Elin

Publicerad 2012-10-31 12:57:04

Dina ord får mig att gråta. TACK! Du är så bra!! Du har verkligen fått mig att vakna ÄNNU mer till liv!!

Postat av: Engagerad mamma

Publicerad 2012-10-31 20:15:41

Du lämnar ingen som läser detta oberörd!

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-10-31 21:51:28

Jag säger bara wow! Hittade din blogg för några dagar sen och jag är grymt imponerad av din resa och ditt sätt att skriva.

Du inspirerar och det här inlägget gav mig verkligen något. Jag står precis där nu, i vägskälet. Livrädd att lämna tryggheten. Men jag har samtidigt ett liv och en dotter som kräver att gör gör just det. Tack för att du hjälpte mig en bit på vägen i till att göra rätt val. Du är en fantastisk stark tjej som gör den här resan. Det krävs så enormt mycket mod och styrka för att lämna sin trygghet och släppa på sin kontroll. Bra jobb tjejen! Kram

Svar: Åh, fina fina du!TACK! Jag blev SÅ glad av att läsa din kommentar och jag önskar dig ALL lycka till! GÖR valet, och se hela tiden dina mål, se all kärlek du äntligen kan få uppleva fullt ut!
Vi kämpar på :)
Stor kram och mycket pepp-styrka!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela