ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Att våga vara normal

Publicerad 2012-10-06 18:01:00 i Allmänt, Tankar,

Ja, 
att man kan längta så mycket efter att vara "normal"! Om jag hade berättat om denna önskan för en sextonprig version av mig, Emma, själv hade hon suckat och himlat med ögonen åt mig. "Guuuud vad tråkigt". 
 
Men det är just det vi tappar bort, vi ätstörda människor. Något så pass normalt som att äta. Normalportioner. Lyssna på sin kropp. 
 
Vad kan väl vara mer normalt än att äta något när man är hungrig?
Skulle du låta bli att gå på toaletten om du var kissnödig?
Kanske, men i åtta timmar? En hel dag? Kanske två?
 
Det har redan hänt stora förändringar i mitt liv. I julas började sakta nya tankar att nästla sig in i mitt sjuka huvud och nya livsmedel lika så. Jag och min pojkvän började löst prata om att flytta ihop och jag insåg att det skulle vara helt omöjligt att leva ett liv tillsammans alla tre; jag, han och min äs. Det skulle bara få plats med två. Jag tror att det räcker med att säga att vi idag är sambos, min älskling och jag. Äs måste alltså bort, HELT denna gången. Inget halvfriskt. Inga lightprodukter, nyttighetstänkande och tvångsträning. Det finns varken plats, tid eller energi till det. 
 
Jag vill inte prata för mycket om vikt, kalorier, BMI och liknande, jag vet hur mycket sådant har påverkat och i viss mån fortfarande påverkar mig. Alla framsteg jag har tagit känns fortfarande lite vingliga och jag skulle aldrig vilja inverka negativt på någon som kanske råkar hitta hit. 
 
Kanske berättar jag mer sjukdomshistorik senare, om någon skulle undra. Nu ligger fokus på framsteg och tankemönster. 
 
Framsteg hittills (de jag är mest stolt över iaf):
- Äta regelbundet, frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag-kvällsmål
- Har vågat gå upp över min "magiska" 50kg gräns utan att börja dra ner på maten, snarare fortsätta uppåt
- Vågar äta/fika ute
- Slutat väga ALL mat
- Lagar kvällsmat tillsammans med min sambo
- Kan lägga upp en vettig normalportion av denna mat
- Tränar inte!!!
- Är ärlig ang. mat, både mot sambo och behandlare (STORT steg för mig)
- Slutat hetsäta/spy
- Börjat äta "normal"-mat (t.ex. pasta, ris, potatis)
- Nästan alla lightprodukter är utbytta mot de "vanliga" (t.ex. minilätta mot extrasaltat bregott!)
- Vågar säga att jag är hungrig och att mat/fika är gott
- Slutat skriva långa dagslistor över mat och kcal
- Steka i smör/olja, samt ha smör på mackan
- Bakat eget bröd för att inte veta kaloriinnehållet, vägrar räkna ut det!
 
IDAG lyckades jag äntligen äta på Subway, som jag verkligen älskade för 4 år sedan. Och vet ni vad? Det var himmelskt gott! Åt fullkornsbröd med grillat kycklingbröst, kryddost och vitlöksdressing. Mumma! Och BILLIGT också. 
 
IDAG fikade jag på stan med sambo och fast han bara köpte svart kaffe valde jag en stor härlig kladdkaka till. Trots allt åt han en hel stor sub-macka när jag bara åt den halva. 
 
Hum. 
 
Utmaningar i framtiden:
- SLUTA jämföra min mat med andras (som ni ser ovan är det ENORMT jobbigt att äta/ äta mer än mitt sällskap
- Sluta väga mig hemma (borde räcka med 1ggn/veckan hos min behandlare). 
- Sluta känna mig äcklig när jag äter något "onyttigt" (jag behöver ju det!)
- Sluta kolla innehållsförteckningar (de flesta vet jag ju ändå, de andra slipper jag gärna veta)
- Sluta väga mat överhuvudtaget (jag har ju ögon att se med!)
- Kunna ligga i min säng en hel dag och läsa, utan att ha dåligt samvete över att jag inte rört mig en centimeter och äta precis som alla andra dagar.
...
 
Det lär fyllas på, och det FINNS redan så många drömmar och förhoppningar. 
Så mycket jag vill göra av min tid, mitt liv!
 
Idag var annars en tung dag, det ÄR jobbigt att gå upp i vikt och förra veckan smällstartade jag min behandling genom att gå upp rätt mycket. Jag fick rensa ut de minsta jeansen tillsammans med sambo. Folk börjar påpeka att jag ser piggare ut. Men att det inte syns att jag har gått upp i vikt. Kanske är det mina inre organ som suger åt sig den extra näringen och gottar sig? Jag hoppas verkligen det!
 
Hittills har min viktuppgång inneburit att jag:
- Är SÅÅÅ mycket piggare (förutom på kvällarna, hade ärligt talat kunnat somna kl 20 varje kväll)
- Ser fram emot dagen när jag vaknar, vet att jag slipper svälta
- Kan koncentrera mig SÅ mycket bättre!
- Är gladare och roligare
- Glittrar lite i ögonen
- Mitt hår är mycket tjockare och blankare
- Känner mig kvinnligare och sexigare (OBS! hade idag på mig en B-kupa!!!! Hade i och för sig C innan jag blev sjuk, men efter att ha haft A-kupor som glappar kändes detta helt fantastiskt).
- När människor tittar på mig nu känner jag mig vacker och inte sjuk. (Ni vet nog stackars-dig:blicken?)
- Jag ORKAR gå, jag ORKAR vara med, jag ORKAR och VILL saker igen!
 
Förlåt för ett enormt långt inlägg. Men det finns SÅ mycket positivt att säga, så mycket en "normal", icke-ätstörd Emma kan och vill :)
 
Ha en riktigt fin lördag kväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela