ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

När osäkerheten slår till

Publicerad 2012-11-26 18:51:00 i Allmänt,

Många, måååånga männsikor lider av dåligt självförtroende. 
Eller dålig självkänsla. 
I värsta fall både och.
 
Jag har ett litet tips min mamma lärde mig för hundra år sedan (okey, inte riktigt, men det känns som det!).
Och det har jag faktiskt använt mig av enda sedan dess!
 
handlade det om att jag hatade att köra kundvagn. Det lät jättemycket. Skramlade. Det kändes klumpigt och ja. Jag hatade det. Att göra för mycket ljud. 
 
Mamma skrattade, suckade lite och skojade lite med mig.
Sedan sa hon "Bara låtsas att du är huvudpersonen i en film när du gör det! Hur hade de gjort?"
 
Jag minns att det första som poppade upp i min fjortonåriga hjärna var Julia Roberts i Pretty Woman (ja, jag tyckte hon var skitsnygg och förstod nog inte riktigt vad som var fel med latexstövlarna hon har i början. Härliga tider...).
 
Så jag gjorde det. Sträckte på mig. Slappnade av. Och körde den där jäkla skramlande kundvagnen över parkeringen. Kände mig nästan lite cool när jag kopplade på lite filmmusik i huvudet. 
 
Detta gör jag ibland nu också. Inte just Julia Roberts. Ibland spelar jag faktiskt bara mig själv. Men jag "lånar" en roll där jag är lite modigare än jag känner mig. Det kan vara vid en fika (avslappnad, snygg tjej som fikar avslappnat och skrattar med vänner), det kan vara när jag ska redovisa något (intressant person som får publiken att intressera sig och skratta lite ibland). Låna in det där extra jag egentligen kan och har inom mig. Fast inte riktigt vågar omsätta. 
 
Det handlar inte om att spela en roll hela tiden. All annan tid är man sig själv. Och under tiden också. 
Det handlar om att inspirera sig själv till att faktiskt våga vissa saker. Att hantera vissa situationer. 
Våga lägga till den där delen av sig själv som man kanske snålar lite med annars. På grund av rädslan för att göra fel. Göra bort sig. Inte lyckas. 
 
Jag vill aldrig mer leva ett liv styrt av rädsla. 
Och det förtjänar ingen annan heller!
 
Så, om det uppstår en sådan där situation: testa!
 
För det fungerar. För mig i alla fall.
 
Spela huvudrollen i ditt eget liv!!!
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-11-26 19:21:11

Åhh du har så rätt!!

Gillar din blogg massor! Du är grym!! Är det ok så lägger jag upp den bland mina favvosar?


Kämpa på, rätt tänk är det enda som löser skiten... rätt tänk, mod och våga vara DU...

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela