ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Hur jag började äta bröd igen

Publicerad 2012-11-13 20:21:00 i Mat-smart, Recept-akuten,

 
Ja. Ovanför ser ni mitt älskade hembakade nöt- och fröbröd!
Och jag kommer nog aldrig mer att njuta av färdigskivat bröd igen. 
 
Jag var livrädd för bröd, alldeles för länge. Allt bröd. I alla former. 
Sedan hittade jag det här receptet, i samband med att jag uppmanades att våga äta lite "farliga" saker. Och gjorde ett test. 
 
Jag minns det så väl. Det var hemma hos mamma, finaste älskade mamma, när jag var hemma över en helg. Vi stod tillsammans i köket och bakade varsitt bröd utifrån samma recept. Petade in det i ugnen. Pratade och skrattade under den dryga timmen brödet är i ugnen. Sedan ut, svalna lite och JÄKLAR vad gott!
 
Nu kan jag receptet utantill och reviderar det lite från gång till gång. DOCK inte reviderar som i trollar bort mjöl och annat "kaloririkt". Nej. Typ hasselnötter istället för valnötter. Eller mer solrosfrön än pumpakärnor. Lite efter vad som finns hemma helt enkelt.
 
Grund-receptet är i alla fall:
 
6 dl grahamsmjöl
3/4 dl rågkross
1,5 dl nötter efter tycke och smak
0,5-1 dl frön (typ linfrön och/eller sesamfrön)
1 dl solros- och pumpakärnor + 1/2 dl till "topping"
2 tsk salt
2 msk sirap
2 tsk bikarbonat
6 dl filmjölk
 
Hacka nötter, släng ihop alla torra ingredienser och i med sirap och filmjölk. Veva runt tills allt är blandat, häll i brödform (jag tycker det är smidigast med ett bakplåtspapper i formen!) och in i ugnen 1 timme på 175 grader.
 
Om du är, som jag var, rädd för bröd tycker jag att du kan börja med detta.
Och det är inte för att det är supernyttigt (vilket det säkert är),
utan för att det är så underbart gott!
 
Och mat ska vara gott!

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-11-24 22:58:31

Hur länge har du varit sjuk?

Svar: Hej!Det är svårt att säga exakt när var och hur, men det är fyra år sedan jag blev diagnostiserad och ca 1 år innan det jag drogs ner i skiten..!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Viccy

Publicerad 2013-01-05 20:45:55

Brödet såg jättegott ut! :)

Svar: Det ÄR supergott! :) prova vettja!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela