ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Grahamscones

Publicerad 2012-11-24 18:52:00 i Allmänt,

På begäran av fina Jenny kommer nu morgonens succérecept:
 
Först och främst; sätt på ugnen (jag glömmer alltid det) på 225°!
 
- 6 dl grahamsmjöl
- 1 dl vetemjöl
- 1 dl havregryn
- 1 eller 2 tsk salt
- 4 tsk bakpulver
- 50 g smör
- 1 dl mjölk
- ca 4 dl filmjölk
 
- Hiva i alla torra ingredienser i en stor skål, blanda runt lite och häll i smöret tillsammans med mjölken och filmjölken.
- Rör ihop snabbt (annars "pajas" bakpulvrets effekt, vilket hade varit väldigt tråkigt).
 
Smeten ska vara väldigt kladdig, sconesen blir saftigare då! Tänk på att havregrynen suger upp rätt mycket vätska, därför satte jag dit ett cirka framför filmjölken, känn efter lite. Det blir godast så ;)
 
Jag kladdade ut 6 tillplattade högar på en plåt med bakplåtspapper, det blir rätt lagom storlek. Nagga dem lite och avskräcks inte för att de ser rätt taggiga ut.
 
Efter ca 10-15 minuter i ugnen (lite lägre än mitten!) är de klara. Absolut godast med smör, ost och fikonmarmelad!
 
 Jag kan tänka mig att det blir riktigt gott med lite hackade nötter i också, det får nog bli nästa helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela