ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Jo, just det!

Publicerad 2012-11-17 14:08:00 i Allmänt,

En bra artikel jag läste igårkväll, jag tycker det var en skön motvikt till all vardagsbantningshets!

http://www.matvett.se/reflektion-over-dagens-dietsamhalle-hur-ska-vi-egentligen-ata/
 
Mycket tänkvärda saker, bland annat:
 
"Dieter är ofta sexigt paketerade och marknadsförs stenhårt så jag har en förståelse för att det är lockande att tillhöra dem. Vi människor är flockdjur så att kunna säga att du tillhör en viss grupp kan ge dig en social tillhörighet och “status”. Det kanske till och med är så att du hittat en diet som gjort tidigare “förbjudna” livsmedel tillåtna igen, så att du kan äta dem utan ångest? Vi ska nämligen inte glömma bort hur enkelt det är att dölja en ätstörning bakom en diet."
 
och
 
"Mat får dig att överleva men vad är din ambition med att överleva? Vad vill du uppnå? Vad vill du spendera din energi på?"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela