ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Återerövra livsmedel

Publicerad 2012-11-29 21:55:47 i Allmänt,

Jag har tänkt mycket sedan jag skrev mitt läsar-svar igår. 
 
Och det finns så mycket att skriva, faktiskt. 
 
Jag trodde nog aldrig att jag skulle kunna njuta av sötsaker igen. 
Det där riktigt goda. Ja, det allra godaste. Inte avslappnat. Inte utan en mördande ångest. Och ändå sitter jag i soffan och äter lite praliner i skrivande stund. Det är en riktigt mäktig känsla, att ha vunnit. Eller, att ha lärt mig igen, det jag kunde innan jag blev sjuk. Njuta. Lagom.
 
Okey, socker är fortfarande ett issue, att dosera själv på "mat" (nej, inte en lunch då, men gröt!). Annars har jag inte så mycket kvar på min "förbjudna lista". Pizza känns väl sådär. Snabbmat generellt. Men vanlig mat är okey. Fettskräcken gör sig gällande vid typ vispgrädde. Fast det måste jag inte äta för att må bra. Och en dag kanske det har läkt ut, även den rädslan. Fett-såret. Saker som jag hetsåt kan jag äta i lagom "doser" nu utan att må dåligt efteråt. Tid och mycket träning heter ekvationen bakom...
 
Det som jagar mig nu är snarare de "tillåtna" livsmedlena. Det vill säga, de saker jag alltid åt som sjuk. De, som var "okey". Imorse åt jag min första äggmacka på lääänge. För jag levde på äggvitor, stenhårt kokta äggvitor med örtsalt till frukost i hundratals dagar. Jag har inte ätit ett kokt ägg sedan jag bröt den vanan. Idag blev det ett stekt ägg. Ett HELT stekt ägg. Och det var ruskigt gott!
 
Ägg är bara ett exempel på råvaror som gör mig...jag vet inte, ledsen? Som tvingar mig tillbaka till minnen av en tid jag helst vill glömma. Allt är ju så annorlunda nu och jag unnar mig själv att inte behöva tänka tillbaka, ångra och på så vis fortfarande påverkas negativt av min sjukdomshistoria. Nu vill jag bara må bra. Läka.
 
Så många bloggar där man kämpar för frihet beskriver "förbjudna" listor, livsmedel/rätter man vill kunna bocka av och återinföra i sitt liv. Nu när jag har gjort just detta handlar det mycket om att faktiskt äta de här sakerna jag slutade med när jag tag steg mot friskheten och bröt min svält-livsstil. 
 
Jag vill kunna äta:
- kokt ägg (HELA!)
- kall sallad (jag VET att jag tyckte om det en gång i tiden, som frisk. Som komplement till en varmrätt!)
- gröna äpplen
- wook-grönsaker (i en måltid, inte enbart)
- flingor (har tränat lite, men det känns fortfarande lite sorgligt)
- cocktail-tomater (guda gott, men ja, minnen)
- dricka grönt te (också gott, i lagom mängd)
- champinjoner (funkar, men det finns en tanke där)
- Knäckebröd

Jag vill inte att minnen ska styra mina val och handlanden idag, inte heller begränsa min smak matmässigt. Innan jag är "nöjd" och frisk ska det inte finnas känslor knutet till mat. För det är fel. Det är konstigt. Det är inte samma sak som att en viss låt får en att tänka på en människa/situation. Musik är konst. Mat är bara mat. Eller, det är trevligt och allt. Dock ska det inte ta så mycket känslomässig plats. Typ ingen alls, förutom glädje, trevnad och förnöjelse.
 
Hur gör man för att inte känna en viss sorg när man äter de här sakerna igen?
Läker tiden verkligen ALLA sår?
 
 
OBS! Jag hoppas att ingen tar min lista som "anorektiker-tips", men det är viktigt för mig att skriva upp det jag saknar men inte äter nu, på grund av min direkta koppling mellan dem och sjukdomsår. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-11-30 07:45:08

Åhh det känns igen så väl! Man nästan skäms när man äter sin fd sjukmat, känner igen känslan och minnena... det är inte kul MEN jag lovar att det går över!!

Ett tips är att göra något nytt av det gamla... som coctailtomaterna, gör dem i ugn med mozzarella, basilika, flingsalt och olivolja... delade i klyftor och kör dem läääänge.... supergott till grillat kött!

Prova nytt tillbehör till flingorna och fokusera mer på just det... låt flingorna åka med på resan så att säga...

Ja du förstår vart jag vill komma....


Oavsett... JA tiden läker alla sår, iallafall de anorektiska såren...

Stor kram till dig fina fina DU!! Ha en underbar dag... jag ser lund framför mig när jag tänker på dig och minns... älskar lund... avskydde st lars...

Svar: Fina fina Hanna, sitter och strålar lite när jag läser dina kommentarer; TACK för att du tar dig tid till att skriva!!! Ja, jag tänkte faktiskt inte på skammen, men det är så sant! En liten rädsla inom en att liksom "trilla dit" igen, fast man vet att det inte ens finns på kartan, bara för att man förknippar känslor och situationer med de där speciella sakerna.

Men jag ska verkligen försöka med ditt tips, jag tyckte det var riktigt bra! Att göra om och "rätt" på ett sätt, förvandla lite torftiga saker till en del i något gott :)

Jag hoppas och börjar veta att tiden läker det mesta med den här sjukdomen, i alla fall genom glömska. Som tur är!!!

Lund hälsar till dig Hanna, och St Lars... Det är vad det är... Jag har i alla fall en bra öppenvårdsbehandling där idag, men jag ryser när jag ser dörren in till den där jävla slutna avdelningen.. Aldrig mer in dit! Kanske är det bra att den är där, så jag aldrig glömmer det! Men parken kommer nog alltid att vara förstörd av minnen...

STOR VARM KRAM till dig, och jag hoppas du har en supermysig helg med Anders och barnen! Du är fantastisk <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Em

Publicerad 2012-11-30 08:19:37

stekta äggmackor.. mm, saknar. påminner om strandutflykter på sommaren när man var liten. tyvärr är jag urdålig på att steka ägg - får övertala mamma att fixa åt mig när jag bor hemma över julen :P

Svar: Haha, gör det, det är riktigt gott! Ägg är ju egentligen supermat, gott i oändliga variationer och smart förpackning..!
Tror hon blir rätt glad om hon får göra det va? ;)
Stor kram
ungefaer.blogg.se

Postat av: Linnéa

Publicerad 2012-11-30 16:13:17

Åh det kommer gå bra för dig!
Jag äöter fortfarande min "sjukmat" men när det gäller så kan jag äta annat med. Jag har svårt med socker dock. Och sötningsmedel. Men allt annat går bra.
Fast det finns två saker jag inte tål längre. Tuggummi och lightläsk. Blev så trött på det under tiden jag svälte mig själv som mest. Så det undviker jag. Tycker verkligen att båda sakerna är vidriga, haha ;)

SV: Härligt! Tack :D

Svar: Åh, TACK för en superfin kommentar!Jag undviker nog helst helt den där listan än så länge, och lightläsk dricker jag nästan aldrig nu :S Men det är nog inte så mycket smakerna i sig utan den där luriga sorgen som "sitter i". Fast jag har ju gott om tid, nu i alla fall :)
Hoppas du får en fin helg fina du!
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela