ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Vet ni vad?

Publicerad 2012-12-30 19:37:13 i Allmänt,

Jag tog det där badet. Låg och läste undertiden och bara njöt av riktigt varmt vatten som kramade om hela kroppen. Innan det pratade jag lääänge med bästis och sedan mamma. Två av de finaste människorna jag vet :)
 
Vattnet i badkaret svalnade lite och jag släpade mig upp. Jaha. Nu då? Musiken hade tystnat, jag var bara trött och redan trött på att vara ensam. Det blippar till i SMSet och lite senare befinner jag mig uppe hos grannen, hans roomie och tre pizzor. Så vi satt och kollade på Postkodslotteriet, drack päroncider (som inte var light, fic bara ett glas upphällt och orkade inte tjafsa om vatten istället!) åt våra goda pizzor. Och det sås på. Det var ost. Det var en hel stor pizza och ja, jag åt hela. Efter fem timmars springande på jobbet var det faktiskt inte så svårt att få i sig. 
 
Ångesten då?

Ja, jag undrar jag med. Men oavsett min skräck för att bli överviktig, mjukheten i kroppen och så vidare så var inte det det viktigaste. Inte just då. Inte nu heller. Utan den viktigaste var den där mys-känslan. Bara sitta avslappnat, kommentera TV:programmet och skratta lite. Och vi åt upp alla tre. Det var inget konstigt med det. Så varför ska jag ha ångest över det?
 
 
Istället sitter jag hemma i soffan igen, sambo har återvänt. Mätt. Nöjd. Med en kycklingkebabpizza i magen. Jag har inte ätit en hel pizza och behållit den sedan jag blev sjuk. Men det känns inte ens stort. Det känns bara så jävla normalt. 
 
Kanske är det just det som får mig att känna mig lite nere just nu. Det finns inte så mycket utmaningar kvar, som jag inte klarar även om vissa ger mig lite ångest. För det går ju! Men det där lilla obehaget, det gör mig ledsen. Mina problem är inte så mycket längre maten utan snarare att acceptera min kropp. Så som den ska vara. Så som den mår bra av att vara. Att acceptera att jag är en lite kurvig tjej, med bröst och rumpa. Jag har ju en smal midja i alla fall. Det är ju faktiskt fintI alla fall på andra.
 
Jag har som sagt fått lite läsarfrågor, men jag tänkte ge mig på dem senare ikväll. Just nu vill jag bara krama på sambo och njuta av att jag fick en mysig pizza-kväll med ett par fina grabbar istället för deppade hemma. 
 
Återigen fick jag bevisat för mig att livet kan vara oväntat bra!
Ibland får man bara ha lite tålamod och vänta.
Vänta och vara öppen för tillfällena som ges. 
Det är ju de man ständigt tackar nej till som ätstörd. 

Kommentarer

Postat av: Em

Publicerad 2012-12-31 13:03:28

shit vad starkt jobbat!! att du lyckades vända det negativa till något positivt och åt pizza dessutom!! jag är grymt imponerad :)

Svar: TACK fina du, det kändes faktiskt enkelt bara för att det vr så normalt och mysigt! Men idag kändes det såklart lite att det borde ha varit jobbigt.. :PSTORT GOTT NYTT ÅR till dig, fina fina! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-12-31 14:13:32

Jag befinner mig på samma platå som du just nu. Maten är inte längre så fasansfull. Jag äter det mesta utan en massa överflödig ångest.. Okej tankarna finns och ibland kan allt kännas jävligt jobbigt, precis innan, men det går ju och inget farligt händer...
Det svåraste börjar nu. Att ta steget fullt ut. Blir HELT fri. För jag vill verkligen tro på att det går. Det ska gå och vi kommer klara det tillsammans!

Svar: Du, vad skönt att läsa: EXAKT så känns det för mig med! Och JAAA, det är sjukt svårt nu. För vad gör man nu? Det är väl nu vi måste hitta det där, hur vi ska leva våra liv för att vara lyckliga och må bra? Lära oss trivas med den kropp och personlighet vi EGENTLIGEN har, bakom all sjukdom. Men jag tror stenhårt på dig. Så jag kanske ska tro lite på mig med ;)
STORT GOTT NYTT ÅR till dig Sandra, min fina vän. Detta året ska vi ta de där sista stegen! <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela