ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Tillbaka!

Publicerad 2012-12-27 23:00:25 i Allmänt,

ÄNTLIGEN är jag i Sverige igen!
 
Närmare bestämt hos några släktingar till sambo, där vi ska sova inatt för att sedan köra sista biten ner till härliga Skåne. 
 
ÅH vad jag har saknat att skriva här. Samtidigt har hela semestern varit en paus från allt vad ätstörningar heter, jag har ätit massor och åkt massa skidor, både slalom och längd. Ångesten kom på besök på julaftonkväll men en Atarax och sambokramar räddade den natten. 
 
Jag kan med stolthet säga att det har gått riktigt, RIKTIGT bra, hela semestern. Med allt ansvar på mig. Konstiga platser, konstiga tider, konstig mat. Men bra. 
 
Samtidigt vet jag att det alltid är lättare på semestrar, eftersom man oftast är väldigt aktiv. Som en gammal inbiten kompensationsmänniska ÄR det lättare att äta lite choklad på kvällarna och något extra mål mat under dagen när man känner hur trött kroppen är. 
 
Men jag har varit bra. Jag har haft choklad i fikan (och ja, åt upp den också) under skidåkningen. Jag har vågat smaka en klunk varmchoklad, jag har ätit godis varje dag och provat lite nya saker under juldagarna. 
 
Den största utmaningen har nog varit bil-åknings:dagarna. Upp till sju timmar i en bil, stillasittande. Det vill säga, noll kompensation. Men vet ni vad? Det går. Jag lyckades sänka en hel kebabrulle på vägen upp och idag kunde jag hyfsat enkelt mumsa lite choklad under dagen. Jag mår bra!
 
Under julafton saknade jag min familj jättemycket. Ensam, med sambos familj. Lite utanför. Ni vet, det är inte samma sak. Att kunna ringa till mamma nu när vi kom till Sverige igen var himmelskt. Och att läsa igenom fina julhälsningar här på bloggen var som en stor varm kram, som fick tryggheten och lugnet att lägga sig igen. Det är PÅFRESTANDE att umgås med folk hela tiden, att inte vara med sin egen familj så man kan sura lite, snäsa lite, vara trött och så vidare. Den där pressen, att ALLTID vara så jäkla trevlig är verkligen något jag behöver jobba på. Klart man ska anstränga sig, men jag behöver inte bli omänsklig.
 
Jag kan faktiskt inte med ord beskriva hur mycket jag har saknat mina fina blogg-vänner också, ni är underbara och jag såg att det fanns 150 olästa inlägg på era bloggar jag ska jobba igenom när jag kommer hem imorgon! Ni ska i alla fall veta att jag har hållit tummarna för alla er fina och tanken på er har gett mig själv styrka.
 
Detta skulle bli en bra jul,
så jag såg till att det blev det!
 

På julafton, när jag skulle somna tillät jag mig för en gångs skull att minnas. Minnas gamla jular, det räcker med förra. Äta inget. Låtsas ha roligt. Bli trött och vilja dra mig undan, alla. Äta allt och spy. Vara trevlig, fast man bara ville dö. 
 
Denna julen saknade jag i och för sig min familj, men jag hade riktigt trevligt. Vi åkte längdskidor på morgonen, sedan lagade vi till lite olika julrätter. Jag, som inte är en big fan av julmat och middag vid klockan fyra (vad är det för konstig tid egentligen???) åt en stor köttbullemacka med brunkål, ost och ja, köttbullar. Sedan lagade jag lite pasta med grönsaker och kycklingfärs på kvällen. Så, inte helt fri med tider. Men jag lovar, hur frisk jag än blir kommer jag inte vilja äta en mastodontmiddag vid klockan fyra och ligga och jäsa resten av dagen?
 
Godis, det vill säga choklad, är underbart. Även lite kakor och liknande. Testa. Andas. Ta det lugnt. Gå ut i kylan och se ut över fjällen, sjön med ön och all snö. Det är så otroligt lugnt, där ute. Alldeles tyst. EN slags evighet som ligger över allt, tryggt. Det spelar ingen roll om jag är smalast, mår sämst, mår bra, är normal, whatever, naturen kommer alltid att se likadan ut där ute. Men jag kan njuta av den om jag mår bra. Tillräckligt bra för att orka lägga energi på min omgivning och inte bara på mitt eget inre mående. 
 
Man blir inte en egoist av att vara ätstörd.
Det stör mig, att människor säger det.
Man blir introvert och egocentrisk.
Men det är för att man behöver vara det. 
Det finns ett styort blödande sår inom en, som kräver tillsyn. 
Hela kroppen kämpar för överlevnad. 
Så var egocentrisk!
Ta all din tid till dig själv om du behöver det!
Så att du kan njuta av livet, senare.
 

Jag brukade bli stressad, av allt egentligen, men speciellt när vänner åkte runt i världen och gjorde massor av de där sakerna jag också ville. Egentligen. Emma, som fick vara kvar hemma. Eller på olika avdelningar. 
Men jag stod där och såg ut över bergen. Stjärklart. Snö som bäddade in allt. Tyst. 
Och insåg, att det kommer alltid att finnas kvar. 
För livet försvinner inte. Inte ditt liv. Det väntar bara på dig. Tills du orkar leva det. 
 
Jag hoppas och tror att ni alla har varit starka och tappra nu under julen och inte bara livrädda. Eller livrädda för att sedan kunna njuta och inse att det inte var så farligt. 
 
Nu håller strömmen på att ta slut och jag ska hoppa i säng. 
 
Tills imorgon, 
en STOR kram till er alla!

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-12-28 00:01:32

Välkommen hem :) vad skönt att resan gått bra, trotts en del saknad efter familj, vilket är förståeligt så här vid jul...
Saknat dina inlägg <3

Svar: Taack!!! Det känns fantastiskt att vara hemma igen och pusta ut lite, haha. Jo, familjen ligger nog i mitten av mitt hjärta, det känns konstigt att vara ifrån dem hur otraditionell jag än är angående julen..!Hoppas du hade en fin julafton och juldagar finis <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2012-12-28 08:31:19

Jag är så glad för din skull!

Svar: Tack :D
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2012-12-28 11:05:33

Fan vad bra du är!! Blir så glad för din skull!! Låter som om du ändå haft det himlans bra och det är ju så himla kul!


För mig är det upp och ner. Totalt! Maten/kompensations allt det där går bra (tur är väl det!) men. MEN. Mina föräldrar bråkar, skriker hela, hela tiden. Det tär på mig. För jag har på något vis lyckats bli familjens kurator - alla går till mig och snackar skit om varann. Alltså både mamma och pappa. Och jag orkar inte bära allt och alla! Jag har nog med mig själv nästan.. Sen har mitt liv ändå fått himla bra vänding: Jag har fått jobb! MEN. Men. Har blivit erbjuden plats på dagbehandling. Jobbet startar samma dag som dagbehandlingen. Jag är redan satt på schema så jag kan inte säga nej till jobbet, och kan inte heller börja med att säga att jag ska vara sjukskriven i två månader! Sen på jobbet (som passar alldeles lagom! På ett hotell, ett par dagar i veckan inte för fysiskt ansträngande och inte 100 %!) är ett ställe där jag inte tänker alls på sjukdomen och jag känner mig NORMAL och alla ser mig som FRISK. (eftersom ingen vet "vem jag är"!) MEN samtidigt lockar ju dagvården just för att.. bli ordentligt frisk. Men då handlar allt om sjukdomen, och jag vill ju ut i det fria! Så himla svårt val!

Annars har min jul gått bra, ätit det mesta (till och med sill smakade jag på som jag aldrig förr smakat!) sen åt jag väl inte överdrivet mycket godis och så men det gick bra och jag ÅT. Dock var familjen lite skadad, inte bara för det min pappa åstadkommit, utan för jag, mamma och min bror krockade med bilen dagen innan julafton. Så min jul har i år varit väldigt, minst sagt, speciell.

Så nu en FÖRVIRRANDE update-roman fick du ifrån mig ;) Men gud så glad jag blev för din skull! Verkligen längtat tills att du ska uppdatera bloggen och nu äntligen!!

Fina, fina Emma! Du ger mig så mycket hopp och glädje om framtiden! Även fast allt i perioder ser otroligt mörkt ut för mig så går jag alltid in och kollar på dina svar och då blir jag så himla glad och varm i hjärtat! YOU GO GIRL! MASSA KRAMAR till dig MIN FINA VÄN <3

Svar: Åh Elin!ETT STORT ENORMT JÄKLA UNDERBART GOTT NYTT ÅR till DIG DIG DIG från mig, din vän!!!!!

Du är helt fantastisk och underbar, din glädjespruta!!!!!!!!

Jag är så glad att ajg började blogga så jag fick lära känna dig lite!!!!!!
ENORM nyårskram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2012-12-28 16:30:41

Jösses va bra jobbat av dig under julen! :-D Om du klarar julen så här bra så kommer du klara alla högtider och andra tillfällen med konstiga mattider och mycket mat! :)

"För livet försvinner inte. Inte ditt liv. Det väntar bara på dig. Tills du orkar leva det." Va fint skrivet! Jag som har förlorat så många år på detta med ätstörningen som lett till att jag aldrig levt på riktigt eller kunnat ah en pojkvän. Ibland känns det för sent för mig att börja nu, men det kanske aldrig är för sent att börja leva? :)

Välkommen tillbaka! :)
kram

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-28 17:43:33

Å vad jag har saknat dina inlägg! Härligt att du är tillbaka igen:-)
Låter som du haft en fin semester trots att du saknat din egen familj.

Stor kram fina du !!

Svar: Men fina, generad som vanligt!Kommer antagligen bomba med roman-inlägg nu under lovet, haha!
Det blev en riktigt bra skidresa, med mycket utmaningar och underbara miljöer plus sambo, såklart. Hoppas din jul var fin!
Kram
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela