ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Sankta Lucia!

Publicerad 2012-12-13 16:31:00 i Allmänt,

Hej alla fina!
 
För andra gången idag sitter jag ner. 
Klockan fyra i morse skuttade jag glatt upp (OBS ironi!) för att trava iväg till jobbet. Inga bussar går visst så tidigt, så jag fick till min glädje vandra tjugo minuter till jobbet. Väl framme skar jg mig i handen med en brödkniv (inte så farligt, men ändå..) men jobbade glatt på. Älskar mitt jobb, trots allt :)
 
Hemma vid två. Fan. Lussetåget med kören började ju halv tre. Tvekade. Orkar jag? Nej, inte egentligen. Men det är bara Lucia en gång om året! Så, fram med strykjärnet och försöka göra något vettigt av mitt nyinköpta second-hand-lucialinne. Sådär. Kanske bara hundra rynkor kvar av tusen? Sedan var det tre lussetåg, varav ett var impulståg i biblioteket på universitet, in i tysta salen. Ingen kastade i alla fall suddgummin på oss, vi fick till och med en lite tveksam applåd när vi skred ut!
 
Nu känner jag dock av en lång dag..! Snart kommer sambo hem, jag hoppas jag kan hålla mig vaken tills han kommer. På tingsrätten vi lussade på "lånade" jag med en fin pepparkaka till honom, varsamt inslagen i servett och min mössa. Tänkte lussa lite för honom när han kommer. 
 
Så, en superdag! Maten har gått lite kasst, det har inte funnits så mycket tid (ja, världens sämsta ursäkt, men sann). Har dock ätit lite after-eight och lussebullar, så en härlig sockerkick har hållit mig igång efter en stadig lunch. 
 
Jag hoppas ni alla har haft en bra dag hittills och att ni också unnar er en bra mat-dag, vilken idag innebär någon pepparkaka eller lussebulle. Det är bara Lucia en gång om året, varför inte passa på och genomföra en utmaning just idag då?
 
En stor lussekram från mig till alla mina fina läsare!
 

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2012-12-13 18:21:47

Två stora frågor till dig:

Jag lider av bulimi och försöker sluta hetsäta. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till maten. Jag vill ha ett avspänt förhållande där jag kan äta en kaka om jag vill. Samtidigt vill jag utesluta allt som inte gör mig gott (kakor, godis, chips och glass). Frågan är, hjälper eller stjälper det mig att utesluta sådan mat? Jag vill ju inte vara extrem, men jag vill inte frossa heller. Jag har så svårt för att äta EN kaka. Har jag fått smak på en kaka vill jag ha 50 stycken. Går det att få ett normalt förhållande till mat?

Den andra fråga är: Jag är överviktig till följd av massa hetsätningar och jag vill gå ner i vikt men kan ändå inte äta för lite för då riskerar jag att hetsäta... Hur gör jag? Tips? :)

Kram

Svar: Heeej Kajsa!Du, riktigt bra frågor!
Det blev en del av mitt kvällsinlägg, jag hoppas verkligen att det kan ge dig någonting! Skriv gärna igen och berätta hur det är med dig,
kram
/Emma
ungefaer.blogg.se

Postat av: Em

Publicerad 2012-12-13 20:02:11

vad fin du är! glad lucia på dig :)

Svar: Åh, glad Lucia på dig med snygging!!! :D
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-14 14:39:54

Hej vännen!
Har fullt upp nu i slutet av veckan så hinner inte kommentera alla dina fantastiska inlägg. Men jag ville ändå kika in och säga att du skriver just helt fantastiska inlägg och väldigt ofta sätter du huvudet rätt på spiken;-) du är grym Emma!

Kram

Svar: Hej snygging!Tack tack tack, du är så himla söt :) Hoppas allt är bra med dig, jag läste om intagningen och det. Skit i det! Det kanske inte ens ligger rätt i tiden för dig? Jag brukar trösta mig med att saker händer på grund av en anledning (sambo fnyser alltid åt mig då) men det är skönt att tänka så! Det var inte meningen att du skulle börja plugga nu kanske, utan det kommer hända något annat jättebra som inte hade hänt om du hade kommit in! Angående ingen behandling under julen: skriv mycket, så kan jag kommentera och peppa dig i alla fall. Du är starkare än du tror Caroline, jag lovar!
Stor pepp-kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-16 11:31:39

Å tack va du är fin Emma! Tar jättegärna emot lite pepp från dig i jul. Du är ju så fantastiskt bra på att sprida kämparglöd. Angående intagningen så har du nog rätt. Kanske är det inte riktigt meningen att jag ska börja plugga nu. Att bli frisk borde ju egentligen va prio 1. Stor kram på dig Emma! Hoppas du har en riktigt fin helg!!!

Stor kram

Svar: Du, pepp kommer på beställning, I promise! :)Du fixar det här, det är också meningen!!! Det finns alltid tid för att plugga, min underbara och väldigt smarta mamma började inte plugga förrän hon var fyrtio! Och nu jobbar hon glatt på. Det är min måttstock, om något. Och det är lååååång tid kvar. Tänk på alla de där människorna som ALDRIG pluggar? Eller de som byter karriär mitt i livet?

Du måste må bra, så att du kan njuta av det istället!

Stor kram sötnos <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-17 09:06:09

Men å va du är fin!! Du har så rätt, så rätt.

Stor kram

Svar: <3 !!!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela