ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Onsdag

Publicerad 2012-12-19 12:23:15 i Allmänt,

Igår var kaos; idag är en ny dag!
 
Det var bråkigt med sambo igår, vi har som alla par olikheter som leder till gräl. Och när vi bråkar ruckas hela min värld, jag kan faktiskt inte tänka mig ett liv utan honom. Så det är otroligt plågsamt när mycket mellan oss stundvis känns fel...
 
Men jag klarar av det här. Jag klarar av att äta för min egen skull, jag klarar av att äta fast jag har noll aptit. Fast jag är arg och ledsen. Sårad. Jag klarar det. Och det känns otroligt tryggt att veta!
 
Idag är, som alltid haha, en ny dag och jag ska strax sticka iväg och äta sushilunch med bästis + säga lite jul-farväl. Dock ser det ut som att vi kommer fira nyår tillsammans, vilket gör att det känns mer okey att "pausa lite" från varandra under julen. Jag är lycklig som har en så fin vän <3
 
Och igår träffade jag ju faktiskt en av de nyare vännerna. Vi är grymt lika med mycket. På grund av lite tuffheter i hennes liv fick jag den briljanta idén att köpa varsin kompiströja vi kan ha på oss när vi känenr oss ensamma. Det är tydligen inte bara ätstörda människor som skyr ensamhet, kom ihåg det!
 
Så en töntig kanintröja med glitter från HM-barnavdelning (strlk 170 var faktiskt stor, så vi körde på det) cyklade jag hem och det var väl då bråket /bråken?) började. Jag somnade sent, totalt utmattad och vaknade bara för några timmar sedan (jag brukar vakna av mig själv vid åtta annars, alla dagar). Dessutom är jag nog omedvetet (hyfsat i alla fall) stressad inför tentan imorgon. Vänjer man sig någonsin?
 
Idag då? Jag är trött i huvudet. Känner inte så mycket. Det är "löst" men det tar tid för mig att smälta stora känslomässiga bråk (gör det inte det för alla?). Det känns som att obehaget sitter kvar lite. 
 
Så att träffa bästis känns som det absolut bästa jag kan göra idag!
Jag hoppas ni alla får en riktigt bra dag, ni med!
 
Det känns fint att läsa om era dagar när de är bättre än mina, för det är skönt att livet är bra för andra i alla fall. Så kan jag komma ihåg att mitt liv är jäkligt fint egentligen också :)
Kämpa på, ni ger så mycket glädje!

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-19 14:00:18

Hej fina vännen!
Skönt att det känns bättre idag. Att bråka med den man älskar är fruktansvärt. Jag och min sambo bråkar väldigt sällan, men när vi gör det blir jag oftast helt knäckt. Bråk dränerar en på energi. Och för mig mig har det alltid gått ut över maten. Stark av dig att gå emot och faktiskt äta ändå. Inget blir bättre av att l

Svar: Hej fina Caroline!Det är VEDERVÄRDIGT att bråka, man äts ju upp inifrån och kan inte fokusera på något annat än den där tärande smärtan. Det är så skönt att höra att du vet hur det där, och JA det är tufft att äta när man bara vill deppa och sova. Men energin jag skrapade ihop räckte också till att bli sams igen och att må lite bättre under tiden :) Och till att jag efteråt är stolt över en liten mini-kris som jag klarade av BRA till och med. Vi behöver inte göra oss mer illa när vi redan blöder!

Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-12-19 14:05:26

Låta bli, man mår bara ännu sämre. Du är en superfin tjej Emma och han skall vara glad som har dig.

Ta hand om dig nu tjejen och ge din man lite extra kärlek ( det brukar alltid jag vilja göra när vi har bråkat) .

Stor kram

Svar: Haha, tack!Jag är väl inte helt tokig (oftast) och precis som du säger har vi idag njutit av lite extra kärlek (vad snuskigt det lät, mest kramar och fina ord..!) På något sätt känner man sig lite extra kär efter ett jobbigt bråk, man ser med lite klarare ögon vad man faktiskt har!

Stor kram tillbaka :)
ungefaer.blogg.se

Postat av: Tic Tac Toe

Publicerad 2012-12-19 16:53:42

Tack för alla dina peppande kommentarer somjag läst men varit dålig att svara på!

Duktig och stark du var som klarade ensamkvällen! Ju fler sådana här tillfällen du är med om, desto lättare kommer det att bli och du måste våga utsätta dig för fler sådana här tillfällen dock inte för tätt inpå varandra. För en del av att bli vuxen är att kunna vara ensam och ta hand om sig själv. Man kommer inte alltid kunna ha ngn där hela tiden.

Till slut kommer du att nästan se fram emot de tillfällena då du ska vara helt ensam. Typ som att du är med i en film och du har en stund helt för dig själv! :-)

Tycker om att du delar med dig av de dagar då det inte går lika bra för dig eller då du kanske mår lite sämre för det är ju så verkligheten ser ut. Vägen till att bli frisk går inte bara rakt upp, utan det kommer lite dippar då och då och det är ngt man får ta. Så länge man fortsätter att kämpa har man inte gett upp!

Du får inga direkta biverkningar av ataraxen eller? Hur många mg tar du per gång?

Vilken bra idé med tröjan! :D Känner för att ge min kompis det i julklapp, så kan man ha det på gemensamma filmkvällar också hehe

Nu har jag inte en pojkvän och aldrig haft det så jag vet inte hur det är att bråka med en men jag evet ju hur det är att bråka med sina vänner och det är hemskt. Jag tror dock att när du är friskare och starkare så kommer du att uppleva dessa tillfällen på ett annat sätt.

Kämpa på!
kram!

Svar: Hej fina vännen!
Vilka fina ord; tack!!! Just nu sitter jag i en "film", hehe, ensam framför TV med datorn i knät och en centerrulle som sällskap ;) Och vet du vad? DET KÄNNS BRA! Det känns mysigt! Jag tränar, precis som du säger så behöver jag det. Det är ju en enorm styrka att kunna klara sig själv och att klara sig själv innebär också att man ska klara av ensamhet. Jag kan inte ha sambo som barnvakt, det är inte bra för någon av oss och verkligen inte för vårt förhållande.

Tröjan är SÅ BRA, gör det gör det! Det känns så mysigt att dra på sig något "köpt med kärlek", det är lite som en stor kram liksom :)

Bråk är alltid bråk, när man älskar någon. Och alltid HEMSKT! Jag hoppas och tror att det blir "lättare" med en ännu klarare hjärna och en större självkänsla. Jag fick i alla fall träna på att sätta gränser (vilket jag suger på) och tillåta mig att vara arg (också kass). Summa sumarum: givande!

Ataraxen.. Jag tycker den är lite beroendeframkallande, och jag får ont i huvudet dagen efter. Men samtidigt fungerar den snabbt och "effektivt", paniken ebbar ut och man blir ju bara sådär dåsig. Det känns bättre att bara ta det ibland och känna att jag KAN ta om jag behöver, än att gå på SSRI hela tiden. Jag blev alldeles för mycket zombie av det, jag kände ju inte riktigt glädje heller då..!

STOR ENORM KRAM!
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela