ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

När saker blir rätt

Publicerad 2012-12-15 22:13:00 i Allmänt,

TACK för era kommentarer på föregående inlägg!
 
Det är hemskt jobbigt att vara till besvär. Är det någåt gemensamt drag bland oss ätstörda människor? Inte menat så att friska människor älskar det (okey, vissa kanske...), men visst finns det gemensamma drag hos oss?
 
Dålig självkänsla.
Men ändå omtänksamma, smarta, empatiska, trevliga, ambitiösa?
 
De ätstörda människor har alla varit det i alla fall. Och jag funderar på om det inte är lite så, egentligen. Att vi är de där som kör över oss själva med ambitioner och ideal. Att vara perfekta människor helt enkelt. Inte bara utseendemässigt utan även gällande personliga egenskaper. Det är ju ofta där allting börjar, den känslomässiga biten. Hur många av oss kan inte känna oss lite utnyttjade av människor? Och med rätta, ofta lurar det någon energitjuv balnd ens "bästa" vänner. Sålla!

Underbara mamma och fina plast-pappa kom tillbaka med den svarta versionen, nu står den ihopmonterad här inne. Jag älskar den. Det är ingen vanlig cykel, för det är faktiskt världens bästa. Inte för att den har handsydd sadel eller dittan och dattan. Utan för att jag fick den av min mamma. Jag älskar att få presenter av mamma, för varje gång jag använder dem tänker jag på henne. 
 
Jag minns när jag bodde ensam i Malmö och låg och försökte somna efter en dag i anorexins hemska land. Mitt i alla ångest och plåga lyste mammas jul-ljusstake i fönstret. Som ett tryggt sken, ett tecken på att hon fanns där med mig. Att allt skulle bli bra. För mamma har aldrig gett upp hoppet om mig. 
 
Och idag var första gången hon skämtade om min sjukdom. Min riktiga pappa skämtade ofta om det under tiden jag var som sämst:
"Vad har du ätit idag?"
"Öh... en stor cola light och två tomater"
"Hahaha, men Emma. Det kan man ju inte leva på knasfia. Fast jag missade lunchen idag, det känns bra. Behöver ju också gå ner lite i vikt" *blinkar*
 
Mammas skämt var lite vasst. Min storebror förde upp på tal att jag fått tillbaka min mens och jag skojade om att jag hade glömt hur jobbigt det var att ha det. Mamma : "Ja men du vet ju ett effektivt sätt att bli av med den igen". Först förstod jag inte vad hon menade. Sedan blev jag lite chockad. Svält? Sedan skrattade jag. Äntligen. Äntligen, äntligen, äntligen kan mamma "skoja" (ja, kanske inte haha-kul) om det. Om sjukdomen. Äntligen.
 
När jag var hemma sist såg hon upp på mig vid frukosten och lade huvudet på sned med det där underbart kärleksfulla leendet: "Jag kan inte se mig mätt på dig nu Emma"
Sedan kom tårarna. Jag kände hur mina vällde upp och hotade att rinna över. Lycka. Min present till min mamma, bara en bonus utöver mitt egna mående. Det är fantastiskt. Jag vill inte ge henne ett enda grått hårstrå till, den fantastiska kvinna jag med stolthet får kalla min mamma.
 
Det finns så mycket kärlek i mitt liv. Jag har bara inte kunnat uppfatta den, mitt i en ätstörning och allt det kaos det innebär. Jag missade all gemenskap. Alla som älskade mig. För att jag hatade mig själv så mycket att jag aldrig trodde på det. Att det faktiskt fanns personer som älskade mig sådär mycket att de gråter över mina framsteg. 
 
Självklart är jag ibland rädd för återfall. Det är vi nog alla. Men jag vet att det inte kommer hända. Jag kommer aldrig tillåta det. För jag vet att om jag faller igen kommer jag inte ta mig upp igen. Jag kommer aldrig att orka det. Då är det slut. 
 
Och det är inte dags att sluta nu. För jag har bara börjat. Alltså måste jag kämpa kämpa kämpa, vidare och vidare. Jag förundras över min resa hittills. Från helvetet till jorden. Ibland himmelen. Och den är inte slut än!
 
Idag vill jag dela med mig av några citat jag tycker väldigt mycket om:
 
Livet är inte ett problem som skall lösas, utan en verklighet som skall upplevas
Sören Kierkegaard
 
Life is really simple, but we insist om making it complicated
Konfucius
 
The most important thing is to enjoy your life- to be happy- that's all that matters
Audrey Hepburn

Kommentarer

Postat av: Rosen

Publicerad 2012-12-16 00:11:15

Fick precis ett litet återfall, men lyckades i alla fall stoppa mig själv när jag precis börjat "kräkandet". Känns ändå som en otrolig besvikelse att jag inte kan unna mig godsaker två dagar i rad (igår gick det jättebra, ingen ångest trots rejäla mängder). Det är som att jag redan vet vad jag kommer göra när jag väl bestämmer att jag ska äta sötsaker idag igen. Ändå kan jag inte stå emot! Men på något sätt känns det, tyvärr, som att det är bättre att göra sig av med det än bli tjock :/. Usch. Jag tror att det har att göra med att jag har gått upp en del i vikt på senaste tiden oxå, är helt normalviktig och äter bra (svälter mig absolut inte utan äter 5-6 mål om dagen). Men varför kan jag inte stå emot att kräkas? Och inte heller stå emot sötsaker?

Tack för din underbara blogg.

Svar: Hej fina du!Är du säker på att du får med hela kostcirkeln? Jag är i alla fall en person som mår väldigt, väldigt bra av att äta efter den! Om du får mycket sug efter sötsaker kanske du missar/äter för lite kolhydrater i din övriga mat? Jag gjorde det länge och fick enorma cravings, vilket resulterade exakt så som du beskriver. Och att äta mer under dagen var sjukt jobbigt ett tag i början, det kändes så jobbigt att inte ha den där "bufferten" till lite godis på kvällen. Men sugen försvann, mer kolhydrater vid lunch och kvällsmat gjorde susen för mig!

Lycka till och skriv gärna om hur det går!
Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Cecilia

Publicerad 2012-12-16 00:39:54

Tycker om dina inlägg ska du veta! :)

Sv: Jag tror att man mår absolut bäst av att äta lite av allt. Har aldrig trott på dieter. Alla delar av kostcirkeln i rätt mängd. Ska bara få in det till 100% i skallen med ;)

Hoppas du har haft en bra kväll! :) Kram!

Svar: Haha, kostcirkeln kommer förr eller senare, det är ett bra mål att ha! Försök plutta in lite av varje i alla fall, sedan kan man öka på efter hand! Dieter är trams, jag tänker leva istället för att vara kostbesatt. Det finns för mycket gott som jag vill NJUTA av. Aldrig använda orden "synda" om mat. Mat finns för att tillfredsställa oss människor, det är inget stort mörkt "hot" som överfaller oss eller som ska få oss att må dåligt. Inte egentligen!

Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2012-12-16 09:26:32

Jag trodde hon syftade på att du skulle kunna bli av med mensen genom att bli gravid :-P

Kul att läsa om hur bra relation du har med din mamma :)

Kämpa vidare!
kram

Svar: Hahahaha, jag med först ;)Åh, mamma är super. Verkligen! Jag är ledsen för att du inte verkar ha den relationen med din mamma, samtidigt vet jag en massa underbara människor som inte heller har det. Och mamma och jag fick det när jag var typ arton, innan dess var det bråkigt ;) Dessutom: man väljer inte sin familj. Jag har nog mest haft tur!
Jag tänker alltid kämpa, och det ska du med fina, fina! <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela