ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Min kväll, läsarfråga och en snutt historia om att hitta styrkan

Publicerad 2012-12-04 19:14:44 i Allmänt,


Nu ligger rotfrukter i ugnen, kycklingen klar för stekning och jag med sambo i soffan. Senare ikväll är det lite filmkväll med kompisar här hemma, det ska bli riktigt skönt att bara krypa ner i soffan (igen!) och försvinna in i en (förhoppningsvis) bra film! Det enda man ska göra efteråt är att krypa in till sängen liksom ;) Okey. Helst borsta tänderna först..!
 
Jag vill återigen skriva att ni läsare är fantastiska!!!
 
Ni har gjort så att jag känner att det här med att starta bloggen, det är lätt bland det bästa jag har gjort! Kommentarerna som ramlar in finns med mig i bakhuvudet, frågor som kommer klurar jag lite på under dagarna och det är ju också SÅ kul att höra om era framsteg och smyspana på era bloggar :) Det tynger mig när jag får höra om bakslag och förtvivlan, såklart. Väldigt mycket. Men jag tror också att alla kan bli friska från den här sjukdomen. Det finns inga hopplösa fall. Det finns människor som lever långa år i svält och hemskhet, men det finns inga som inte kan bli friska. Jag gick länge runt och trodde att jag var en sådan där, som aldrig skulle ta mig ur det. Det var en slags tröst, för då slapp jag känna att jag var tvungen att kämpa emot. Kunde ursäkta lite. Försökte och lyckades delvis acceptera denna felaktiga hemska "sanning". För det var för svårt att se ljuset, där långt bort i tunneln. Det är svårt att vara modi när man är ensam i mörker, helt enkelt. 
 
Dessutom värmer det i mitt hjärta att se framsteg, få en kommentar som tyder på hopp och en ny tankegång hos er. Någonstans dr ute finns en människa som börjar vilja återvända till livet. Det är fantastiskt! Jag är så tacksam för att ni delar med er av det!
 
Så. En fråga!!!
 
Fina Elin skriver ibland fantastiska inlägg till mig, och här ser vi en människa som verkligen är stark!
Som många av oss sjuka kämpar hon med/mot den där jäkla kompensationstanken som jagar oss. Ja, jagar. Ni vet hur rastlösheten känns I guess?
 
Men nu undrar hon:

"Hur gjorde du för att inte kompensera med motion? "Tack vare" motionen vågar jag äta större storlekar på portioner, vågar äta mellanmål (trots att jag inte är hungrig eller ens sugen, eller känner att "jag är inte värd det" jag äter för att jag måste, min KROPP behöver det. Dock vill ju inte hjärnan samma alltid.) Vågar ta min näringsdryck (ska ta 3/dag kommer max upp i en, ibland två, per dag. De är HEMSKA!!) Jag tycker mig faktiskt blivit bättre, ser fram emot måltider, kan äta ute i "rätt" sällskap (nära vän, mamma.) vågar lita mer och mer på behandlarna, mindre på tankarna. Men motionen. Jag kan ärligt talat säga att ute och springer har jag lagt av med. Men jag kan gå. Hur långt som helst. Dels "promenader" (promenader låter ju som om man njuter, jag hets-går väl om man ska vara ärlig.. Ibland njuter jag. Men då har jag väl redan PW:at i 7 km) Vill inte, men vill ändå.. Kan inte ligga i en säng/Soffa en hel dag. Måste pyssla med något! (städa, rensa, uträtta ärenden etc etc) och detta är så svårt! För jag vet ju att jag inte ska motionera för mycket, men ibland känns det som om "det är det som gör att jag äter". Fast ändå inte - ibland (kanske hälften av alla målen på en dag) så är jag faktiskt SUGEN och SER FRAM EMOT måltiden - stor skillnad. Men ja, tankarna är där och gnager. Vilket gör att jag inte går upp så mycket som man önskar."

Jag känner igen mig så mycket i det här!
Ett första steg var faktiskt att sluta kräkas. MEn jag var inte tillräckligt stark då för att inte kompensera på något annat sätt; jag var fortfarande livrädd för att inte vara hungrig. I efterhand tror jag att det faktiskt var en bra grej; att kräkas regelbundet är enormt slitsamt för kroppen, även om motion vid undervikt också är farligt. Lite pest eller kolera. Det jag gjorde var i alla fall att genom lite promenader och så våga äta lite mer. Sedan lite till. Kanske skippa den längsta promenaden. Äta samma ändå. Osv. 
 
Att använda träning som kompensation för att FÅ äta är sjukt.
Men det kan vara ett sätt att "fasa ut" ett kompensationsbeteende. Detta är givetvis bara min egen process, för andra har det kanske inte alls fungerat så. Som vanligt kan jag bara skriva utifrån min egen erfarenhet. För mig var det riktigt svårt att sluta kräkas. Men genom att kompensera en del genom träning fick jag på något sätt upp ögonen för kroppens välmående igen. I denna "fas" sprang jag inte en mil om dagen, jag vill poängtera att det inte var någon väldigt slitsam träning alls. Promenader. Lite för många och lite för långt, men som sagt, de blev kortare och färre. Jag räknade fortfarande kalorier maniskt, men försökte plus/minus:a med högre och högre slutsiffra. Från 500 till 700. Till 1000. Till 1200. Till 1500. Osv. Det hände ju ändå ingenting med min vikt, jag gick inte upp och jag började känna mig trygg med att äta mer och oftare. På ett sätt är det ju något ironiskt komiskt med att kaloriräknandet blev mitt fall men även ett hjälpmedel!
 
Jobba på och uppåt Elin! DU måste hitta ditt sätt, din väg! Du, och bara du, vet vad som kan hjälpa dig och det viktigaste egentligen är att gå efter den där försvagade rösten inom dig som faktiskt är ditt välmående!!!!
 
Det ovanför var mitt eget "recept" på att bli friskare. Dock var, och kommer alltid att vara, min största vändning när jag började med öppenvården. Plötsligt fick jag jävligt hårda krav på framsteg, och på kort tid! Från de där ynka 1500 kcal till ca 2500. GULP! Ett kilo upp i veckan. Helvete! Jag hade nog gett upp och lagt mig i en stor blöt hög om inte min behandlare hade varit en riktig satmara första gången jag träffade henne. Det som hände var att jag fick okey:at öppenvård, trots att jag egentligen var för underviktig för det. De pressade mig att ta studieuppehåll och börja på dagvården, något jag verkligen inte ville. Så, öppen vård. Första gången, sätter mig ner och ler lite mot henne.
 
"Gud vad du är mager människa! Du ser så sjuk ut!"
Aj...
"Jag tror verkligen att du ska gå i dagvård istället, det här kommer bli för tufft för dig"
Vafan..???
"Du är för sjuk för att klara av att bli frisk genom öppenvård!"
SÅ FAN HELLER!
 
Jag gick därifrån, kokandes av ilska. Hem. 
Beklagade mig inför sambo. 
Som till viss del instämde med behandlaren! 
VAFAN?!
 
Träffade storebror, fick en varm stor kram. 
"Klart du fixar det här syrran!"
Bästis ringde och sa samma sak.
 
Och DÄR, just då, växte sig ilskan större än rädslan. 
Jag gick inom affären och köpte med lite full-fettprodukter. 
Skissade ihop ett nytt matschema som gjorde mig nopprig av obehag bara att läsa igenom. 
Sedan bet jag ihop. Gick och lade mig. 
"Jag ska fanimej visa dem", minns jag att jag tänkte. 
Och så gjorde jag det. 
 
Min behandlare skrattar lite över detta nu, tillsammans med mig. "Jag var ju tvungen att hitta lite jävla anamma i dig, Emma". Jag är bara evigt tacksam! Och sambo började tro på mig efter ungefär två dagar när jag totalt ändrat om i mitt matbeteende. Nu är han mitt största stöd (förutom möjligtvis mami<3).
 
Nu blev detta en total roman. 
Summan av kardemumman (och jag älskar kardemumma!) är i alla fall:
Hitta din styrka bland all rädsla!

Min styrka är min envishet och ilska, de driver mig vidare när jag ibland hade gett upp i annat fall. 
 
Vilken är er?
 

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2012-12-04 20:50:07

Tack själv för att du väljer att besvara mina kommentarer :-) Dina erfarenheter och tankar hjälper mig väldigt mycket ska du veta!

Du skriver på ett så positivt sätt i din blogg och det smittar av sig, jag vill ju också se världen positivt som du gör och kunna tänka friska tankar om mat. Min motivation finns där att bli frisk så nu väntar jag bara på att få komma i behandling för hur jag än försöker så kommer jag inte ur den på egen hand.

Finns det ett inlägg om din bakgrund, alltså hur du blev sjuk och hur lång tid det tog innan du sökte hjälp?

Grymt bra jobbat att du visade alla att du ta mig tusan klarade av att ändra dina matvanor! Fortsätt kämpa på detta sätt, du är en inspirationskälla för oss andra :)
kram

Svar: Fina du, klart jag svarar! :)
Haha, jag känner mig inte alltid positiv, men jag skriver alltid ärligt. Så det är skönt att höra att du får en positiv input trots allt, ibland finns det såklart frustation och sorg i mig med! Men det blir bättre och bättre med tiden. Faktiskt!

Behandling är nog ofta ett måste, tror jag i alla fall. Speciellt om man har hunnit leva i sjukdomen en tid... Det är svårt att se vad,när och hur och varför själv!

Jag har funderat mycket på att skriva mer om min bakgrund, jag har fått frågan förut. Det gör bara så ont att dra i vissa gamla minnen, jag tror du förstår? En dag ska jag vara modig och öppna upp mig lite mer!

Du, om du hittar den där "jag ska fanimej visa dem" så har du hittat en stor energidepå! Och jag har lite koll på dig med, haha, jag älskar all din ärlighet och ditt mod!

Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2012-12-04 21:10:27

Tack för dina fina svar!! Du får mig att le, samtidigt som "ahaa". D sätter liksom ord på allt trassel, ofta!

Jag har dragit ner, seg för steg. Mitt sätt att börja äta igen var helt enkelt att kompensera. I början kompenserade jag GALET. Och åt VÄLDIGT lite, så det har blivit bättre, för nu äter jag mycket mer än då, och rör mg mindre. Men tankarna finns ju där, och jag vill ju att de ska släppa helt! Men det gör de väl steg för steg. Och gör det inte det får jag helt enkelt lösa det!

Åh, du anar inte hur det värmer ändå in i min själ och hjära att du tar dig tid och tanke på att svara, fundera frågor ifrån MIG. Känner mig verkligen hedrad ska du veta!! Du är verkligen så motiverande och en förebild för mig. Du har verkligen fått mig att se att det faktiskt GÅR. Det går. Om man vill! När jag hittade din blogg första gången, kände jag lite "puh, äntligen!" Du anar inte hur mycket du, omedvetet (och medvetet!) hjälpt mig! Du har även motiverat/hjälpt mig att finna just viljan, insikten och den där "jädra bitchen i mig". För det fanns inte där, de där första gångerna jag kommenterade.

För första gången börjar jag faktiskt se framsteg hos mig själv, i både tanke och handlande. Vilket gör att jag, lite försiktigt och trevande kanske, känner lite stolthet. Lite ego-power. Känns väldigt konstigt, men jag känner mig typ.. duktig? Stolt över mig själv? Skitpomfritt, detta kanske är första steget till att acceptera mig själv? Gilla mig själv och inte både fysiskt och psykiskt misshandla mig själv?

Men ibland blir jag lite rädd. Rädd när jag ser fram emot måltider. Eller äter måltider "som om det inte vore nåt". Eller när det inte finns något direkt motstånd till att äta. Eller när ångesten inte kommer trots mättnad. Känns lite "otryggt" och främmande att känna mig "normal". Åh, alla dessa känslor och tankar!

Men som sagt, tusentusen tack till fina dig och en stor mega kram<3

Svar: Elin, du är ju helt igenom underbar, jag önskar att du visste hur stort mitt leende är när jag läser dina kommentarer (minus vissa bekymrade rynkor ibland). Du anar inte hur mycket DU har gett mig Elin. Stärkt mig. Att veta att det sitter en Elin där ute som på sätt och vis har blivit min vän! Och fina du, ta fram den där jädra bitchen och behåll henne!
Var inte rädd Elin, eller...Skilj på vad ätstörningen tycker är jobbigt och vad DU, du och din kropp, tycker är jobbigt. Jag lovar att ert team inte gillar att springa ute i vintern, men det gör ätstörningen. Jag lovar att ert team gillar en nybakad bulle; det gör inte ätstörningen. Jag lovar också att ert team är starkare än den där jävla tråkiga, plågsamma ätstörningen!!! Man vänjer sig vid alla de känslor du pratar om. Visst, om jag blir FÖR mätt är det fortfarande lite psykande och mättnad är faktiskt en känsla jag börjat välkomna först nu. Vänja sig vid att man blir lite seg och tung i kroppen. Det är okey: det går över! Så är det för alla!

Tusen kramar till dig gumman <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Nina

Publicerad 2012-12-05 07:37:27

Oj vad jag tycker om dig. Fast jag inte ens känner dig. Hoppas du vet hur fantastisk du är och hur bra du skriver. All kärlek och styrka!

Svar: Men åh, tack! :)Skickar kärlek och styrka tillbaka, genom snöyran!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-12-05 07:59:56

Åhh men precis så är det!! Man måste hitta styrkan inifrån, ilskan!!! Modet går därmed hand i hand!!


För mig har insikt varit viktigt... har jag ett kompensationsbeteende som jag är medveten om KAN jag attackera det, gå emot!!

Elin.. jag tycker du ska prova att se vad som händer om du drar ner på träningen? Träningen är en lika stor del av din sjukdom som maten är och det är viktigt att prova göra tvärtom. Testa, vad har du att förlora? Kontrollen, ja, men du vinner livet <3


Allt är möjligt!! Det är jag ett levande exempel på!!

Kram fina ni, fina fina NI!!

Hanna

Svar: Jaa, det finns så mycket handlingskraft i ilska! Man måste sluta gå runt och "bara vara" ledsen, sorg är inte en lika stark grund att stå på och ha som vapen mot ångesten!
Insikt är kanske det jobbigaste men även det bästa. När man vet problemen vet man också vilka utmaningar man har framför sig, hur tufft det än känns när man benar ur dem.

Du är så stark Hanna, du är verkligen en av mina förebilder och det har du varit sedan jag råkade klicka in mig på din blogg för flera år sedan. Jag var helt nere i sjukdom då och letade väl mest någon ny sjuk pro-ana blogg och pang: där var din blogg. Om hopp. Om kamp. Jag var helt hypnotiserad, streckläste och lusläste. Det väckte något inom mig som jag alltid kommer vara dig tacksam för! Det ska du veta!!!
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Elin

Publicerad 2012-12-05 08:09:42

Först: Håller med Nina till 100%, du är helt amazing kvinna!

Hanna: Du har rätt, jag vet. Jag har steg för steg dragit ner och det handlar ju om promenader och så (inga 1,5 mil löpning som jag "gärna" ägnade mig åt förr, innan hjälpen kom.) Men ändå. Det spelar ju ingen roll - det är ju en del av sjukdomen. Aahh. Blir galen! Det värsta är att alla gånger blir jag inte rasande arg och verkligen ger sjukdomen en rak höger - och "vinner". Lika många gånger böjer jag ner huvudet och säger "okej, okej.." till sjukdomen bildligt talat. Behandlarna säger också att jag måste hitta ilskan, eller hur man ska säga. Jag blir lätt nedslagen och skäms. Ja, jag skäms nåt så otroligt! För alla bakslag som hänt, skäms jag för de flesta och känner mig så himla kass och dålig. Dålig för att inte jag kunde stå emot vad nu bakslaget nu kan ha varit, och skam för att det hände. Vilket gör att jag ibland skiter i att tala med det om någon, utan bär det på mig själv.

Nej nu skrev jag sådär förvirrade igen! Vill bara tacka er alla som tagit er tid att svara, ni är helt underbara <3 Verkligen! Puss på er!

Svar: <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-12-05 14:39:07

Elin.... men du, SKAM är en stor del av sjukdomen, se den för vad den är... sjuk och helt fel!

Självklart ger man då och då vika för sjukdomen, skäms inte för det!! Vägen är INTE spikrak, den är full av gropar och så ÄR det... sånt är livet... så skäms inte för detta, att man då och då trillar i.... det är mänskligt att fela var det ju någon som sa...

Seriöst... du är GRYM som dragit ner på träningen, ge dig själv cred för det du åstadkommit istället för att skuldbelägga dig för det du har kvar!! Snälla tankar leder till vänlig behandling av sig själv... lätt? inte det minsta, men det går!!

Är själv en person som bara talat illa om mig själv, inget har någonsin varit bra nog... gick något bra, lades fokuset på det som gick skit... eller så höjdes ribban och glädjen uteblev...

Det GÅR att komma över dessa tankar, för de är just bara tankar... även om de kan styra så otroligt mycket...

Kram

Svar: Du är så jävla klok Hanna! <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela