ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Min julklapp

Publicerad 2012-12-28 20:59:47 i Allmänt,

...till alla er!
 
Vad kan det vara?
 
Jo, jag tänkte faktiskt berätta varför den här bloggen heter det den heter:
Ungefär
 
För min tanke var en lång kamp framför mig, i och med att jag började på dagvården. Jag trodde det skulle ta minst trehundra år tills jag började må bra, tills jag blev en människa igen. 
 
Det gör det inte. 
 

Men det tar tid, med andra saker istället. Så mitt motto har varit "på ett ungefär". Det behöver inte alltid bli perfekt. Jag behöver inte alltid vara superstark och duktig. Det går bra med helt okey. Det går bra med ett ungefär. Det går faktiskt att leva ett väldigt bra och lyckligt liv ungefär som alla andra. 
 
Och man vet inte vad livet kommer innebära. Tänk hur otroligt jobbigt det hade varit: att sitta som treåring och noja över en ätstörning man skulle få femton år senare i livet!!!
 
I och med att man inte vet finns det inte så många rätt och fel. Inga alls, faktiskt. Inte deduktiva logiska slutsatser i alla fall. Bara en magkänsla. Mitt ungefär, min intuiton och tro på mig själv. Man fuckar upp saker, man bråkar, är en kass medmänniska ibland. Men det är mänskligt att fela, eller hur?
 
SÅ, jag försöker dagligen trotsar min envisa perfektionism. Mina ideal var sjuka och fick mig enbart att må dåligt under min strävan. Ännu sämre när jag uppnådde dem. För det var, helt enkelt, skit-ideal. Man tror sig alltid veta så väl vad man vill ha. Men att säga saker bestämt om ens liv eller hur man ska leva det, betinga det med önskningar och känslor. Det krossar en. Inifrån. 
 
Önska er julklappar istället för en annan personlighet. Önska er ett härligt nytt år (snart) istället för en annan kropp. Fånga dagen och allt sådant där klyschigt, för i slutändan är det ditt liv du kommer minnas, när du sitter på ett ålderdomshem någonstans om hundra år. Dina minnen där du har huvudrollen. 
 
Lev inte efter långa listor, efter siffror och ticks.
Lev på ett ungefär istället. 
På ett ungefär fantastiskt, istället för ett perfekt helvete!
 
 
 

Och om julafton inte blev som du hade tänkt dig, so what? Det kommer fler. Magiskt va? Om du inte vågade äta risgrynsgröt eller paradisask detta året, så lovar jag att det finns samma saker nästa år igen. Det enda man är skyldig sig själv är att jobba vidare, kämpa på och göra sitt yttersta för att övervinna sjukdomen. 
 
Livet är inte slut förrän man dör, om det nu finns någon där ute som behöver påminnas om det. Och om du tänker tillbaka på ditt liv så finns det säkert några "vändpunkter" där ditt liv verkligen förändrades snabbt. Därför är det aldrig hopplöst. Aldrig försent. Det kommer fler vändpunkter och viktiga stunder under hela ens liv, det är jag helt övertygad om. Och om man inte följer en sådan där vändning fullt ut, så kommer det fler angående samma sak. Det vet jag helt säkert, annars hade jag inte suttit här idag. Man får inte en enda chans att bli frisk. Det finns en chans i varje andetag du tar. En möjlighet. 
 
Köp aldrig hopplösheten!

Och var inte superwoman. Var dig själv istället!!!
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-28 21:11:36

Å va du är fantastisk Emma! Så klok och så inspirerande. Tack för en riktigt bra julklapp. Stor kram

Svar: Haha, åh! Varsågod..!<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-28 21:32:36

Hej!

I nyår kommer jag att vara helt själv. Hur gör man för att tacklas med ensamhetskänslorna som kommer då? Jag har verkligen ingen att umgås med. Vill bara få det överstökat liksom... :(

Svar: Svarade i ett inlägg, du kan läsa det här :)Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: beayourdreams.blogg.se

Publicerad 2012-12-28 21:50:00

Fy vad gullig du är, saknat dig också!! <3

Det var ett leende på läpparna som jag läste dina inlägg. DU är så himla stark. DU är så himla BRA! Vet du hur mycket jag njutit utav den senaste veckan? Säkerligen fått i mig mer än vad jag behöver, glass, godis, massa julmat och ännu mera godis.. Men vet du? Det är tillåtet att njuta. Vad gör väl de om jag går upp något i vikt? Jag behöver nog det. Även fast jag har ett normalt BMI så mår nog kroppen lite bättre om det finns lite mer fett på kroppen och vet du? Jag är redo. Mer än redo. En stor bamsekram på dig. <3

Svar: DU, vi behöver lite fett på kroppen. För att klara av en sjukdom (typ influensa), för att orka med påfrestningar överhuvudtaget! Det är lite som en vallgrav runt n borg, försöker jag tänka. Man är ju lite dum i huvudet om man inte vill ha den, om inte bara för att kunna fälla upp och ner bron över den, haha ;)Fina du, jag är så glad över att ha en dator igen så jag kan läsa dina inlägg och le lite över dem och dig. Du är en liten glädjespridare!
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2012-12-29 07:24:29

igen; kloka vackra kvinna! bara längtar tills den dgn vi ses irl... stor kram och tack för julklappen (som sitter utskriven på min vägg nu)

Svar: Åh, sötnos!Ska skriva ihop ett mail till dig snarast, och jag hoppas verkligen du hade en bra jul med familjen som jag skrev innan!
STOR kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-12-29 14:45:07

Du är så BRA!!!

Jätteviktiga ord!!

Svar: Tack härliga Hanna!!!!Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Silverglitter

Publicerad 2012-12-30 12:51:19

Vad gulligt men samtidigt klokt skrivet!

Svar: Tack sötnos! :)
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela