ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Läsar-frågor

Publicerad 2012-12-02 20:37:49 i Allmänt,

Haha, nu gör jag det igen; lånar läsarkommentarer!
 
Jag blir åter och åter igen förvånad över hur fina och smarta människor som läser och kommenterar den här bloggen! Det är underbart, jag blir glad och mycket av de där ensamhetskänslorna försvinner genom förstående och peppande kommentarer. Tro aldrig att jag genom den här bloggen bara försöker peppa er läsare; ni stärker mig minst lika mycket <3
 
Idag fick jag en jäkligt bra kommentar av Tictactoe:
 
"Som vanligt motiverande att kika in på din blogg och läsa om alla dina framsteg :-) 

Många av de sakerna du utmanar dig med u känner jag igen att jag också gjorde efter att jag kom ur anorexin. 

Men det är ju inte det jag har problem med att äta sötsaker. Så vad är framsteg för mig nu? Att inte spy bara? Har nog blivit blind för min ätstörning och det är säkert flera områden som jag fortfarande har förbjud med som jag kanske borde utmana mig med, men när man har varit sjuk under en lång tid så har jag glömt vad som är normalt. 

Intressant detta med att man förbränner mer på vintern, inte tänkt på det men jag brukar alltid gå ner under vintern oavsett om jag velat det eller inte och det är väl för att man förbränner mer? 

Skönt att höra att du mår bättre nu och jag kommmer ihåg att jag också fick en riktig syn på hur äckligt det är att spy när jag blev matförgiftad förra sommaren. Det är inget naturligt och inget man själv ska framkalla. Det är sjukt. 

Vad pluggar du? :)"
 
Tack, fina fina du! Dina kommentarer värmer verkligen (vilket behövs en sådan här smällkall dag!)
 
Jag kan börja med den lättaste frågan: jag läser juridik! Därav ständiga inslag av skolarbeten -.-
 
Jag vill inte låta hård eller elak alls, men att äta sötsaker när man sedan kräks; det är inte riktigt att klara av att äta dem. När jag gjorde så hade jag mer eller mindre medvetet bestämt mig för att kräkas efteråt redan innan jag åt något. Om jag åt det var jag alltså "tvungen" att kräkas. Då är det ju fortfarande ett problem att äta sötsaker, eftersom man direkt efteråt straffar sig själv. Ja, straffar. Att kräkas är fruktasvärt. Det spelar ingen roll hur mycket man "vänjer" sig vid det, egentligen är det hemskt varje gång. Man vänjer sig nog mer vid att alltid ha lite ont i huvudet, känna sig avdomnad och allt det där en normal människa förknippar med extremt obehag efter att ha kräkts. Det borde inte vara ett normal-läge för någon!!!
 
Det där med blindhet: JAAA!!! Klockrent, älskar din skarpsinthet! Man blir verkligen blind inför vissa saker man gör på rutin. Eller tänker bort. En sådan grej för mig är pesto. Jag älskade verkligen pesto innan jag blev sjuk, ju mer desto bättre. Sedan kom sjukdomen och peston försvann. Nu har jag inte ens kommit på tanken att äta det och när jag såg sambos burk i kylen ryggade jag lite. Puh, den där peston var ju faktiskt ångest-förknippad! Det känns direkt. Men i min värld har pesto bara varit borta. Tills idag. Nu ikväll. 
 
En annan insikt idag är att jag även lätt låser mig vid "nya" vanor, så som att fika på eftermiddagen. Eller inte fika alls. Eller på förmiddagen. Men inte på eftermiddagen i så fall. Därför blev det jobbigt idag när det blev lite småfikor hela dagen (kändes det som). Aj aj aj. Ändå har jag gått runt och känt mig nästan frisk. Det finns nog en hel del saker kvar att jobba med, som kommer poppa upp lite då och då. Jag försöker verkligen komma ihåg dem så att jag kan använda dem i min behandling så som veckoutmaningar och även jobba med det på egen hand. 
 
Ja du. Det där med vinterförbränningen. Jag lusläste så många artiklar som sjuk, en säger det ena och en säger den andra. Känns det igen? Men jag har bestämt mig, stenhårt, för att lita på min behandlare och hon håller fast vid detta; vid värme och kyla behöver kroppen mer energi för att balansera temperaturen i kroppen. I mina öron låter det inte ologiskt.
 
Och har ni tänkt på att det är en tradition att äta mer under vintern?
Det kanske finns en bra anledning bakom den där gamla julmaten trots allt..? Vad tror ni?
 
Det jag själv kan märka, i min kära kropp, är att den blir extra trött när det är temperaturskillnader utomhus. Just nu sitter jag och mumsar lite kinder-choklad och inbillar mig att det är all vistelse ute i kylan idag som är orsaken till detta sötsug idag! För visst, det är alltid gott med choklad, men jag är inte alltid såhär sugen.
 
Usch ja. Att kräkas. När jag, minus mitt återfall för någon månad sedan, nu har levt nästan fyra månader utan att kräkas känns det riktigt traumatiskt. Hemskt. Jag tyckte så synd om mig själv, hahaha! Förbannade de där jäkla räkorna (som jag tror var anledningen till matförgiftningen..). Grät en skvätt. För ett halvår sedan hade jag tvättat mig kring munnen, tryckt i mig lite tandkräm och ryckt på axlarna. Stackars sjuka mig :( Det är inte att vara stark att misshandla sig själv... Inte alls, fast jag tyckte nog det då. Tyckte jag var stark som lyckades dölja allt och orka ensam. Suck. 
 
Slutligen, fina du! Jag tror faktiskt inte att man "glömmer" vad som är "normalt" (mycket kaninöron). Jag tror man förtränger det och att det börjar poppa fram lite när man har kommit upp i vikt. Svaga minnesbilder av en själv som frisk (självklart inte om man insjuknade mycket tidigare än jag gjorde dock!). Jag tycker faktiskt att det känns lite i ryggradden nu ungefär hur mycket som är lagom till mig när jag lägger upp mat (vilket jag tyckte var jättesvårt upp till ungefär BMI 18!).
 
Som så många har sagt och "tjatar" om; vikten är viktig! Angående dessa frågor speciellt för hjärnan. Den tänker så mycket bättre och klarare när man har gått upp i vikt. Låser sig inte lika ofta och tics försvinner utan att man tänker på det!
 
Stor, stor kram till dig, och TACK för att du bemödar dig med att skriva till mig!!!
/Emma

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2012-12-02 22:05:24

Älskar dina texter, Emma. De är så självklara och BRA!!

Idag (trumvirvel) har jag ätit två pepparkakor och 1 ½ lussebulle! :D Är så glad! Och en kopp/mugg (vad säger man?) glögg! Är lite stolt faktiskt! Visst, jag har som vanligt traskat runt i -20 grader i över en timma som kompensation/ångestdämpande... Men den biten har faktiskt blivit bättre. MEN jag åt!! Åt sötsaker och NJÖT! Ingen hets, inget jag-måste-spy. Inget sånt. Visserligen tankar, men inget överstyr. Åh. Så. Skönt. Nästa gång kommer det att gå lättare, även gången efter det tills det känns helt OBEHINDRAT!! (längtar!! Vill känna som du gör inför dina kardemumma-bullar! Vill kunna fika på fik med vänner.. och jag ska!)

Så jag har en fråga i och med detta ändå; Hur gjorde du för att inte kompensera med motion? "Tack vare" motionen vågar jag äta större storlekar på portioner, vågar äta mellanmål (trots att jag inte är hungrig eller ens sugen, eller känner att "jag är inte värd det" jag äter för att jag måste, min KROPP behöver det. Dock vill ju inte hjärnan samma alltid.) Vågar ta min näringsdryck (ska ta 3/dag kommer max upp i en, ibland två, per dag. De är HEMSKA!!) Jag tycker mig faktiskt blivit bättre, ser fram emot måltider, kan äta ute i "rätt" sällskap (nära vän, mamma.) vågar lita mer och mer på behandlarna, mindre på tankarna. Men motionen. Jag kan ärligt talat säga att ute och springer har jag lagt av med. Men jag kan gå. Hur långt som helst. Dels "promenader" (promenader låter ju som om man njuter, jag hets-går väl om man ska vara ärlig.. Ibland njuter jag. Men då har jag väl redan PW:at i 7 km) Vill inte, men vill ändå.. Kan inte ligga i en säng/Soffa en hel dag. Måste pyssla med något! (städa, rensa, uträtta ärenden etc etc) och detta är så svårt! För jag vet ju att jag inte ska motionera för mycket, men ibland känns det som om "det är det som gör att jag äter". Fast ändå inte - ibland (kanske hälften av alla målen på en dag) så är jag faktiskt SUGEN och SER FRAM EMOT måltiden - stor skillnad. Men ja, tankarna är där och gnager. Vilket gör att jag inte går upp så mycket som man önskar.

Tack för din UNDERBARA blogg som jag strör mina förvirrade kommentarer på ;) Men jag blir så glad av dig. Du är min förebild. En dag ska jag också ha samma jävla anamma och beslutsamhet/"rätta tankar" mer under längre perioder. Åh, blir så lycklig, glad och motiverad utav dig! :D Nu ska jag bara ta tag i min skit lite mer ;)

Svar: Haha, Elin!!!!!Jag ÄLSKAR dina "förvirrade kommentarer" och som vanligt ställer du sådana där frågor jag bara måste skriva ett helt inlägg om!

Jag är SÅ GLAD för att det går bättre för dig, för även om du kompenserar (knas-fia, det är svinkallt ute ju!!!! Snart kan du stanna inne och njuta dubbelt upp istället<3) har du brutit en hel del andra beteenden. Jag tänker ofta på dig och håller alltid en tumme såklart :)

Stor, nä, enorm kram ! <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-03 09:59:46

Åh vilken bra blogg du har! Du skriver så peppande och bra!

Svar: Men tack fina du, vad glad jag blir! :)kram
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-12-03 16:31:20

sv: tack för din komentar igår. Var precis det jag behövde höra. Är så lätt att gå ner sig i ångesten och fastna där. Men precis som du säger går den över och man får längta tills nästa dag bara och göra ett nytt försök den dagen. <3

Svar: Åh, fina du, vad skönt att du kunde få ut något vettigt ur min halv-novell ;)Ja, det är ett jävla ångest-träsk, så akta dig för det!
Ingen dag är ju den andra lik, som någon klyschig människa lär ha sagt..!
<3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela