ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Läsar-fråga

Publicerad 2012-12-31 16:16:00 i Allmänt,

Fina Sara hade en fråga jag fick för några dagar sedan:

"Hej! 
I nyår kommer jag att vara helt själv. Hur gör man för att tacklas med ensamhetskänslorna som kommer då? Jag har verkligen ingen att umgås med. Vill bara få det överstökat liksom... :("

 

Åh Sara! Jag har klurat mycket på det där!

Men tänk lite på ikväll som en kväll många fasar för. Alla hatar ju nyår egentligen, i alla fall de jag har pratat med. Det blir aldrig som man har tänkt sig, man står ute och fryser, tiderna fuckas upp, människor försvinner under kvällen osv. Förväntningarna är skyhöga och man blir besviken varje år.

Se det istället som en härlig kväll med dig själv. En kväll, efter vilken DU kan påbörja ett nytt år. Det är ju med dig du lever, trots allt. Varför inte fira med sig själv?

Nu när jag sitter här ska jag snart iväg. Och jag är inte alls sugen just nu. En ensamkväll hade varit riktigt skönt! Det tror jag att många hade tyckt EGENTLIGEN, om man skalade av den där sociala pressen som finns angående högtider.

SKIT i vad alla andra tycker. Du vet ju vad de TÄNKER.

Och oavsett vad, så har du riktigt jävla bra sällskap: dig själv!

Köp hem något gott, rota fram en bra film som är mysig, skriv någon liten lista med nyårslöften. Ta ett varmt bad, lyssna på musik. Skriv lite dagbok. Saker som får dig att slappna av!
Det finns nog egentligen många som firar högtider just ensamma. Det är bara det att man inte hör talas om det: det är kanske inte lika mycket att "prata" om som en fest. Men det där är, återigen, bara sociala mönster och krav. Lika fånigt som att man inte fick köpa en likadan tröja som någon kompis när man gick på högstadiet, oavsett hur mycket man själv ville ha den. Löjligt!!!

Ha nu en jättefin kväll, och känn att jag skickar en tanke vid tolvslaget, för det kommer jag. Man är aldrig helt ensam så länge det finns människor som tänker på en och bryr sig. Skriv gärna till mig om vad du gjorde och hur det var!
Stor kram, och ett gott nytt år!

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-31 21:12:03

Tack för ditt svar. Sitter i mjukiskläder just nu, har gråtit nonstop i 3 timmar.... Hatar onda tankar, men mest hatar jag att inte ha vänner! :(

Svar: Hopplöshetskänslan är nog den grymmaste man kan ha inom sig :( Jag lider med dig! Men tro inte på den, det är aldrig "kört", du vet säkert själv hur snabbt livet kan ändras från en dag till en annan, för att inte säga från en vecka till en annan! Det finns fullt av människor överallt och när du mår bättre/är i ett annat sammanhang kommer det dyka upp personer och nya vänner, jag lovar. Ibland känner man sig dessutom mer ensam än man kanske är egentligen. Jag satt ensam ibland hela veckor, minus jobbtimmarna, i min lägenhet i Malmö och kände mig som en alien som landat på fel planet. Jag tänkte i alla fall på dig vid tolv igårkväll, och skickade en stor kram!!!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela