ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Fredag kväll

Publicerad 2012-12-07 19:36:07 i Allmänt,

Det har varit en lång dag idag!
 
Inte sådär så att man har gjort jättemycket, var i skolan på en föreläsning och sedan på otäcka NovaLund (hatar köpcentrum, hurm). Hem. Sova med sambo en timme i sängen. 
 
Mensvärk är HEMSKT! Min kropp är svullen och när jag provade en klänning kom jag knappt i storlek trettiosex, som brukar vara lite stort även nu. Hurm. Skit samma. Min kropp kommer vara svullen en gång i månaden. Face it! Jag hängde tillbaka den och köpte en annan istället, en buteljgrön spetsklänning som vidgas efter bröstkorgen. Sådär ja. Min nya mens-klänning, hahah! Magen syns inte alls under den och den är såklart fantastisk (hur kan spets inte vara det?)
 
Nu sitter jag med ett glas vin i soffan och äter lite marsipanchoklad, maten är i ugnen och sambo i köket. Underbart! Sedan ska vi trotsa kylan för att cyklad hem till en kompis på lite "glögg-mingel". 
 
"Glögg-mingel". Det låter så otroooooligt vuxet, något mina föräldrar gör. Fast det är mysigt egentligen, lite goda kakor/lussebullar (hoppas jag fanimej, efter snöcykelrunda!!!) och träffa nya människor :) I min trygga mens-klänning (det är verkligen ett fruktansvärt namn på den, men det låter lite kul) kommer jag kunna slappna av lite och njuta. Egentligen skulle vi åka ner till Malmö ikväll för att gå ut, men jag orkar verkligen inte. Kroppen känns trött, magen svider och jag känner mig nästan lite febrig. Är detta verkligen normal mensvärk???
 
Det känns så konstigt att vara tjugoett och undra något sådant. Då inser jag vilken liten anorexi-bubbla jag egentligen har levt i; jag visste inte ens vad tamponger kostar! Sist jag hade mens var jag sjutton år och bodde hemma. Jag har aldrig, som vuxen, köpt tamponger och bindor! 
 
Okey. Nog snackat om det. 
 
Något som är viktigt är att jag faktiskt känner mig vacker i alla fall. Jag tycker om min C-kupa (and sambo indeed), jag tycker om min rumpa, min mage är lite mjukare men har fortfarande fina konturer. Nä, vet ni vad. Jag tycker om min kropp! Mer än det; jag är faktiskt stolt över den! 
 
Mitt stora komplex har alltid varit mina lår. Klassiker va? Dock inte magen. Men låren. De där hemska låren. Som hade för mycket muskler efter en massa sportande och speciellt ridning. 
 
Vet ni vad som hände, minus tjugofem kilo senare? 
 
Jag såg helt jäkla kobent ut! Så ja, låren var jättesmala. Men hålet mellan dem fick benen att se jättekonstiga ut i helhet. Knöggliga äckliga knän som stack ut blodådror som nästan låg utanpå huden... Usch! Ett tag kände jag mig nog snygg sådär. Men i lite mer klara stunder kunde jag känner mig så himla äcklad. Även om jag var för svag för att göra något åt situationen då, vilket gjorde att jag hatade de där minuterna av klarhet. 
 
Nu då? Nu har jag raka fina ben igen! Hurra!!! Jag är faktiskt nöjd med dem. Inte sådär "oh la la, kolla spirorna" stolt, men jag tycker om dem. Som en lite mer avlägsen släkting man inte känner helt men har ett fint intryck av. 
 
Nu är maten klar och sambo himlar lite med ögonen åt mitt datorberoende ;)
 
Hoppas ni alla har en jättefin fredag nu, 
ni är helt fantastiska!
 
En massa styrka skickas till er alla, såklart

Kommentarer

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2012-12-07 21:42:10

Åh detta inlägg fick mig att känna mig mindre ensam med mitt komplex för det har alltid varit låren och hela benen för min del och aldrig mage eller armar.

Jag har också muskliga ben och är också kobent och jag börjar fundera på att de kanske inte blir så mkt snyggare bara för att jag går ner i vikt utan de kanske blir som du upplevde att dina blev, att de bara såg konstiga ut? För formen på benen ändras ju inte särskilt mycket när man går ner, de blir bara mindre?

Fick mig en tankeställare och jag ska försöka att acceptera att de ser ut som de gör och jag får lära mig att ta det.´

Hoppas mensvärken går över och att du får en mysig kväll! :)

kram fina du!

Svar: Haha, du är ju så jäkla bra!Ja, de där jävla benen! Och det snackas så mycket om långa slanka ben, bla bla bla, jag är så trött på det! Mina ben är riktigt bra, för jag kan gå och stå, springa lite och de står stadigt numera, inget jävla svajande. Ingen haltande gång. Se hjälper mig så då får jag väl vara lite tacksam and give them some credit ;) Numera tycker jag faktiskt att de är fina, de är i alla fall mycket bättre såhär än de var innan!

Kämpa för att se dig själv och acceptera, se det där du tycker om och skit lite i de andra delarna just nu. Man behöver vara lite stolt över sin kropp och känna sig fin, då är det lättare att göra bra val för en själv!

Mensvärken är bättre idag, det var lite chockartat bara. Man glömmer så mycket på fyra år..!

STOR varm kram till dig, fina härliga du!
ungefaer.blogg.se

Postat av: ida

Publicerad 2012-12-07 22:42:57

Gillar din blogg! Du kämpar mot friheten o det diggar jag. St 36 vid mens är LITET!!! Har du normalt bmi nu? Jag är nästan normalviktig o väntar o längtar efter min mens...
Kram ida

Svar: Åh hej fina Ida! Jag pillar din blogg med :) Alltid kämpa, lite bakåt och alltid vilja framåt!
Jaaa, 36 är en helt normal, nästan liten storlek! Jag är bara lite ovan vid att ha mer normala storlekar igen. Jag är snudd på normalviktig, det beror såklart på hur man räknar. Lite underviktig, men inte anorektisk :)
Haha, det låter så skumt, men hoppas den kommer snart! När du minst anar det, så ;)
Kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: O

Publicerad 2012-12-08 10:16:37

Håller med, diggar din blogg, underbart när man känner att man är fin. Awesomeness

Jag är fortfarande tacksam varje gång jag får mens, egentligen kan man ju skratta åt det. Medan alla klasskompisar går runt och klagar över pms och värk så lyser jag som en sol. Men när man faktiskt blivit av med den så får man lite perspektiv.
Kram!

Svar: Vad kul att du gillar bloggen!Hahaha, jag förstår din tacksamhet!!!! Jag är fortfarande, trots uppsvullenhet, illamående, magont from hell och lite annat, helt lyrisk ;)
Man känner sig som en...kvinna igen!?

Kram!!!
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sara

Publicerad 2012-12-08 10:24:24

Hej!

Jag går också på Äsc i Lund! Kanske vi setts i väntrummet någon gång! :)

Jag lider av bulimin och är överviktig! Avundas alla med undervikt/normalvikt lite i smyg.... Men jag kämpar på att äta regelbundet och bra och kanske en vacker dag bli viktstabil!

Jag jobbar mycket på att återigen bli social och skaffa vänner, min äs har isolerat mig totalt. Nu när jag börjar bli frisk säger mina demoner att ingen vill umgås med mig. Har du något tips på hur man skaffar vänner och hur man får folk att tycka om en?

Kram till dig och stort grattis till dina fantastiska framgångar!

Svar: Åh, det kanske vi har!! :)Då vet du vad jag menar med de där diskreta blickarna och tystnaden? Även om det är helt okey väntrum för att vara inom vården..

Du, jag kunde lika gärna ha varit i din situation som i den jag är i nu. Matmissbruk är alltid matmissbruk, oavsett hur det yttrar sig. Och vi har alla samma mål: att lära oss må bra igen. Att lära oss hantera mat, som är grundsten i välmående!

Ensamhet. Usch. Jag har verkligen haft tur med det, som har kära sambo nu och många vänner genom skolan. Men många gamla vänner tappade jag under de första åren som sjuk... Det är så svårt att få nya bra vänner som vuxen, bara sådär. Jag tror faktiskt jag måste skriva ett inlägg om detta... En jäkligt bra fråga helt enkelt!!!

Stor kram till DIG, och jag önskar dig allt gott plus ett stort lycka till!
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela