ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Fortsättningen

Publicerad 2012-12-12 18:28:00 i Allmänt,

Nu, efter pluggande och kvällsmat, kan jag fortsätta. 
 
Jag vill inte skriva så mycket mer om mitt förflutna, privat. I den här bloggen handlar det om ätstörningsdelen. Men det är klart att vi alla har haft våra kors att bära. 
 
Mitt sätt att hantera jobbiga situationer?
Innan slutade jag äta. Jag har alltid varit en människa som förlorar aptiten när jag är ledsen, jag har aldrig riktigt förstått grejen med att tröstäta på grund av detta. 
 
Nu då?
När någonting i mitt liv känns jobbigt idag drabbar det alltid maten direkt. I huvudet! Sedan ser jag till att det aldrig kommer längre än så, det får stanna bland tankarna. Jag vet vad som är rätt och fel angående mat nu. Varför ska jag plåga mig själv ännu mer för att jag redan mår dåligt över något annat? Jag vill ju vara ännu starkare när jag behöver vara just stark. Därför försöker jag ladda extra mycket när livet är lite tufft, så jag orkar ta mig igenom det. För det går över. Det gör alltid det. Det kanske inte löser sig helt, men det känns bättre. 
 
Jag var en rotlös tonåring. Men idag sitter jag i mitt och sambos hem, väldigt trygg och nöjd!
 
Jag och mamma bråkade mycket, men jag har också väldigt många fina minnen med just mamma. När jag slutade vara en arg tonåring och kunde släppa in henne lite blev vi riktigt nära och numera är mamma en av mina bästa vänner. Den första jag ringer om jag undrar något. Om jag vill bli lite glad. Eller bara kvittra lite. Förutom sambo är mamma mitt största stöd, och innan sambo "fanns" fanns det bara mamma. Alltid mamma <3
 
Det gäller att fokusera på sig själv, faktiskt. Se till att du har energi att klara dig igenom saker. Stäng lite av det jobbiga om det blir för mycket, frossa inte i ledsamheter. Det skadar mer än löser något. 
 
Återigen: när livet stormar gäller det att du vet vart du har dig själv. 
Blås inte iväg och bort.
Stå stadigt, så lovar jag att det blåser förbi så småningom.
 
Ge dig själv så goda förutsättningar som möjligt att orka.
Och en stor del av det är bra mat och tillräcklig sömn!!!

Kommentarer

Postat av: Linnéa

Publicerad 2012-12-12 19:41:00

Jag har också ALLTID tappat aptiten när jag mått dåligt. Att må dåligt gör mig illamående. Det är kanske inte så konstigt att det hela eskalerade i en ätstörning..

Jag tror att det var det som utlöste det hela för mig. Jag hade en rutten pojkvän i över ett år och åt väldigt lite, utan några tankar på vikten från början. Sedan när han gjorde slut så åt jag mer, tränade mer, fick mycket muskler, mådde bättre och gick upp i vikt. När sedan handbollen som var mitt liv gick åt helvete så började jag må dåligt igen. Min aptit blev sämre och jag insåg att jag hade gått upp i vikt. Det resulaterade i anorexi.

SV:: Nej jag vet det egentligen men du vet hur ångesten påstår alla möjliga omöjliga ting..
Kram! ♥

Svar: Gaaah, precis sådana saker jag menar!Svårt nu, när man ska tvinga i sig mat i alla fall. Men man vet ju hur det blir annars och det är inget rimligt alternativ: allt blir ju bara värre!
Stor kram <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela