ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

Ensam

Publicerad 2012-12-16 21:18:00 i Allmänt,

Jag var hos fina älskade storebror!
 
Han är verkligen en av mina bästa vänner, det är så underbart att stå ett syskon nära. Under åren som sjuk hade vi väldigt dålig kontakt, jag avskärmade mig och det gjorde nog han också. Jag klandrar INTE honom. Det måste vara beyond helvete om någon i ens familj drabbas av en ätstörning... Jag vågar inte ens föreställa mig det. 
 
Istället är jag otroligt glad över kontakten vi har idag och hittar mycket styrka i hans totalt annorlunda syn på kost, träning och livskvalitet. Min storebror är en sådan där enorm gymkille, som häller i sig proteinshakes och nu funderar på att bli personlig tränare. För honom är mat ett hjälpmedel att orka träna varje dag, att må bra och njuta. Ibland har jag varit väldigt orolig för honom, man luktar ätstörningar överallt men han bevisar åter och åter igen att så inte alltid är fallet. Han bara älskar att träna!
 
I alla fall. Stärkt av storebror-tid cyklade jag hemåt (på min nya älskade underbara cykel!!!). Stickandet började i kroppen när jag låste cykeln, ökade när jag låste upp dörren till en tom lägenhet. Tomt. Tyst. Bara jag. 
 
Sedan tog jag ett djupt andetag och släpade mig ut i köket. Kvällsmat. Jag är inte hungrig. Vad göra? "Skit i att äta" viskade plötsligt en gammal röst. "Du kan ju äta ditt kvällsmål lite tidigare istället". Nej. Lagade mat, kyckling i kokosmjölk med grönsaker och ris. "Ta inte så mycket ris om du inte är hungrig", viskade rösten lockande. "Onödigt". Tänkte efter. Tvekade. Fan heller. 
 
Slevade upp ris och tänkte logiskt "jag har inte ätit på fyra timmar, min kropp behöver energi". Satte mig ner, med maten framför mig. Tvekade återigen, med gaffeln i handen. Tittade på maten. Såg mig omkring. Tomt. Ensam. 
 
Sedan plingade mobilen till. Ett sött SMS från storebror. Igen. Ett fint SMS av en vän. Hurm. Tog en tugga medan jag svarade. Fan. Det låste sig igen. Gaffeln hamnade bredvid tallriken. Tidsstressen kom. Snart blir maten kall!
 
Så jag slår upp datorn. Och börjar äta, tugga för tugga. För vad väntade inte där? HELT underbara fina kommentarer från er! Som påminde mig om vem jag är, vad jag kämpar för. Hur stark jag är. Så maten försvann ner i magen under tiden jag läste och svarade. NI ÄR FANTASTISKA!

Jag är  glad för att jag har min blogg. Alla människor jag för som kommentar-dialoger med. Det finns en plats för mig, så som jag är. Lite ätstörd men på bättringsvägen. Och varma ord, hoppfullhet och kramar. 
 
Återigen: ni är fantastiska! 
 
Kroppen är lugn nu efter maten, jag har småstädat lite och ska sjunka ner i soffan med en bra bok och Lisa Ekdahls Heaven, Earth and beyond. Känna mig lite sofistiskerat ensam. Ni vet, så där snyggt. Måla naglarna. Njuta av en kopp te och lite choklad. 
 
Återigen vill jag tipsa om en taktik jag använder mig av i situationer som denna: låtsas lite att du är i en film! Jag kan se mig själv utifrån och tänka in vad jag skulle vilja att jag gjorde. Så kan jag följa det lilla mini-manuset istället för elaka gamla ätstörda röster. 
 
I min film ikväll är jag en ung vacker kvinna som myser hemma och trivs med det.
Självständig.
Snäll mot mig själv.
Mumsar lite choklad i soffan, med tända ljus. 
 
I min film är jag Emma.
Sådär som jag vill kunna vara resten av mitt (snart, hoppas jag!!!!) friska liv!

Kommentarer

Postat av: C

Publicerad 2012-12-16 23:06:50

Du är så jäkla bra! Alltså, verkligen, på alla sätt och vis!
Det känns så bra och så tryggt att läsa det du skriver, det ger så mycket tröst när jag ibland känner att fan, detta går ju inte. För det går ju visst.
Fina du.

Svar: Det går!Det går alltid, förr eller senare. Men man bli trött, därför påminner jag ofta om att inte pressa sig själv för mycket, utan tillåta sig lite "mentala" pauser, där man mest håller allt nytt man börjat med och känner sig trygg med. Lite så det är för mig idag, det tog verkligen på krafterna att vara duktig igår och äta som vanligt, trots allt. Hade nog kunnat somna nu..!
EN enrom kram till fina dig <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: C

Publicerad 2012-12-16 23:06:50

Du är så jäkla bra! Alltså, verkligen, på alla sätt och vis!
Det känns så bra och så tryggt att läsa det du skriver, det ger så mycket tröst när jag ibland känner att fan, detta går ju inte. För det går ju visst.
Fina du.

Postat av: Ina

Publicerad 2012-12-17 07:56:19

Åh, DU ÄR SÅ BRA! Och jag säger som C, detta går visst. Nu ska jag minsann gå ner och äta frukost. Punkt.

Film-tipset är förresten helt genialt. Jag tillämpar det numera i princip alltid, höhö.

Svar: Gah, DIN BLOGG människa, TACK för underbara bilder och inspiration!Hoppas din frukost gick bra, det är nästan min favorit-måltid på dagen, bara samla kraft inför resten och dricka fantastiskt kaffe, mumsa mackor och gröt. Underbart!
Haha, filmtipset är ett stort ess i mina rockärmar (man kan väl säga så fast man inte är sjuttio?). Jag råkar ju vara en rätt ytlig människa och är ytterst svag för filmestetik, så...Det är super! :)
Stor varm kram!
Stor kram!
ungefaer.blogg.se

Postat av: annii

Publicerad 2012-12-17 08:32:24

å så lägger vi 'lyckad ensamkväll' i arkivet, för användning vid senare behov. well done! kram

Svar: Åh, tack! Fast inte riktigt arkiverad än, jag är HELT utmattad idag -.- Behövs nog rätt mycket mer träning innan det här är fast mark under fötterna, ensamhet är verkligen en succer!
Stor kram fina du <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-17 09:08:19

Du är bara så bäst Emma! Du bevisar gång på gång hur stark du är och att det går att trotsa sjukdomen. Heja dig!!

Kram

Svar: Tack fina fina, Det var verkligen en match igår. Trött och lite nedstämd idag, men stoltheten växer väl fram när jag inte är så utmattad psykiskt längre ;)
Tack för stöd, fina ord och för att du är min kommentars-vän <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-12-17 12:52:09

Sv: Tack för din kommentar ♥ Nått som jag verkligen ska tänka på är att skynda långsamt. Man måste inte gå all in på alla sötsaker som finns bara för att man ska bli frisk (helst nu, gärna igår), utan man kan ta ett steg i taget och ta det på en nivå som inte väcker så mkt ångest. Öka lite i taget.

Va skönt att du fick en bra kväll och att du tog dig igenom den utan ångest. Jag tvivlade inte en sekund på att du inte skulle klara det<3

Svar: Åh, vad skönt att höra att inte DU tvekade, haha, för det gjorde jag stundvis. Men du fick rätt, tio poäng till dig och ett stort tack från mig <3
Ja, fokusera på allt det bra, det som du har kämpat fram och trava på. Jämför med hur länge du har varit sjuk! Jämför med hur dåligt du har mått tidigare, när uppåt inte fanns. Bara fortsatt ner och helvete.

Du är stark, och jag beundrar dig verkligen!
<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Linnéa

Publicerad 2012-12-17 19:07:51

Min syster har hatat mig (eller egentligen ätstörningen, men det har gått ut över mig) i perioder, vägrat prata med mig, skällt på mig, inte ens vistats i samma rum som mig osv. Det känns hemskt jobbigt. Men just nu är det bra mellan, det gör mig riktigt glad! Och jag njuter av det allt vad jag kan! <3

Svar: Det är hemskt när människor man älskar drar sig undan, speciellt familj. på något sätt blir just syskon alltid besvärligast, eftersom sjukdomen stjäl uppmärksamheten hemma och såklart oroar dem något enormt...MEN vad skönt! Det är fantastiskt när man börjar få och känna all kärlek i sitt liv igen! :)
Kram <3
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela