ungefär sådär

Detta var en blogg om att ta sig ur den sjuka, ensamma världen en ätstörning isolerar oss i. Den handlade om kamp och strävan att hitta tillbaka till mig. Bara mig! Efter ett år i terapi, många tårar, jäklar-anamma, skratt och insikter har jag äntligen nått mitt mål: friskhet! Pepp, hopp, framsteg, bakslag och idéer!

En sammanfatting

Publicerad 2012-12-03 21:52:32 i Allmänt,

Ja ni, 
kära ni!
 
Idag har varit en lång dag. Provjobbet är flyttat, imorgon 07:30 gäller det! Ska jobba tillsammans med min (blivande? I wish!) chef som verkar jättetrevlig. Fikade med en kompis efter föreläsningen. Åt god lunch. Åt lite gröt med rivet äpple, vaniljyoghurt, kanel och hackade mandlar till mellis, så jäkla gott! Lite äppelpajkänsla, me like!
 
Sedan kom en dipp nu på kvällen. När jag insåg att jag fortfarande inte har läst mer än ynka 30 sidor i en snustorr skolbok, skissat lite på frågorna inför grupparbetet imorgon (de borde vara i alla fall halvklara) och att jag ätit lite väl mycket dadlar idag... Hurm. Ångesten kom. En kall promenad hjälpte inte för att sålla bland tankarna. Stressen sticker lite i en. 
 
Jag kan inte skylla på att jag är sjuk längre. Att jag inte orkar för att jag är grymt underviktig. Jag borde kanske klara mer än jag gör? När jag var sjuk gick jag runt om trodde mig vara en väldigt smart tjej egentligen, men kanske är jag inte bäst-i-klassen:smart nu. Eller, det vet jag att jag inte är. Inte inom juridik i alla fall. 
 
En atarax. Sambokram i sängen (jag vet inte vad jag hade gjort utan honom ibland <3). Delade på lite Vienetta i soffan framför Pengarna på bordet (som, btw, var sjukt B). Spelade Backgammon. Och någonstans insåg jag att det här, just nu. Det är ätstörningsångest. Ångesten inför att släppa det där lilla som fortfarande finns kvar. De sista konstiga beteendena. De sista kompensationstankarna (som inte omsätts till handling!). En desperat ätstörning som skriker från ett hörn. 
 
Och mitt i all förvirring, irritation och ledsamhet känner jag mig trygg. 
Stolt över att jag glömmer bort vad jag äter under dagen. 
Glad över att jag mår så bra som jag gör. 
Trygg med att mitt liv är väldigt fint och bra i övrigt. 
Trygg med mig.
 
Det får kännas jobbigt ibland. 
Det ska det nog göra. Man vet bara inte när det kommer. Men det kommer. Man måste vara föberedd på det. Numera springer jag inte iväg till affären och köper choklad och glass i mängder. Jag äter inte en halv varma koppen till lunch. Aldrig. Aldrig backa. Det går inte nu. Det går inte, eftersom jag absolut inte vill det. Det finns inga kickar kvar i den där misären. Det finns inget positivt med att långsamt döda sin personlighet. Sitt liv. 
 
Nu ska jag äta min kvällsgröt och gå och lägga mig med en bra bok. 
Och jag vet att imorgon är en helt ny dag. Med helt nya förutsättningar för att inte känna såhär.
En helt ny Emma, ännu en dag längre bort från ätstörningen. 
Därför kan jag, trots ångesten, somna med ett leende!
 
Och le lite bredare när sambo behagar krypa ner bredvid <3

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-12-03 22:17:53

Du är världsbäst Emma! På riktigt!
Sjukt starkt av dig att kunna bena ut ångesten och dessutom stå emot. Du har kommit så himla långt. Det är så inspirerande att läsa din blogg och se dig göra fantastiska framsteg men även att höra om dina bakslag och hur du hanterar dem. Tack för det!

Och du, självklart måste du vara en väldigt smart tjej! Du läser till jurist samtidigt som du varit sjuk och nu kämpar mot en fruktansvärd sjukdom. Ingen hade klarat det om de inte varit väldigt smarta. Alla har vi våra dåliga dagar, ibland orkar vi bara inte. Men Det betyder inte att du är en mindre smart tjej.

Stor kram


Svar: Jag har nog läst din kommentar minst tio gånger hittills, alltså åh vad du är underbart fin!!! Jag tänker memorera det du skrev inför nästa depp-dag och repetera för mig själv som ett mantra!

Angående ärligheten här i bloggen så är det nog det absolut viktigaste för mig, att vara ärlig både med bra och dåliga saker. Jag har läst för mycket bloggar som är antingen eller och enbart det. För att inte framstå som en Dalai Lama och framgångshistoria kommer jag alltid skriva om bakslagen lika mycket som framstegen för jag tror verkligen på att just ärlighet kommer att ge mest. Dessutom har man ljugit så mycket som sjuk. Det är slut på det nu! :)

En stor varm kram,
och åter igen: Tack <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: ellen

Publicerad 2012-12-03 22:38:08

Det är skitsvårt att lära sig att hantera jobbiga saker på ett annat sätt än genom maten el andra självdestruktiva beteenden.
Läst dina rader och du verkar vara på helt rätt spår och jag tror verkligen att du kommer fixa att lämna den sista biten av sjukdomen bakom dig och enbart brottas med "vanlig" ångest. För att ha ångest inför skolan, tentor mm är nog mer regel än undantag, iaf under vissa perioder. Jag har dock insett mer och mer att man inte behöver vara bäst i klassen, inte näst bäst heller. Det räcker att bli godkänd och klara av kurserna samt att "lära för livet".
Var rädd om dig och kämpa på!
Kramar, ellen

Svar: Så sant, så jäkla sant! Jag är så himla glad för att du skrev den här kommentaren, läste den i morse vid frukosten och det var världens bästa start på dagen, efter en sådan där depp-dag som jag hade igår. Det känns verkligen som jag har hittat den där rätta vägen, äntligen, och som du skriver så behöver man inte vara bäst någon annanstans. Inte prestera så jäkla mycket, med saker som skola etc. Det största i mitt liv är faktiskt att bli frisk, även om jag glömmer hur mycket mer jag har att kämpa med än "friskare" människor (även om alla såklart har sina saker, privat).

Igen, ett stort tack!
Kram <3
ungefaer.blogg.se

Postat av: En mamma

Publicerad 2012-12-03 23:15:17

Bra kämpat! Klart att du är oerhört smart, hur tror du annars att du har kunnat klara en så tuff utbildning medan du var kraftigt underviktig och seg i kolan? Vem måste vara bäst i klassen? Godkänt är fenomenalt. <3

Svar: Åh mami, du är alltid bäst i alla fall :)<3
ungefaer.blogg.se

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-12-04 08:40:51

Åh tycker verkligen om sättet du skriver, så ärligt men ändå hoppfullt och insiktsfullt!
Grattis till det jättejobb du har bakom dig, bara att fortsätta framåt och låta det ta lite tid.
Stor kram!
Ps. Visst är det underbart med kanelgröt med vaniljyoghurt, som efterrätt till frukost ;)

Svar: Men fina fina Hanna, TACK! Och ett tack igen, sådana här kommentarer gör alltid så att jag växer en meter eller två!!! <3

Ps. Kanelgröt med vaniljyoghurt KAN vara den bästa frukosten/mellisen i världen. Typ ;)
ungefaer.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela